سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
آیت‌الله حسینی بوشهری: قدم گذاشتن در عرصه تحقیق و پژوهش کار آسانی نیست/ گنجینه‌ای از آثار علمای اسلام در کتابخانه‌های تشیع

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه با حضور در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به کتابخانه‌های معتبر تشیع که گنجینه‌ای از آثار گرانمایه علمای اسلام است، گفت: قدم گذاشتن در عرصه تحقیق و پژوهش کار آسانی نیست و توجه به پژوهش از کارکردهای مثبت حوزه‌های علمیه خواهران در کنار امر آموزش و تبلیغ است.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، دوشنبه (23 آذر) در آستانه هفته پژوهش با حضور در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به بازدید از معاونت پژوهشی و نمایشگاه سروش پژوهش پرداخت و در جریان فعالیت‌های علمی و پژوهش‌های حوزه خواهران قرار گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در حاشیه این بازدید در نشست مشترکی که معاونان این مرکز و برخی اعضای شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز حضور داشتند، به ایراد سخن پرداخت.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امیدواریم همواره پیشرفت خوب و روزافزونی را در عرصه پژوهش حوزه علمیه خواهران شاهد باشیم، اظهار کرد: پژوهش نقش مهمی در اعتلای دین و باورهای اعتقادی تشیع داشته است، چراکه انسان بامطالعه اجمالی آثار عالمان بزرگ به این حقیقت می‌رسد که تلاش‌های سنگین آنها در قالب قلم و پژوهش به یادگار مانده است.

مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه قدم گذاشتن در عرصه تحقیق و پژوهش کار آسانی نیست، ابراز کرد: توجه به پژوهش از کارکردهای مثبت حوزه‌های علمیه خواهران در کنار امر آموزش و تبلیغ است چراکه با اتخاذ این رویکرد توسط  مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، زیرساخت‌های نسبتاً قابل‌توجهی ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: امروز کتابخانه‌های معتبر تشیع گنجینه‌ای از آثار گرانمایه علمای اسلام است، هرچند که در حال حاضر بسیاری از آثار گرانبهای علمای دینی در اختیار ما نیست و زمانی که غربی‌ها به کشورهای اسلامی تاخت و تاز کردند بسیاری از این آثار گرانسنگ را غارت کردند و اکنون در موزه‌های خود نگهداری می‌کنند و دست ما از این آثار کوتاه است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با انتقاد از به حاشیه رفتن امر تحقیق و پژوهش گفت: شعار زیبای «آموزش پژوهش محور» در حوزه‌های علمیه خواهران و برادران هنوز اجرایی و عملیاتی نشده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر ضرورت آغاز کار مشترک حوزه علمیه خواهران و برادران در راستای اجرای «آموزش پژوهش محور» ادامه داد: حوزه علمیه خواهران در زمینه تدوین متون جلوتر از حوزه برادران بوده، چراکه معذورات کمتری داشته است.
 
وی در ادامه به آسیب‌شناسی از پژوهش‌ها پرداخت و اظهار کرد: اگرچه این آسیب‌ها رو به کاهش است، اما همچنان وجود دارد که باید به صفر برسد؛ از مشکلات پژوهش‌های فعلی، می‌توان به عدم عمق‌بخشی آنها و عدم توجه به نیازسنجی جامعه اسلامی و حوزه علمیه اشاره کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با تأکید بر لزوم حمایت مالی و تشویق‌های لازم از پژوهشگران گفت: تعداد زیادی آثار در قم وجود دارد؛ اما نهادی وجود ندارد که از آنها حمایت کند و گاهی نویسندگان و مؤلفان برای دریافت یک وام معمولی عاجز و ناتوان هستند.
 

حجت‌الاسلام حصاری، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران نیز در حاشیه این بازدید به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه خواهران پرداخت و گفت: در یک تقسیم‌بندی کلی فعالیت حوزه علمیه خواهران پس از 18 سال سابقه به سه مرحله تأسیس، تثبیت و بالندگی تقسیم می‌شود.

وی به تشریح این سه مرحله پرداخت و اظهار داشت: در مرحله تأسیس، بیشتر به دنبال تدوین متون آموزشی برای حوزه‌های علمیه خواهران بودیم، در مرحله تثبیت برنامه‌های پژوهشی، ایجاد کانون‌های پژوهشی در مدارس و آشناسازی طلاب با مهارت‌های پژوهشی مدنظر قرار گرفت و در نهایت در مرحله بالندگی نیز به دنبال به فعلیت رساندن توان پژوهشی طیف گسترده طلاب فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل و آماده‌سازی سازوکارهای تأمین سیستم پژوهش هستیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران در ادامه به برخی از برنامه‌های در دست اقدام حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها تدوین نظام آموزش پژوهش محور برای حوزه علمیه خواهران است که برنامه پژوهشی مدارس با رعایت سطح‌بندی نیز برای اولین بار در کشور تدوین‌ شده است و این برنامه به‌زودی به مدارس ابلاغ می‌شود.

حجت‌الاسلام حصاری یکی دیگر از کارهای در دست اقدام را «ایجاد مراکز پژوهشی در کنار آموزشی» ذکر کرد و گفت: این برنامه نیز آماده‌شده و بر این اساس، مراکز پژوهشی و مدرسه عالی پژوهش در حوزه خواهران تأسیس می‌شود که از سال تحصیلی آینده کار خود را آغاز می‌کند.

وی تعامل و حضور در مجامع علمی کشور و در سطح بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های حوزه علمیه خواهران دانست و اظهار کرد: در این راستا اولین برنامه، اعطای جایزه علمی به بانوان فرهیخته جهان اسلام است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران در ادامه با بیان اینکه 130 کانون پژوهشی در مدارس سطح دو و 41 انجمن پژوهشی در مدارس سطح سه فعال هستند، افزود: 370 هسته پژوهشی از فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران در فعالیت‌های پژوهشی سازماندهی شده‌اند که آثار مختلفی در قالب مقاله، کتاب و کتابچه تولید کرده‌اند.

وی در بخش دیگر از سخنانش گفت: در همایش «پژوهشگران برتر در حوزه قرآنی و کلامی»، در حال حاضر 114 اثر ارزیابی شده که آماده چاپ و نشر هستند و بیش از 30 عنوان به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام حصاری در ادامه با بیان این مطلب که حوزه علمیه خواهران در پنج سال اخیر برای هر سال یک شعار محوری در هفته پژوهش انتخاب کرده است، به این شعارها اشاره کرد و افزود: شعار کلی ما «هر طلبه یک پژوهشگر» است که در سال ۹۰ با این شعار حرکت کردیم، در سال ۹۱ نیز «فرهنگ‌سازی پژوهش محور» برنامه ما بود، در سال ۹۲ نیز شعار «پژوهشگری نوین و بهره‌برداری از ابزارهای نوین» را برگزیدیم، شعار سال ۹۳ نیز «مهارت‌ورزی‌های پژوهشی» بود و برای امسال نیز «تشکل‌های پژوهشی و پژوهش‌های گروهی» شعار محوری در فعالیت حوزه علمیه خواهران است.

در پایان این نشست، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه از نمایشگاه معرفی فعالیت‌های پژوهشی خواهران طلبه با عنوان «سروش پژوهش» بازدید کرد. در این نمایشگاه آثار قرآنی، برخی از آثار تألیفی خواهران، نشریات علمی پژوهشی، تحقیقات پایانی سطح دو و سه، دستاوردهای پژوهشی گروهی رشد 2، دستاوردهای عرصه‌های پژوهشی، مقالات قرآنی انجمن‌ها و کانون‌های پژوهشی و گزارش فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران در عرصه پژوهش به نمایش گذاشته‌ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها