چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
مردم آمریکای لاتین مستعد تغییر نگاه به دین هستند/ استفاده از ظرفیت‌های اسلام برای مبارزه با بی‌عدالتی

مردم آمریکای لاتین استعداد در تغییر نگاهشان به دین دارند. باید مبانی دین را برای مردم و نخبگان تبیین کنیم تا مسیحیان انقلابی نسبت به بی عدالتی و ظلم بی تفاوت نباشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حجت الاسلام و المسلمین محمد امین ناجی در نشست «جریان شناسی فرهنگی در آمریکای لاتین حوزه دین و مذهب» با بیان اینکه موضوع آمریکای لاتین و گرایشات دینی بسیار مهم است گفت: اول باید نگاه تاریخی به ورود دین به آمریکای لاتین داشته باشیم و سپس ببینیم ما به عنوان جمهوری اسلامی‌ ایران در این زمینه باید چه کاری را انجام دهیم. هم اکنون در آمریکای لاتین مسیحیت 6/89 %؛ بی دین 9/7 %؛ ادیان 8/1%  و سایر 3 %  را تشکیل می‌دهند. 

او با بیان اینکه رشد انجلیک از سال 2022 در این قاره بیشتر شده است افزود: جریان انجلیک رشد زیادی داشته و گرایش مردم در برزیل به آن روند افزایشی دارد. جریان انجلیک یک جریان سکولار نیست و معتقد به دخیل بودن دین در سیاست است. در خاورمیانه هم در بین گروه‌های مسلمان و نحله های اسلامی‌برخی برای نقش داشتن دین در حکومت تلاش می‌کنند مانند جریان داعش  که مورد استقبال دشمنان اسلام بوده است.

او افزود: تفکر داعش منشعب از تفکر دیوبندها در پاکستان است. جریان داعش در دست دشمن و جریان شیعه در مقابله با امپریالیسم و دشمن اسلام بوده است. در وهابیت تفکر پادشاهی حاکم است مانند عربستان، کویت و امارات متحده. جریان دیوبند داعش و طالبان و جماعت تبلیغ در راستای هم کار می‌کنند. از سوی دیگر دخالت دین در سیاست فقط توسط شیعه اسلام ناب می‌تواند باشد، اما جریان انجلیک جریان دینی نیست و دین به همراه سیاست را پشتوانه حکومت می‌دانند.

ناجی با بیان اینکه در حال حاضر در برزیل جریان انجلیک در راس حکومت قرار می‌گیرد به طرح این سوال پرداخت که وظیفه ما در جهان چیست؟ و در پاسخ بیان کرد: تمام انبیا مهمترین رسالتش رساندن بشر به سعادت و کمال است، و برای رساندن آن برنامه‌هایی داشتند. مهمترین برنامه نبی اکرم اسلام (ص) از زمان مبعث تا هجرت به مدینه ایجاد تمدن نوین اسلامی‌ بوده و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز آمده است.

او با بیان اینکه برای تحقق تمدن نوین اسلامی‌پنج موضوع الزامی‌ است که در آمریکای لاتین وجود ندارد توضیح داد: یک مورد آن جمعیت مسلمان است که اندکند. خوب چه باید کرد؟آیا باید کار فرهنگی را رها کنیم و به دنبال ایجاد جامعه مسلمان باشیم که این امکان ندارد. وظیفه ما در آمریکای لاتین به فرموده حضرت آقا و امام (ره) ایجاد یک تحول بزرگ و تغییر نگاه مردم به دین است. امام  خمینی رحمت علیه واژه عدالت اجتماعی، مبارزه با ظلم، کرامت اسلامی‌ و ... را در ادبیات دینی مردم ایران وارد کرد که این تا قبل از آن در نگاه مردم وجود نداشت.

ناجی با تأکید بر اینکه کار در آمریکای لاتین بسیار آسان است و مردم این منطقه استعداد در تغییر نگاه شان به دین دارند عنوان کرد: پانصد سال است دین مسیحیت وارد این منطقه شده است. در سال 492 م حکومت پادشاهی یکپارچه کاتولیک در اندلس اسپانیا شکل گرفت، حرکت کریستف کلمب به سرزمین‌های آمریکای لاتین یک فتح مذهبی بوده است و از وی به عنوان یک فاتح یاد می‌شود نه یک کاشف آمریکای لاتین. در هر کشتی کلمب صدها کشیش مسیحی همراه آنان بوده است. طی گزارش کریستوف کلمب از سرزمین‌های فتح شده آمده است: «اینجا مردمانی بسیار مهمان نواز هستند و حاضرند قلب‌هاشان را هدیه دهند و جزو بهترین افراد برای بردگی پادشاه اسپانیا خواهند بود.»

او افزود: کشورهایی مانند شیلی و کانادا را  هم می‌توان نام برد. در حال حاضر با کشتار  و تفتیش عقاید آنان از جمعیت بومی‌ 80 میلیونی بعد از صد سال به جمعیت بیست میلیونی تقلیل یافته‌اند و حتی به زور اسامی‌ شهرها را عوض کرده‌اند. با حمله ناپلئون به اسپانیا و پرتغال و اشغال آن و نیز قیام سیمون بولیوار به اشغال اسپانیا در آمریکا لاتین پایان داده شد. 

ناجی با بیان اینکه اولین کلیسای انقلابی در اوایل قرن هفده در آمریکای لاتین ایجاد شد عنوان کرد: نقطه عطف کلیسا در جهان تشکیل «شورای دوم کلیسا واتیکان» در سال 1962 الی 1965 بوده که مفاد آن در 10 الی 21 بند است. آخرین بند آن از فرد گرایی به اجتماع گرایی است. دین مسیحیت دین اجتماعی و مبارزه با ظلم و استعمار و دخالت دین در اجتماع گنجانده شده است.

او ادامه داد:‌ ارتش آزادی بخش در کلمبیا به رهبری «کاملی تورس» یک ارتش نظامی‌ و مذهبی بوده و با گروه نظامی‌«فارک» که فقط نظامی‌ هستند و مذهبی نیستند تفاوت دارد. دولت کلمبیا با فارک قرارداد صلح امضا کرده اما با ارتش آزادی‌بخش انجام نداده است. هم اکنون شاخه آزادی بخش کشیشان جهان سوم در آرژانتین فعال هستند و بیشتر به محیط زیست و مبارزه با فقر تأکید دارند و کمی‌ با تفکرات مارکسیستی اشتراک دارند مانند دولت کوبا به رهبری فیدل کاسترو که سرانجام به دولت کمونیستی تبدیل شد.

ناجی با بیان اینکه جریان‌های چپ و ملی‌گرایان در کشور برزیل با تفکرات امروزه  لولاداسیلوا بسیار متفاوتند بیان کرد: تفکر چپ در آمریکای لاتین متفاوت شده  است و چپ در مکزیک و کلمبیا با چپ در اکوادور تفاوت دارد. 

او در پایان با تأکید بر اینکه باید مبانی دین را برای مردم و نخبگان تبیین کنیم تا مسیحیان انقلابی نسبت به بی‌عدالتی و ظلم بی‌تفاوت نباشند عنوان کرد: می‌توان قدمی‌ برای تمدن نوین اسلامی‌ و رساندن انسان‌ها به سعادت بشری و عدالت محوری که اولین رسالت انبیا بوده برداشت. وظایف انبیاء انسان‌سازی با محوریت توحیدی است، این جامعه توحیدی است که می‌تواند انسان را به سعادت برساند. همین حرف را کلیسای انقلابی نیز می‌زند. به همین منظور سه راهبرد برای رسیدن به جامعه عدالت محور و عادلانه مطرح بوده است: 1- عملیات چریکی انقلاب اجتماعی 2- اشتراک با مارکسیست 3- اشتراک در تشکیل حکومت با ملی مذهبی‌ها که حضرت امام (ره) هر سه مورد را رد کرد.

ناجی یادآور شد: برای رسیدن به جامعه عادلانه و رساندن مردم به سعادت کامل مردم سالاری دینی و ولایت فقیه تنها راه نجات است که امام  خمینی(ره) آن را احیا کرده و می‌تواند برای دیگران الگو باشد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها