سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
پولیتزر داستان به دو نویسنده از قاره آمریکا و جایزه نمایشنامه به یک ایرانی رسید

صد و هفتمین مراسم جوایز پولیتزر با معرفی برترین‌های نویسندگی، روزنامه‌نگاری، نمایش و موسیقی، دوشنبه در آمریکا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ان پی آر، بیش از 100 سال است که جوایز پولیتزر توسط دانشگاه کلمبیا به منظور ارج نهادن به دستاوردهای آمریکا در روزنامه‌نگاری، نویسندگی، نمایش و موسیقی اعطا می‌شود. پولیتزر به عنوان یکی از معتبرترین جوایز فرهنگی آمریکا  شناخته می‌شود.

امسال، در تصمیمی غیرمنتظره، جایزه داستان به دو کتاب رسید: «شیطان کاپرهد» اثر باربارا کینگ سولور- نویسنده آمریکایی- و «اعتماد» اثر هرنان دیاز- نویسنده آرژانتینی ساکن آمریکا.

جایزه بخش نمایشنامه به نمایشنامه «انگلیسی» نوشته ساناز طوسی، نمایشنامه‌نویس ایرانی- آمریکایی رسید. این اثر نمایشی درباره چهار بزرگسال ایرانی است که برای آزمون زبان انگلیسی در مدرسه‌ای در نزدیکی تهران آماده می‌شوند. درواقع جدایی از خانواده و محدودیت‌های سفر آنها را به یادگیری زبان جدید می‌کشاند که ممکن است هویت و زندگی آنها را تغییر دهد.
 
جایزه بخش تاریخ به «سلطه آزادی: حماسه‌ای از مقاومت سفیدپوست‌ها در برابر قدرت فدرال» نوشته جفرسون کووی رسید. این کتاب، گزارشی اثرگذار از یکی از شهرستان‌های آلاباما در قرن 19 و 20 است که درگیر استعمار و برده‌داری مهاجران است.

جایزه بخش زندگینامه به بورلی گیج برای «جی-من: جی. ادگار هوور و ساخت قرن آمریکا» رسید. این کتاب، نگاهی عمیق و دقیق به مدیر سابق اف‌بی‌آی دارد و پیچیدگی‌های او را به تصویر می‌کشد.

جایزه بخش خاطرات و زندگی‌نامه خودنوشت به «صادق بمان» اثر هوآ هسو رسید. این کتاب، روایتی زیبا و تکان‌دهنده از دوستی‌های هیجانی و افراطی دوران بلوغ و جوانی و خشونتی است که می‌تواند در این میان اتفاق بیفتد.
 
جایزه بخش شعر به «سپس جنگ: و شعرهای منتخب(2002-2007)» اثر کارل فیلیپس رسید. این کتاب تلاش می‌کند فرهنگ آمریکایی را در تلاش این کشور برای معنا بخشیدن به سیاست، زندگی در دل یک پاندمی و دست یافتن به جایگاهی در زمینه تغییرات جهانی، به تصویر می‌کشد.
 
در بخش ادبیات غیرداستانی عمومی، «او جورج فلوید است: زندگی یک مرد و مبارزه برای عدالت نژادی» نوشته رابرت ساموئلز و تولوس اولرونیپا جایزه پولیتزر را دریافت کرد. این کتاب، پرتره‌ای صمیمی و جذاب از یک مرد معمولی است که مواجهه مرگبارش با افسران پلیس در سال 2020 جرقه یک جنبش بین‌المللی برای تغییرات اجتماعی را زد اما داستان انسانیت و شخصیت خود او ناگفته ماند.
 
جوایز روزنامه‌نگاری پولیتزر 2023
آسوشیتدپرس دو جایزه، شامل معتبرترین جایزه پولیتزر یعنی جایزه خدمات عمومی و نیز جایزه عکاسی خبری را برای پوشش جنگ در اوکراین به دست آورد.

واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز نیز هر یک دو جایزه پولیتزر بردند. جایزه گزارش خبری روز و گزارش تصویری به لس آنجلس تایمز رسید و واشنگتن پست در بخش‌های گزارش ملی و گزارش تصویری خبری جایزه گرفت. جایزه گزارش تحقیقی نیز به خبرنگار وال استریت ژورنال رسید.
 
ای ال دات کام بیرمنگام نیز دو جایزه پولیتزر را به خود اختصاص داد. کایل ویتمیر، ستون‌نویس این سایت، جایزه تفسیر را برای کار در زمینه تحلیل میراث کنفدراسیون آلاباما دریافت کرد. این نشریه همچنین پولیتزر گزارش محلی را برای مجموعه‌ گزارشی که تخلفات پلیس محلی را افشا می‌کرد، دریافت کرد. بخش گزارش محلی، امسال دو برنده داشت و در این بخش، گزارشگر می سی سی پی تودی نیز برای گزارشی درباره فساد فرماندار سابق، جایزه پولیتزر را دریافت کرد.
 
نیویورک تایمز نیز برنده دو جایزه پولیتزر برای گزارش بین‌المللی و گزارش مصور و مشروح شد.

کیتلین دیکرسون، گزارشگر پیشین ان پی آر برای گزارش تفصیلی که درباره خانواده‌های مهاجر جدا شده در مرز جنوبی آمریکا و آزارهایی که بسیاری از آنها متحمل شده‌اند، در مجله آتلانتیک نوشت، برنده جایزه پولیتزر شد.
 
جایزه بخش نقد هم به آندریا لانگ چو از مجله نیویورک برای نقدهای کتابی که نویسندگان و همچنین آثار آنها را بررسی می‌کند، رسید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها