دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
جایزه «امیرحسین فردی»، جریانی پرشور برای خلق رمان و داستان تأثیرگذار است/ 20 برابر شدن مبلغ جایزه

محمدرضا شرفی‌خبوشان، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در جمع خبرنگاران از سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) به عنوان یک جریان و حرکت پرشور که محصولاتش در ادبیات داستانی و شعر تأثیرگذار خواهند بود، یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا شرفی‌خبوشان، در نشست خبری سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب (جایزه امیرحسین فردی)، که امروز، (24 بهمن‌ماه) در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به سه ضلع هنرمند، اثر و مخاطب در رویکرد جدید خود می‌پردازد و این جشنواره ناظر بر تشویق و ایجاد زمینه‌هایی برای تولید اثر، متفاوت از سایر جشنواره‌ها خواهد بود.

مدیرکل دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: در این جشنواره توجه ویژه به نویسندگان و شاعران می‌شود. از جمله رقم جایزه چشمگیر است و نسبت به دوره قبل بیست برابر شده است که همین امر انگیزه نویسندگان را افزایش می‌دهد. همچنین مهلت ارسال اثر هم بیشتر شده و اختتامیه بهمن ماه سال آینده برگزار خواهد شد. این شیوه برگزاری، باعث می‌شود همه نویسندگان صاحب سبک و حرفه‌ای در کنار شاعران و نویسندگان جوان در جشنواره شرکت کنند و امیدواریم این حرکت تبدیل به جنبشی پرشور شود و آثار ماندگاری خلق شوند.
 

وی تاکید کرد: جشنواره داستان و شعر انقلاب با قدم‌هایی محکم و الستوار و اراده‌ای شوق‌انگیز حرکت می‌کند و امیدواریم با برپایی این جشنواره بستر خلق آثار خواندنی در ادبیات داستانی و شعر انقلاب اسلامی فراهم شود.

شرفی‌خبوشان همچنین گفت: با برپایی نشست‌های تخصصی از مشاوره و راهنمایی نویسندگان حرفه‌ای برای پرورش موضوع‌های اصلی جشنواره در استان‌‌های مختلف استفاده می‌شود.

موضوع جشنواره محدود به دوره انقلاب نیست
در ادامه بهزاد دانشگر، دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب در سخنانی گفت: در انتخاب موضوع‌های جشنواره، به مفاهیم و فضاها توجه کرده‌ایم و محدود به دوره انقلاب نشده‌ایم؛ چراکه انقلاب یک مفهوم زاینده است، مرتب نو می‌شود و می‌تواند دستمایه هنرمندان قرار بگیرد‌. هر سال در انقلاب اسلامی با مفاهیم و چالش‌های جدید روبه‌رو هستیم که باید به آنها توجه شود.

دانشگر با تأکید بر اینکه امروزه با اشکال مختلفی در انقلاب اسلامی مواجهیم، افزود: کار هنر همین است که به امروز و آینده نیز بپردازد و آنها را روایت کند. پس ما با چهار دسته فضا روبه‌روییم؛ ابتدا یک دسته مفاهیم از جمله عدالت، انسانیت، اخلاق و دین، گفتمان انقلاب و وحدت اسلامی که در سال‌های قبل مورد توجه بوده است.‌ دوم، اتفاقات مربوط به پیروزی انقلاب، مبارزات و دفاع مقدس حتی مسائل مبارزاتی امروز مثل کرونا و قهرمانان، سوم، دستاوردهای عرصه‌های مختلف و چهارم نیز جایگاه انقلاب اسلامی در عرصه جهانی است. به دستاوردها و نیز جایگاه انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی کمتر پرداخته شده و باید نویسندگان انقلاب اسلامی به این دو حوزه بیشتر توجه کنند.

وی درباره جوایز این دوره توضیح داد: در بخش شعر کلاسیک و آزاد (مجموعه شعر)، جایزه 50 میلیون تومانی برای نفر اول در نظر گرفته شده و پنج اثر برگزیده نیز منتشر می‌شوند. جایزه مجموعه داستان کوتاه مبلغ 100 میلیون تومان و جایزه رمان نوجوان 100 میلیون تومان است. جایزه رمان بزرگسال نیز مبلغ 200 میلیون تومان برای نفر اول و انتشار پنج اثر برگزیده درنظر گرفته شده است. در انتشار آثار برگزیده، حق تألیف 3000 نسخه به برگزیدگان داده خواهد شد.
 

دانشگر مهلت ثبت و ارسال آثار را تا 30 آبان 1402 اعلام کرد و افزود: مراسم اختتامیه جشنواره بهمن ماه 1402 برگزار می‌شود.

در این نشست همچنین تیمور آقامحمدی، داستان‌نویس و کارشناس داستان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی گفت: 15 سال پیش در همین مکان دوره اول این جایزه با حضور امیرحسین فردی برگزار و شور و شوق در استان‌ها ایجاد شد تا به اینجا رسیدیم. این جشنواره برای خواص نیست بلکه برای تمام نویسندگان و شاعرانی است که دغدغه خلق اثر ادبی دارند چون به ادبیات ایرانی فکر می‌کند.

وی در پایان گفت: در ادوار گذشته همواره نویسندگان جزو بدنه اصلی این جشنواره بوده‌اند. در این دوره نیز در استان‌های مختلف کارگاه‌های تخصصی با حضور مسئولان و کارشناسان خواهیم داشت. بنابراین تنها به انتشار فراخوان اکتفا نمی‌کنیم و مشاور رمان‌اولی‌ها هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها