پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
گشایش تالارهای جدید و رونمایی از بانک اطلاعاتی کتابخانه و موزه ملی ملک/ موسسه‌ای که 77 سال و 70 روز از عمرش می گذرد

آیت‌الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در پیامی تصویری با قدردانی از عملکرد و دستاوردهای کتابخانه و موزه ملی ملک در سال‌های اخیر گفت: هرچند کتابخانه و موزه ملی ملک در این اواخر مفتخر به کسب عناوین و رتبه‌های خاصی شده، اما هنوز جا دارد که به افتخارات بیشتری برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین گشایش تالارهای جدید کتابخانه و موزه ملی ملک، صبح امروز (پنجشنبه 18 دی‌ماه) با حضور محققان و پژوهشگرانی نسخ خطی چون سید عبدالله انوار، نوش آفرین انصاری، سید علی آل داوود، محمد بقایی ماکان، میرهاشم محدث، محمد حسین تسبیحی، سید صادق اشکوری و چهره‌های دیگری چون هوشنگ مرادی کرمانی، سهیل محمودی و حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی با اجرای نصرالله حدادی در سالن همایش‌های این موسسه برگزار شد.

امور کتابخانه ملک نسبت به گذشته به سامان رسیده است
این مراسم با پخش پیامی تصویری آیت‌الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی به مناسبت گشایش تالارهای جدید کتابخانه و موزه ملی ملک در ایام ولادت حضرت محمد(ص) آغاز شد.

آیت‌الله واعظ طبسی در این پیام اظهار کرد: در گذشته و زمانی که ساختمان کتابخانه و موزه ملک در بازار تهران بود، با توجه به ظرفیت‌های آن مکان تعداد کتاب‌ها  در حد مطلوبی نبود، اما بر اساس آنچه در گزارش‌ها آمده در ساختمان کنونی با وسعت بسیار بیشتر در مکانی جالب و جاذب که به حفظ میراث مهم ما کمک می‌کند در شرایط مساعدتری است.

وی افزود: مهم‌تر از همه اینها زمینه خوبی فراهم شده تا علاقه‌مندان به علم و پژوهش بتوانند از محیط این مکان به نحو شایسته‌ای استفاده کنند. نه فقط زمانی که این مرکز در بازار بود، بعد از انتقال به همین مکان نیز مراجعه کننده خوبی نداشت، ولی الان کاملا متفاوت با گذشته است.

واعظ طبسی اضافه کرد: موضوع انضباط مالی که به نظرم بسیار مهم است نیز بحمدالله سروسامانی گرفته و اگر اوراق یا اسنادی از آستان قدس رضوی به کتابخانه و موزه ملک منتقل شده، حسب دستوری که دادیم به موقع برگشته و به نظر واقف هم عمل شده است. هرچند کتابخانه و موزه ملی ملک در این اواخر مفتخر به کسب عناوین و رتبه‌های خاصی شده، اما هنوز جا دارد که به افتخارات بیشتری برسد.

وی ادامه داد: بخش موزه‌ای هم به همین صورت است و چون موقوفاتی هم برای این کار وجود دارد، بنابر این برای توسعه موزه از نظر کیفی، زمینه وجود خواهد داشت. ان‌شاءالله خداوند شما و همه مدیران آستان قدس رضوی را موفق بدارد و تلاش کنیم و با ابتکار و خلاقیت و رعایت امانت مالی کار را به ثمر بنشانیم.


 
دستاوردهای امروز با «همدلی» میسر شده است
در ادامه این مراسم سید محمد مجتبی حسینی، مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک ضمن خیر مقدم به میهمانان و تبریک ایام ولادت با سعادت حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع)، و تقارن آن با تولد سعدی شیرازی، طی سخنانی اظهار کرد: کتابخانه و موزه ملی ملک تلاش کرده آیین‌نامه وقف‌نامه‌های خود را در این سال‌ها با اقدامات فرهنگی پیوند زند و در معرفی فعالیت‌های خود اقدام کوچکی را به ظهور برساند.

حسینی همچنین با اشاره به گشایش تالارهای جدید این موسسه گفت: مقرر بود امروز در حاشیه عید، روز رونمایی از درگاه جدید موسسه و گشایش نمایشگاه میراث مشترک ایران و عراق به روایت آثار موجود در این گنج‌خانه باشد اما پس از باز ماندن موسسه از گشایش رسمی تالارهای جدید موسسه  به علت همزمانی با مراسم تشییع حضرت آیت‌الله مهدوی کنی، این اقدام به تعویق افتاد، به این گردهم‌آیی موکول شد.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاه به دوران خدمت خود در این موسسه، افزود: امروز درست 6 سال و 80 روز از آغاز مأموریت من در این موسسه می‌گذرد، موسسه‌ای که امروز درست 77 سال و 70 روز از عمرش سپری شده. در روند بازسازی این موسسه که از پنج سال و پنج ماه قبل شروع شد، شاهد فراز و نشیب‌ها و قصه‌های پر زحمتی از خوشی‌ها و حسرت‌هایمان از صبوری‌ها و عجولی‌هایمان بودیم.

وی ادامه داد: مثلا قصه خرید تجهیزات تأسیساتی برای مخازن که دو سال طول کشید که سفارش آن را از طریق شرکتی در امارات متحده عربی دادیم و آن شرکت در کارخانه دور خود محصول را ساخت، محصول پس از مدتی بارگیری شد، آمد به اردن رسید و به دلیل شروع بهار عربی و بیداری اسلامی در آنجا ماند. با داستانی ترخیص شد و به دوبی آمد و با داستان رها شد و به ایران رسید. چه شوری داشت وقتی موفق شدیم این دستگاه‌ها را در کتابخانه و موزه ملی ملک پیاده کنیم و بسیار قصه‌های پر زحمت شنیدنی دیگر.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک «همدلی» را عامل دستاوردهای خود در دوران مدیریتش خواند و گفت: امروز اگر 360 متر مربع فضای کتابخوانی کتابخانه به هزار و 470 مترمربع رسیده، اگر کار گل و معماری به فرجام نزدیک شده، اگر مخازن نو با شاخص‌های درست میزبان آثارند، اگر حفاظت از آثار سامانی یافته، اگر به عرضه و معرفی آثار سازمان و انتظامی برپا شده نظیر این نمایشگاه و 135 نمایشگاه دیگری که در 6 سال برگزار شده، یا 61 کتاب و کتابچه و کاتالوگی که به ثبت رسیده، یا برخط گذاری پاره‌ای از 19 هزار نسخه خطی رقومی شده یا همین درگاه که امروز رونمایی خواهد شد، همه مرهون دل‌ها و همدلی‌هاست.
 
رونمایی از بانک اطلاعاتی و درگاه اینترنتی
ادامه این مراسم به رونمایی از بانک اطلاعاتی و همچنین درگاه اینترنتی جدید کتابخانه و موزه ملی ملک اختصاص داشت که  مهندس رحمت، مشاور فناوری اطلاعات این موسسه با ارائه گزارشی آماری از فعالیت پنج سال گذشته این موسسه در زمینه فناوری اطلاعات گفت: ما در گام اول یک برنامه راهبردی فناوری اطلاعات طراحی کردیم که بر اساس وضعیت موجود و به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب، مبنای کار خودمان قرار دادیم.

یکی از سامانه‌هایی که امروز رونمایی خواهد شد، سامانه اطلاع‌رسانی اشیاء و آثار موسسه است. این بانک اطلاعاتی نمونه داخلی موثری ندارد و بر اساس استانداردها و شیوه‌نامه‌های معتبر بین‌المللی بر اساس اطلاعات شناسنامه‌ای تهیه شده که الان در مرحله ورود اطلاعات است و از امروز این بانک اطلاعاتی روی وبگاه موسسه قابل دیدن است.

بحث بعدی پرتال، درگاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه است که در این تغییرات سعی کردیم با تسهیل دسترسی مخاطبان به همه منابع موجود در موسسه، نگاه متفاوتی را مدنظر قرار دهیم. امکان نمایش آثار بر اساس دوره‌های تاریخی یکی از ویژگی‌های ممتاز این درگاه است، همچنین خروجی‌هایی برای موبایل، تبلت، بازدید مجازی، فیلمخانه و غیره از دیگر ویژگی‌هایی است که در این پایگاه اینترنتی دیده شده.
 
انتشار 50 کتاب درباره میراث مشترک ایران و عراق
حجت الاسلام سید صادق اشکوری، رئیس مجمع ذخایر اسلامی، نیز که از طرف همایش میراث مشترک ایران وعراق که نمایشگاه عکس آن در محل کتابخانه و موزه ملی ملک برپاست، در این مراسم حضور داشت. وی طی سخنانی با اشاره به این‌که این همایش در 14 اسفند در قم و 16 اسفند در تهران، اواخر اردیبهشت در جامعه‌الکوفه نجف اشرف و سپس در کربلای معلا برگزار خواهد شد، گفت: نشست‌های درباره همایش میراث مشترک ایران و عراق که از هفته آینده در همین کتابخانه ملک برگزار خواهد شد و تا 18 اسفند حدود دو ماه ادامه پیدا خواهد کرد، شاید تلنگری باشد برای این‌که بدانید  روابط فرهنگی، دینی، مذهبی، تاریخی و سیاسی ایران و عراق در تیسفون و تخت جمشید خلاصه نمی‌شود؛ ایران و عراق حتی در تاریخ بزرگ حوزه نجف اشرف، حوزه‌های علمیه سامرا، کربلا، قم، اصفهان، مشهد مقدس، کاشان خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: اشتراکات فرهنگی دو ملت در اسطوره‌های باستانی پیش از اسلام و تاریخ ثبت شده چندهزار ساله خلاصه نمی‌شود. در تشییع جنازه‌ها به ایران و بردن سنگ‌های قبور به کربلای معلا و ارادتی که شاهان صفوی به اتبات عالیات مقدس عراق داشتند نیز خلاصه نمی‌شود. در کمال تعجب این اشتراکات بسیار عمیق است اما به همان اندازه دارای خلاء پژوهشی است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی در پایان سخنانش اظهار کرد: از همه کسانی که در حوزه فکری و اندیشه‌ای فعال هستند دعوت می‌کنیم به یاری ما بیایند تا در کنار این 50 کتابی که در این همایش قرار است منتشر شود، بتوانیم آراء و نظرات را در کنار هم جمع کنیم و این مرزهای سیاسی که امروز به ظاهر ملت‌ها را از هم دور کرده برداشته شود.


 
کتاب تحفه العقول میراثی 1000 ساله برای شناخت پیامبر
در پایان این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی به سخنرانی پرداخت و با تبریک این ایام گفت: هدف برگزاری این گونه مراسم‌ که به بهانه میلاد حضرت محمد (ص) برگزار می‌شود، شناسایی آن الگو و اقتدای به آن الگو است.

حجت‌الاسلام و السلمین حسینی در ادامه سخنان خود با بیان برخی احادیث درباره سیره حضرت محمد (ص) به کتاب تحفه العقول اشاره کرد و گفت: این کتاب یکی از مجموعه های ارزشمند اسلامی و از منابع دست اوّل شیعه در عرصه اخلاق و حدیث وموعظه است که با قدمتی هزار ساله برای ما به یادگار مانده و حدیث‌های برگزیده‌ای را از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام و سایر پیامبران درباره حکمت، مواعظ، علوم و معارف اسلام گرد آورده است.
 
ادامه این مراسم با منقبت خوانی پیامبر اکرم (ص) از سوی استاد امینی همراه بود. همچنین در پایان این مراسم، میهمانان از تالارهای جدید موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک دیدن کردند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها