شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۴
روش‌هاي جديد مرمت نسخه‌هاي خطي در كتابخانه آستان قدس

کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي با استفاده از تکنولوژي مدرن و ابزاري، شيوه‌ها و روش‌هاي جديد نگهداري از نسخه‌هاي خطي، حفاظت، مرمت، آفت‌زدايي و ارايه خدمات به مراجعان، از کتابخانه‌هاي کم‌نظير و بي‌نظير جهان اسلام به‌شمار مي‌آيد.اين كتابخانه داراي كتاب‌هاي خطي، چاپ سنگي، عكس، ميكروفيلم كتاب، مقاله، سند، نشريه، پايگاه انتخاب كتاب و... است و اسناد تاريخي و ارزشمندي را به مراجعه كنندگان ارايه مي‌دهد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) كتابخانه آستان قدس رضوي دوره‌هاي آموزشي نظير كارگاه آموزشي طراحي يك كتابخانه ديجيتالي استاندارد و مروري بر استانداردهاي حوزه كتابخانه‌هاي ديجيتالي با نگرش مديريت اطلاعات، كارگاه آموزشي آشنايي با مهارت‌هاي مصاحبه در محيط‌هاي واقعي و مجازي و... را در دوره‌هاي مختلف برگزار كرده است.

سيد احمد علوي قائم مقام توليت آستان قدس رضوي معتقد است كه نخبگان جهان اسلام، کتابخانه آستان قدس رضوي را بهترين مرکز براي صيانت از آثار خودشان مي‌دانند و اين كتابخانه از کتابخانه‌هاي کم‌نظير و بي‌نظير جهان اسلام محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي، کتابخانه اهدايي دکتر فاضل يزدي مطلق و بخش ميکروفيلم كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي گفت: نخبگان، علما و فضلاي جهان اسلام، کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي را مرکز بسيار مناسبي براي حفاظت و صيانت از آثار و کتاب‌هاي خودشان مي‌دانند.

علوي خاطرنشان كرد: با تجهيزات مدرني که در اين کتابخانه گردآوري شده مي‌توان هم‌زمان نگه‌داري کتاب‌ها در قفسه‌هاي کتابخانه با بهترين روش نسخه پشتيبان براي ارايه خدمات ديجيتالي اقدام كرد.

وي افزود: کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي طرح نسخه پشتيبان و کتابخانه ديجيتالي را در برنامه‌هاي خود دارد تا کساني که از سراسر جهان نمي‌توانند به اين جا بيايند به ذخاير خطي و مخازن کتاب‌هاي بسيار نفيس اين کتابخانه دسترسي داشته باشند.

علوي بخش‌هاي فيلمتك کتابخانه مرکزي، دستگاه‌هاي بوک اسکنر، ميکروفيلم، آرشيو رايتروچمبر (تهيه نسخه پشتيبان کتابخانه ديجيتالي و مرمت نسخ خطي) را برشمرد و خاطرنشان کرد: توليت عظماي آستان قدس رضوي که يک شخصيت انديشمند علمي و فرهنگي‌ است، همواره به توسعه مراکز فرهنگي و معارف اهل بيت عصمت و طهارت (ع) كه متون اسلامي را نشر مي‌کنند تاکيد و اهتمام مي‌ورزد.

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي گفت: توليت عظماي آستان قدس رضوي به کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي براي حفاظت و صيانت و در ارايه خدمات فرهنگي به فرهيختگان، نخبگان و متقاضيان اهتمام ويژه‌اي دارد و اين همت بلند و عالي آيت‌الله واعظ طبسي بوده که امروز اين کتابخانه را بسيار فعال و به روز مشاهده مي‌کنيد.

وي افزود: کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي به‌واسطه وابستگي به بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع) پذيراي مقاطع مختلف تحصيلي است که روزانه از خدمات اين کتابخانه استفاده مي‌کنند.

به گفته علوي، اميدواريم کساني که کتاب‌هاي نفيس خطي را در منزل نگه‌داري مي‌کنند آن‌ها را به اين کتابخانه که بهترين مكان براي وقف و هديه است، اهدا كنند تا نخبگان و فرهيختگان بتوانند از اين كتاب‌هاي نفيس استفاده كنند.

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي با اشاره به کتابخانه اهدايي دکتر فاضل يزدي مطلق اضافه کرد: طبيعتا اهداي چنين مجموعه‌هايي غني و قابل استفاده که به صورت کتابخانه‌هاي شخصي و يا در منازل نگه‌داري مي‌شوند ارزشمندترين و ماندگارترين کار است و بهترين مكان  از نظر حفاظت، نگه‌داري، مطالعه و... کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي است زيرا اعضاي کتابخانه و زائراني که به حرم مطهر مشرف مي‌شوند از اين کتابخانه بازديد مي‌کنند.

علوي به کتابخانه اهدايي دکتر فاضل يزدي مطلق اشاره كرد و گفت: اين كتابخانه شامل کتاب‌هاي خطي، چاپ سنگي، چاپي، پايان‌نامه و نشريات تخصصي است. به اين واقف ارجمند تبريک مي گوييم كه کتابخانه شخصي خود را وقف کتابخانه آستان قدس رضوي کرده است.
وي افزود: كساني كه كتاب‌هايشان را وقف كتابخانه‌ها مي‌كنند، با اين کار خود را به تاريخ جاودانه و ابديت متصل مي‌کنند، چرا که اين کتابخانه هميشه خواهد بود و قرن‌هاست که همه مي‌آيند و از اين کتابخانه استفاده مي‌کنند و نفع و سود آن به روح واقف اين مجموعه‌ها مي‌رسد. 

انتشار كتاب‌هاي نفيس و تصحيح متون 

کتاب‌های خطی و نفايس اداره مخطوطات مانند آيينه‌ای است که تصوير روشنی از هزاران سال تلاش فکری دانش‌پژوهان و هنرپروران اين مرز و بوم را در بردارد. قرآن‌های بسيار زيبا و کهن اين مجموعه عظيم هر کدام مبين شکوه ايثار و اخلاص دانش‌دوستان و هنرمندان است كه براي نسل‌های بعدی به يادگار گذاشته‌اند.

در ميان نسخه‌شناسان متأخر و معاصر بعضی از نسخه‌ها با نشان نفاست شناسانده می‌شوند که بيشتر متوجه خصيصه‌های هنری از جمله خط خوش، کاغذ خوش، قلم و انواع تذهيب و ترصيع و جلدهای هنری است.

تشخيص نفاست نسخه به دو گونه است، نخست از نظر ابعاد هنری و دوم از لحاظ کتاب‌شناسی، فوايد فرهنگی، اعتبار و صحت ضبط مندرجات آن‌ها. همچنين به نسخه‌هایي نفيس يا نسخه‌های اصل گفته مي‌شود که به دست مؤلف کتابت شده‌اند و يا نسخه‌های پايه و معتبر که در ادوار مختلف نسخه‌نويسی فراهم آمده است. 

تشخيص نفاست نسخه از ديد هنري و از نظرگاه تصحيح و تحقيق با هم تفاوت دارد؛ چرا كه نسخه نفيس از نظر هنری به نسخه خوش خط، مذهب، مجلد به جلدهای زرين گفته مي‌شود، و از نظر تصحيح و تحقيق نسخه‌اي است كه به نسخه اصل نزديك باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط