سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶

«پتر تورینی» نویسنده و نمایشنامه نویس اتریشی ، دکترای افتخاری دانشگاه کلاگنفورت را دریافت کرد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، در این مراسم ،«الیور ویتوچ» ريیس سنا و «فابیان هافنر» انديشمند ادبی ، «تورینی» را از هر حیث به عنوان یک هنرمند ملی ستیزه جو ، که همیشه آینه ای را در مقابل دولت، نهادها و بازیگران نگه داشته است، تحسین کردند.

«تورینی» در 26 سپتامبر 1944 در «سنت مارگارت» در «لاوانتال» به عنوان پسر یک مهاجر ایتالیایی دیده به جهان گشود. او در «ماریا زال» رشد کرد و خیلی زود در محضر «گرهارد لامپرزبرگ» آهنگساز، با هنر و ادبیات تماس پیدا کرد. آثار وی به 30 زبان ترجمه شده و در سراسر دنیا به اجرا درآمده است.

«هاینریش مایر» ريیس این دانشگاه در سخنان خوشامدگویی خود تاکید کرد که این دانشگاه حساب دکترای افتخاری اهدایی خود را دارد و طی 40 سال گذشته این عنوان تنها 26 بار اهدا شده که «پتر تورینی» هشتمین نویسنده دریافت کننده آن است.«مایر» اظهار کرد: همه این افراد از ایالت «کرنتن» ریشه می گیرند و انگشتان خود را روی نقاطی می گذارند که دیگران آن ها را پنهان می کنند.

«کرنتن» یکی از ایالت های اتریش است که مركز آن شهر «کلاگنفورت» است. بيشتر مردم این ایالت آلمانی زبانند ولی اقلیتی ۱۴ هزار نفری در این استان به زبان اسلوونیایی صحبت می‌کنند.

در سال های گذشته «ژوزف وینکلر» این دکترای افتخاری را اعطا می‌کرد و در سال 2002 اعطای آن توسط «پتر هانتکه» انجام گرفت.به گفته «مایر» ،او از «تورینی» سوال کرده بود که آیا این دکترای افتخاری را می‌پذیرد و «تورینی» در نامه ای پاسخ داده بود که معمولا خیر، اما از دانشگاه «کلاگنفورت» البته.

از جمله ویژگی های این دانشگاه این است که از زمان تاسیس در فرهنگ و اساسنامه آن اهدای دکترای افتخاری به عنوان ارزشمندترین و منحصربه فردترین تقدیر، نه تنها برای خدمات علمی بلکه برای خدمات فرهنگی نیز در نظر گرفته شد.

«هافنر» در نطق تحسین آمیزش به بررسی طیف گسترده ای از آثار «تورینی» که طی 40 سال برای تاتر، تلويزیون و تاریخ ادبیات کشور اتریش نوشته شده، پرداخت. «تورینی» به شکلی علنی و مغرضانه و تنها به دلیل دستیابی به عدالت در این عرصه تلاش می کند. «هافنر» که خود اهل «کرنتن» اتریش است ، در نطق خود به تلاش «تورینی» برای مردم اسلوونیایی زبان «کرنتن» و بیش از همه تلاش او برای ادبیات اسلوونیایی زبان های این ایالت اشاره کرد. 

«تورینی» به سخنان سال گذشته «ژوزف وینکلر» اشاره کرد و دو مسئله پراهمیت و وحشتناک را به آن افزود. سخنان او بیشتر خواهشی از اهالی «کرنتن» بود که اسلوونیایی ها را کم ارزش و زبان اسلوونیایی را غیر ضروری می پندارند.

این نویسنده به مسئولین یادآوری کرد و خاطر نشان کرد که اگر چه آن ها نمی خواهند این امر را بپذیرند ولی، انسان ها شبیه یکدیگرند. در این ایالت ،دو قوم با هم زندگی می کنند و این یک موفقیت بزرگ است.دو قوم در یک ایالت، دو فرهنگ که ما را غنی می کند .دو زبان که ما می توانیم در آن ها به یاد بیاوریم و دوست داشته باشیم.

«تورینی» در جملات آخر نطق خود خطاب به مسئولان دانشگاه گفت که آن ها باید دستورالعمل های خود در مورد حمایت از بانوان را جدی تر بگیرند. از 26 دریافت کننده دکترای افتخاری این دانشگاه ، تنها دو نفر خانم بوده‌اند.وی در این زمینه گفت: من از دریافت این دکترا خوشحالم، اما نوبت بعد باید یک خانم آن را دریافت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها