کتاب «ذهنی برای اعداد» دفترچه راهنمای مغز است که شیوه موفقیت را در ریاضی و علوم را آموزش می‌دهد.
با این کتاب دیگر ریاضی سخت نیست!/ یک دفترچه راهنما برای مغز
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب در شیوه نگرش به یادگیری و درک از آن تغییر شگرفی ایجاد می‌کند. این اثر ساده‌ترین، موثرترین و بهینه‌ترین تکنیک‌هایی را که پژوهشگران در مورد یادگیری می‌دانند می‌آموزد. این کتاب خواننده را با روش‌های مختلف یادگیری آشنا می‌کند و روش‌هایی برای غلبه بر آن یاد می‌دهد. همچنین روش‌های خوب و تازه‌ای مانند تمرین بازیابی معرفی می‌کند که می‌تواند زمانی را که صرف یادگیری می‌شود به طور قابل توجهی بهبود دهد.

نویسنده معتقد است افرادی که به طور حرفه‌ای با ریاضی و علوم کار می‌کنند معمولا سال‌های زیادی را صرف یافتن تکنیک‌های یادگیری موثر می‌کنند. این کتاب به این دلیل نوشته شده که مخاطبان بتوانند بلافاصله استفاده از آن‌ها را شروع کنند.

به اعتقاد اوکلی مهم نیست در ریاضی یا علوم چقدر مهارت دارید، با استفاده از این روش‌ها می توانید شیوه تفکر و زندگی‌تان را عوض کنید. این کتاب به مثابه نگاهی به طرز کار ذهن می‌تواند کمک کند بیش از پیش یاد بگیرید. علاوه بر آن خوانندگان می‌توانند ایده‌های جدیدی ارائه کنند؛ مانند توصیه‌های غیر منتظره برای امتحان دادن و بینش‌هایی که کمک می‌کنند از وقتی که افراد روی تمرین‌ها و مسائل می‌گذارند بهترین استفاده را بکنند. اگر مخاطبان با مشکل درسی مواجه هستند گنجینه منظمی از روش‌های عملی را خواهند دید که کمک می‌کند هر کاری برای قرار گرفتن در مسیر درست لازم است، انجام شود.

این کتاب برای دانش‌آموزان دبیرستانی‌ای است که عاشق هنر و کلاس‌های زبان‌اند، اما از ریاضیات متنفرند. همین طور برای دانشجویانی است که در ریاضی، علوم، مهندسی و تجارت مهارت دارند، اما فکر می‌کنند می‌توانند از روش‌های ذهنی برای یادگیری استفاده کنند. همچنین برای کسانی که در خانه تحصیل می‌کنند و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.
 

چرا ریاضی و علوم ممکن است چالش‌برانگیزتر باشد؟
در مقایسه با حالت تفکر متمرکز مرتبط با مردم و زبان، حل مشکلات در زمینه ریاضی و علوم به کمک تفکر متمرکز دشواری بیشتری را به همراه دارد. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که انسان‌ها طی هزاره گذشته به گونه‌ای پیشرفت نداشته‌اند که بتوانند مانند مسائل رایج مربوط به زبان، از عهده ایده‌ها و مفاهیم ریاضی انتزاعی‌تر و پیچیده‌تر هم بربیایند. مشخصا ما می‌توانیم درباره ریاضی و علوم فکر کنیم، اما مسئله این است که انتزاعی و رمزی بودن این دسته از مسائل – گاهی حتی یک یا چند مرحله – به دشواری فرایند حل مسئله می‌افزاید.
 
تشبیه یا استعاره تصویری هیجان‌انگیز خلق کنید
نویسنده استعاره را یکی از راه‌های یادگیری بهتر می‌داند و می‌گوید: «خلق تشبیه یا استعاره علاوه بر اینکه یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر آوردن است، برای فهمیدن ریاضی و علوم نیز بسیار سودمند است. معمولا هرچه تصویری‌تر، بهتر! استعاره راهی برای پیدا کردن شباهت بین دو چیز است. ایده‌های ساده معلم جغرافیا مانند گفتن اینکه نقشه کشور سوریه شبیه کلاسه غلات صبحانه است یا کشور اردن مانند یک لنگه کفش نایکی است که می‌تواند ده‌ها سال در ذهن دانش‌‌آموز بماند.

برای درک عینی ایده‌های اصلی پشت فرایندهای ریاضیاتی یا علمی یا مفاهیمی که تلاش می‌کنید آن‌ها را بفهمید، استعاره‌ها و (مدل‌ها) بسیار مهم هستند. استعاره‌ها و تشبیه‌ها برای خارج کردن افراد از پدیده اینشتلوگ، یعنی در دام راه حل اشتباه یک سوال افتادن، هم مناسب هستند. برای مثال تعریف کردن داستانی به سادگی حمله سربازها به قلعه‌ای که از جهت‌های مختلف می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا خلاقانه تصور کنند که برای نابودی توموری سرطانی چند اشعه کم‌شدت لازم است.

استعاره‌ها کمک می‌کنند ایده‌ها در ذهنتان بمانند، چون با ساختارهای عصبی‌ای که از قبل در مغزتان وجود دارد، ارتباط برقرار می‌کنند. مانند این است که متن را با کاغذ پوستی‌ای دنبال کنید _ استعاره‌ها حداقل کمک می‌کنند بفهمید اوضاع از چه قرار است.»

ذهنتان را مثبت‌نگر کنید! 
یکی از داستان‌های جالب توجه منحرف‌کردن توجه مربوط به راجر بنیستر می‌شود. او اولین کسی بود که توانست یک مایل (معادل ۱/۶ کیلومتر) را در کمتر از چهار دقیقه بدود. بنیستر دانشجوی پزشکی بود و نمی‌توانست هزینه لازم برای مربی شخصی و رژیم خاص دونده‌ها را تقبل کند. او حتی وقت نداشت بیش از نیم ساعت در روز بدود و آن را هم باید به زور در کنار برنامه‌های مطالعات پزشکی‌اش جای می‌داد. با این حال بنیستر روی اینکه به لحاظ منطقی هیچ شانسی برای رسیدن به هدفش نداشت، متمرکز نشد. در عوض به شیوه خود برای رسیدن به هدفش تمرکز کند. او صبح روزی که توانست در تاریخ ماندگار شود از خواب بیدار شد، صبحانه همیشگی خود را خورد، کارهای لازم بیمارستان را انجام داد و سپس با اتوبوس به محل برگزاری مسابقه رفت.

اینکه ترفندهای ذهنی مثبتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به نفع خود بهره بگیرید، دلگرم‌کننده است. این ترفندها می‌توانند ترفندهای منفی‌ای را که برایتان مفید نیست یا اوضاع را دشوارتر می‌کنند، جبران کنند. از جمله می‌توان به انجام دادن تکالیف درست پیش از موعد مقرر اشاره کرد.
 
«در را بگشا، دستپاچه نشوید (چرا سخت تلاش کردن زیادی گاهی بخشی از مشکل است)»، «یادگیری خلق کردن است (درس‌هایی از ماهیتابه توماس ادیسون)»،‌ «دسته‌کردن و دوری‌کردن از توهم‌های توانایی (راه‌های تبدیل شدن به نجواگر معادله)»، «جلوگیری از پشت گوش انداختن (به کار گیری عادت‌هایتان «زامبی‌ها» به عنوان یاری‌رسان)»، «زامبی‌ها همه‌جا هستند (کندوکاو برای درکی عمیق‌تر از عادت پشت گوش انداختن)»، «دسته‌کردن در مقابل خفقان (چگونه تخصصتان را افزایش و اضطرابتان را کاهش دهید)»، «ابزارها، راهنمایی‌ها و ترفندها»، «جمع‌بندی زامبی‌های پشت گوش انداختن»، «بهبود حافظه‌تان»، «راهنمایی‌های بیشتر برای حافظه»، «یادگیری ارج نهادن به استعدادتان»، «شکل دادن به مغزتان»، «پرورش دادن چشم ذهن از طریق ساخت شعر برای معادله»، «نوزایی در یادگیری»،‌ «اجتناب از اعتماد به‌نفس بیش از حد (قدرت کار گروهی)»، «امتحان دادن» و «استعدادهای پنهان خود را شکوفا کنید» عناوین بخش‌های کتاب است.

کتاب «ذهنی برای اعداد» نوشته باربارا اوکلی ترجمه کامیاب تقی‌زاده در 288 صفحه به بهای 58 هزار تومان از سوی نشر چترنگ راهی بازار کتاب شده است.
 
 
کد مطلب : ۲۹۹۱۵۱
https://www.ibna.ir/vdceno8wzjh8ozi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران