ایبنا

×
جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴
  • خانه
  • ادبیات
  • هنر
  • بین‌الملل
  • تاریخ‌
  • علم
  • کودک‌ونوجوان
  • دین و اندیشه
  • فرهنگ و نشر
  • میهن و مقاومت
  • ایبنا پلاس
  • استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان شمالی
    • خراسان رضوی
    • خراسان جنوبی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم و عکس
filterنمایش همه
  • چرا گیلیگان یک نویسنده را  قهرمان سریال «پلوریبوس» کرد؟

    چرا گیلیگان یک نویسنده را قهرمان سریال «پلوریبوس» کرد؟

    گیلیگان به هیچ عنوان تصادفی عمل نمی‌کند. اگر او در «پلوریبوس» نویسنده را در مرکز روایت گذاشته، پشت آن یک الگوی فکری روشن و پیوسته با جهان‌بینی‌اش وجود دارد.

    ۱۴۰۴-۰۹-۰۷ ۰۸:۴۲
  • نگاهی به فیلم «پیاده‌روی طولانی»/ لذت بردن از مسیر

    نگاهی به فیلم «پیاده‌روی طولانی»/ لذت بردن از مسیر

    «پیاده روی طولانی» فیلمی جاده‌ای با تم ترس و خشونت است. خشونتی هولناک که از دل حکومت‌های فاشیستی و توتالیتر که سویه‌های سرمایه‌داری هم آن را احاطه کرده، زاده می‌شود.

    ۱۴۰۴-۰۸-۳۰ ۰۹:۴۳
  • «پل‌های مدیسون کانتی»، عاشقانه‌ای که میان قلم و دوربین زاده شد

    به مناسبت ۳۰ سالگی فیلم ماندگار کلینت ایستوود؛

    «پل‌های مدیسون کانتی»، عاشقانه‌ای که میان قلم و دوربین زاده شد

    پل‌های مدیسون کانتی رمانی کوتاه و عاشقانه است که عشقی پرشور و عمیق را به تصویر می‌کشد. این کتاب برای مدت ۱۶۴ هفته یعنی بیش از سه سال متوالی در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها باقی ماند و حتی رکورد فروش کتاب بر باد رفته را شکست!

    ۱۴۰۴-۰۸-۲۲ ۰۹:۰۶
  • میکائیل شهرستانی با «ارزش‌های نسبی» در جست‌وجوی طنز آگاهانه نوئل کوارد

    میکائیل شهرستانی با «ارزش‌های نسبی» در جست‌وجوی طنز آگاهانه نوئل کوارد

    آثار نوئل کوارد بازتاب‌دهنده هوش، بذله‌گویی، طنز اجتماعی و ظرافت انگلیسی بوده و مملو از شوخی‌های ظریف، کنایه و بازی‌های زبانی است.

    ۱۴۰۴-۰۸-۲۰ ۱۰:۰۹
  • وقتی ناصر تقوایی با نصیحت جلال آل‌احمد قید نویسندگی را زد

    وقتی ناصر تقوایی با نصیحت جلال آل‌احمد قید نویسندگی را زد

    تنها یک جمله جلال آل‌احمد بر مجموعه تابستان همان سال ناصر تقوایی، باعث شد تا تقوایی برای همیشه قید نویسندگی و نویسنده شدن را بزند.

    ۱۴۰۴-۰۷-۲۳ ۱۴:۲۸
  • بهروز رضوی؛ کتاب، رادیو و صدا/ از ستون‌نویسی مجلات تا «هزاره ادب فارسی»

    بهروز رضوی؛ کتاب، رادیو و صدا/ از ستون‌نویسی مجلات تا «هزاره ادب فارسی»

    برنامه «کتاب شب» که بیش از سه دهه است هر شب از رادیو تهران پخش می‌شود، بی‌تردید یکی از نمادین‌ترین جلوه‌های پیوند رضوی با کتاب است. نویسندگی این برنامه برعهده محمدباقر رضایی و تهیه‌کنندگی آن برعهده رضا قربانی است.

    ۱۴۰۴-۰۶-۲۵ ۰۹:۱۶
  • رمز و راز اقتباس با حسین امینی از فیلنامه‌نویسان ایرانی هالیوود

    از فیلم «جود» تا «رانندگی»؛

    رمز و راز اقتباس با حسین امینی از فیلنامه‌نویسان ایرانی هالیوود

    کتاب «رانندگی» به قلم جیمز سالیس یک نوآر ادبی تاریک است در حالیکه امینی آن را به یک ملودرام تراژیک تبدیل کرده است. فیلم از روایت پیچیده رمان کاسته و به تصویر، موسیقی و حسی شاعرانه تکیه کرده است

    ۱۴۰۴-۰۶-۱۳ ۱۰:۵۲
  • نگاهی به فیلم مستند «گنجینه هنر»/ پرتره‌ای صمیمی از استاد فرشچیان

    نگاهی به فیلم مستند «گنجینه هنر»/ پرتره‌ای صمیمی از استاد فرشچیان

    فیلم مستند «گنجینه هنر» به نویسندگی و کارگردانی آبتین شمیلی پرتره‌ای از زندگی و زمانه استاد محمود فرشچیان است.

    ۱۴۰۴-۰۵-۲۴ ۱۱:۱۴
  • چمدانی پر از تنهایی

    نگاهی به نمایش «منگی»؛

    چمدانی پر از تنهایی

    نمایش «منگی» به نویسندگی و کارگردانی امین سعدی دیپلم افتخار بین‌المللی تئاتر منطقه ای گرجستان را از آن خود کرد.

    ۱۴۰۴-۰۵-۱۹ ۰۹:۵۶
  • مروری بر نمایش «بر زمین می‌زندش»/ارجاعات اسطوره‌ای روی صحنه تئاتر

    مروری بر نمایش «بر زمین می‌زندش»/ارجاعات اسطوره‌ای روی صحنه تئاتر

    تمرکز نمایش بر سه محور اصلی است: فلسفه، فیزیک و زمان.

    ۱۴۰۴-۰۵-۱۵ ۱۰:۱۷
  • سینایی و هنر زیستن در متن تاریخ و تصویر

    نگاهی به زندگی و زمانه خسرو سینایی در سالروز درگذشتش؛

    سینایی و هنر زیستن در متن تاریخ و تصویر

    سینایی سینماگر متعارفی نبود و باید گفت پیش از رفتن به سمت فیلمسازی، او یک شاعر و موسیقی‌دان بود.

    ۱۴۰۴-۰۵-۱۱ ۱۰:۲۸
  • مروری بر رمان «جسدهای شیشه‌ای» به بهانه زادروز مسعود کیمیایی/ خاطره، خیابان و خیانت!

    مروری بر رمان «جسدهای شیشه‌ای» به بهانه زادروز مسعود کیمیایی/ خاطره، خیابان و خیانت!

    رمان «جسدهای شیشه‌ای» یکی از همان آثاری است که کیمیایی را با تمام جهان ذهنی و هنری‌اش معرفی می‌کند. اگر به سینمای او علاقمند باشید، خواندن این رمان نسخه مکتوب همان تفکراتی است که او در پلان‌های سینمایی‌اش سعی دارد به تصویر بکشد.

    ۱۴۰۴-۰۵-۰۷ ۰۹:۰۸
  • اقتباسی بدون درام؛ «صبح اعدام» در حد گزارش روزنامه باقی ماند!

    اقتباسی بدون درام؛ «صبح اعدام» در حد گزارش روزنامه باقی ماند!

    فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی با اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران طیب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی نوشته شده و بنا دارد مخاطب را در جریان اتفاقات مربوط به اعدام این دو شخص بگذارد.

    ۱۴۰۴-۰۵-۰۳ ۰۹:۴۶
  • نگاهی به نمایش «بر زمین می‌زندش»/ وفور غیاب

    نگاهی به نمایش «بر زمین می‌زندش»/ وفور غیاب

    «بر زمین می‌زندش» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس، اجرای مبتنی بر متون مختلف در دوره‌ها و اعصار گوناگون است. شمس از نویسندگان و پژوهشگران جوان حوزه تئاتر است که چندین کتاب در حوزه تئاتر از او منتشر شده است.

    ۱۴۰۴-۰۵-۰۲ ۰۹:۴۳
  • ارتش تک نفره‌ای به نام «محسن چاوشی»

    ارتش تک نفره‌ای به نام «محسن چاوشی»

    محسن چاوشی در بسیاری از قطعاتش همواره دغدغه‌های اجتماعی، مردمی، ملی و میهنی داشته است. او این قطعات را نه از روی سفارش بلکه به صورت کاملاً دلی و از روی عشق و علاقه خودش خوانده است.

    ۱۴۰۴-۰۳-۳۱ ۱۳:۰۲
  • محمدحسین مهدویان: تاریخ بخوانیم تا شکوه ایران را بفهمیم

    محمدحسین مهدویان: تاریخ بخوانیم تا شکوه ایران را بفهمیم

    یادداشت محمدحسین مهدویان همزمان با روزهای حمله رژیم کودک کش اسراییل به ایران، منتشر شد.

    ۱۴۰۴-۰۳-۲۷ ۲۱:۰۴
  • حضور پررنگ کتاب‌ در درام عاشقانه «تاسیان»

    حضور پررنگ کتاب‌ در درام عاشقانه «تاسیان»

    تمرکز «تاسیان» در قسمت یازدهم به کتاب خواندن کارمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان محروم با خودروی جیپ پر از کتاب، نمونه‌ای از علاقه فیلمساز به کتاب‌هاست. اما به نظر نمی‌رسد که حضور هنرمندان و نهادهای فرهنگی در کلیت اثر کارکردی فراتر از همان ادای دین کارگردان داشته باشد.

    ۱۴۰۴-۰۲-۱۶ ۰۹:۴۹
  • سینمای ایران بالاخره سودای اقتباس دارد؟

    گنج پنهان ادبیات؛

    سینمای ایران بالاخره سودای اقتباس دارد؟

    سال‌هاست منتقدان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر با حسرت از گنجینه فراموش‌شدۀ ادبیات داستانی ایران سخن می‌گویند؛

    ۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۰۹:۴۲
  • زنان در قاب فراموشی

    جای خالی کتاب‌های هنری در مورد زنان هنرمند ایرانی؛

    زنان در قاب فراموشی

    در کشوری که زنان نقش چشم‌گیری در هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما، موسیقی و ادبیات ایفا کرده‌اند، نبود کتاب‌های تحقیقی یا آثار تحلیلی در حوزه هنر که به طور خاص به زنان هنرمند بپردازند، نوعی خلأ جدی فرهنگی به شمار می‌رود.

    ۱۴۰۴-۰۲-۱۱ ۰۹:۰۵
  • روایت برهه حساس تاریخ ایران در قالب فیلم «صیاد»

    به مناسبت شهادت شهید صیاد شیرازی

    روایت برهه حساس تاریخ ایران در قالب فیلم «صیاد»

    نکته قابل توجه در مورد این فیلم آن است که تنها به روایت زندگی یک قهرمان نظامی نمی‌پردازد، بلکه به واسطه استناد به منابع معتبر، به بازنمایی تقابل‌های درونی و بین‌نهادی در ساختار دفاعی کشور نیز می‌پردازد

    ۱۴۰۴-۰۱-۲۱ ۱۲:۳۹
  • برشت و بحران تئاتر

    یادداشت؛

    برشت و بحران تئاتر

    به مناسبت دومین سالروز درگذشت فرامرز بهزاد، برخی مضامین ظریف و غالباً فهم ناشده نقد تئاتر برشت را به طور مختصر مرور می‌کنیم.

    ۱۴۰۳-۱۲-۰۶ ۱۰:۲۴
  • چهل‌سالگی جشنواره موسیقی فجر؛ ارزش‌گذاری مستقل به ترانه‌

    یادداشت؛

    چهل‌سالگی جشنواره موسیقی فجر؛ ارزش‌گذاری مستقل به ترانه‌

    چهلمین جشنواره موسیقی فجر که از ۲۳ بهمن‌ماه آغاز به کار کرده، فرصتی ویژه برای نمایش دستاوردهای موسیقی کشورمان است

    ۱۴۰۳-۱۱-۲۷ ۱۰:۴۰
  • «موسی کلیم‌الله»؛ روایت تحریف‌نشده از قرآن با عطر مهدویت

    یادداشت؛

    «موسی کلیم‌الله»؛ روایت تحریف‌نشده از قرآن با عطر مهدویت

    فیلم «موسی کلیم‌الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، یکی از آثار برجسته‌ای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

    ۱۴۰۳-۱۱-۱۹ ۱۳:۵۲
  • دستاورد جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر؛ بحث‌های ادبی در نشست پرسش و پاسخ

    یادداشت؛

    دستاورد جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر؛ بحث‌های ادبی در نشست پرسش و پاسخ

    پرسش و پاسخ‌های خبرنگاران در نیمه ابتدایی چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر از رویکرد سلبریتی محوری به بررسی جزئیات متنی فیلم و استفاده از آثار ادبی در فیلم‌ها معطوف شده است.

    ۱۴۰۳-۱۱-۱۶ ۱۲:۳۸
  • هواخوری در بالکن، ژامبون در صف سالن و جای خالی کتاب

    چند حاشیه از جشنواره چهل‌وسوم؛

    هواخوری در بالکن، ژامبون در صف سالن و جای خالی کتاب

    ای کاش در کنار بخش‌های متعدد، همتی برای حضور کتاب در فضای جشنواره هم محقق می‌شد. نمایش و عرضه تازه‌های نشر و کتاب‌های شاخص حوزه سینما می‌تواند موجب شود تا مثل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پیوند «کتاب و سینما» در فجر نیز اتفاق بیفتد.

    ۱۴۰۳-۱۱-۱۵ ۱۵:۰۳
  • تاثیر ادبیات بر کارگردانان شاخص سینمای ایران

    یادداشت؛

    تاثیر ادبیات بر کارگردانان شاخص سینمای ایران

    برخی از فیلم‌های مهم سینمای ایران توسط کارگردانان مطرح سینما بر اساس آثار ادبی ساخته شده‌اند و نشان‌دهنده تأثیر ادبیات بر سینما در ایران است.

    ۱۴۰۳-۱۱-۰۸ ۱۶:۱۲
  • نسبت ادبیات داستانی ایرانی با ادبیات نمایشی در جشنواره تئاتر فجر

    یادداشت؛

    نسبت ادبیات داستانی ایرانی با ادبیات نمایشی در جشنواره تئاتر فجر

    تاثیر و تاثر هنرهای نمایشی و ادبیات داستانی، زنجیره‌ای است که آثار روی صحنه آن را حفظ و ادامه می‌دهد. این فرصت و تاثیر و تاثر، ظرفیتی است که از رمان و داستان ایرانی گرفته شده و در حال حاضر محدود به برخی آثار ترجمه ای عامه پسند غربی شده است.

    ۱۴۰۳-۱۱-۰۸ ۱۶:۰۲
  • اقتباس؛ پلی نامرئی میان ادبیات کلاسیک و سینمای معاصر

    چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر؛

    اقتباس؛ پلی نامرئی میان ادبیات کلاسیک و سینمای معاصر

    رابطه میان ادبیات و سینما، همواره پیوندی عمیق و متقابل بوده است. سینما از ابتدای پیدایش خود به‌عنوان هنری جوان‌تر، بارها به ادبیات به‌عنوان منبعی الهام‌بخش روی آورده و بسیاری از آثار ماندگار خود را بر اساس اقتباس از شاهکارهای ادبی خلق کرده است.

    ۱۴۰۳-۱۱-۰۴ ۱۳:۲۲
  • تاثیر عمیق و گسترده ادبیات بر سینمای ایران

    یادداشت؛

    تاثیر عمیق و گسترده ادبیات بر سینمای ایران

    تاثیر ادبیات بر سینمای ایران بسیار عمیق و گسترده است و تعداد زیادی از فیلم‌های موفق ایرانی از رمان‌های ایرانی اقتباس شده‌اند.

    ۱۴۰۳-۱۱-۰۱ ۱۵:۰۵
  • جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟

    رمان‌های ایران و پرده نقره‌ای؛

    جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟

    اقتباس از ادبیات به سینما، یکی از تأثیرگذارترین روش‌های انتقال مفاهیم عمیق و داستان‌های تأمل‌برانگیز به مخاطبان گسترده است.

    ۱۴۰۳-۱۰-۲۸ ۲۲:۳۹
  • قبلی
  • ۱
  • ۲
  • بعدی
  • آرشیو مطالب
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جست‌وجوی پیشرفته
Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه