-
چرا گیلیگان یک نویسنده را قهرمان سریال «پلوریبوس» کرد؟
گیلیگان به هیچ عنوان تصادفی عمل نمیکند. اگر او در «پلوریبوس» نویسنده را در مرکز روایت گذاشته، پشت آن یک الگوی فکری روشن و پیوسته با جهانبینیاش وجود دارد.
-
نگاهی به فیلم «پیادهروی طولانی»/ لذت بردن از مسیر
«پیاده روی طولانی» فیلمی جادهای با تم ترس و خشونت است. خشونتی هولناک که از دل حکومتهای فاشیستی و توتالیتر که سویههای سرمایهداری هم آن را احاطه کرده، زاده میشود.
-
به مناسبت ۳۰ سالگی فیلم ماندگار کلینت ایستوود؛
«پلهای مدیسون کانتی»، عاشقانهای که میان قلم و دوربین زاده شد
پلهای مدیسون کانتی رمانی کوتاه و عاشقانه است که عشقی پرشور و عمیق را به تصویر میکشد. این کتاب برای مدت ۱۶۴ هفته یعنی بیش از سه سال متوالی در لیست پرفروشترین کتابها باقی ماند و حتی رکورد فروش کتاب بر باد رفته را شکست!
-
میکائیل شهرستانی با «ارزشهای نسبی» در جستوجوی طنز آگاهانه نوئل کوارد
آثار نوئل کوارد بازتابدهنده هوش، بذلهگویی، طنز اجتماعی و ظرافت انگلیسی بوده و مملو از شوخیهای ظریف، کنایه و بازیهای زبانی است.
-
وقتی ناصر تقوایی با نصیحت جلال آلاحمد قید نویسندگی را زد
تنها یک جمله جلال آلاحمد بر مجموعه تابستان همان سال ناصر تقوایی، باعث شد تا تقوایی برای همیشه قید نویسندگی و نویسنده شدن را بزند.
-
بهروز رضوی؛ کتاب، رادیو و صدا/ از ستوننویسی مجلات تا «هزاره ادب فارسی»
برنامه «کتاب شب» که بیش از سه دهه است هر شب از رادیو تهران پخش میشود، بیتردید یکی از نمادینترین جلوههای پیوند رضوی با کتاب است. نویسندگی این برنامه برعهده محمدباقر رضایی و تهیهکنندگی آن برعهده رضا قربانی است.
-
از فیلم «جود» تا «رانندگی»؛
رمز و راز اقتباس با حسین امینی از فیلنامهنویسان ایرانی هالیوود
کتاب «رانندگی» به قلم جیمز سالیس یک نوآر ادبی تاریک است در حالیکه امینی آن را به یک ملودرام تراژیک تبدیل کرده است. فیلم از روایت پیچیده رمان کاسته و به تصویر، موسیقی و حسی شاعرانه تکیه کرده است
-
نگاهی به فیلم مستند «گنجینه هنر»/ پرترهای صمیمی از استاد فرشچیان
فیلم مستند «گنجینه هنر» به نویسندگی و کارگردانی آبتین شمیلی پرترهای از زندگی و زمانه استاد محمود فرشچیان است.
-
نگاهی به نمایش «منگی»؛
چمدانی پر از تنهایی
نمایش «منگی» به نویسندگی و کارگردانی امین سعدی دیپلم افتخار بینالمللی تئاتر منطقه ای گرجستان را از آن خود کرد.
-
مروری بر نمایش «بر زمین میزندش»/ارجاعات اسطورهای روی صحنه تئاتر
تمرکز نمایش بر سه محور اصلی است: فلسفه، فیزیک و زمان.
-
نگاهی به زندگی و زمانه خسرو سینایی در سالروز درگذشتش؛
سینایی و هنر زیستن در متن تاریخ و تصویر
سینایی سینماگر متعارفی نبود و باید گفت پیش از رفتن به سمت فیلمسازی، او یک شاعر و موسیقیدان بود.
-
مروری بر رمان «جسدهای شیشهای» به بهانه زادروز مسعود کیمیایی/ خاطره، خیابان و خیانت!
رمان «جسدهای شیشهای» یکی از همان آثاری است که کیمیایی را با تمام جهان ذهنی و هنریاش معرفی میکند. اگر به سینمای او علاقمند باشید، خواندن این رمان نسخه مکتوب همان تفکراتی است که او در پلانهای سینماییاش سعی دارد به تصویر بکشد.
-
اقتباسی بدون درام؛ «صبح اعدام» در حد گزارش روزنامه باقی ماند!
فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی با اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی نوشته شده و بنا دارد مخاطب را در جریان اتفاقات مربوط به اعدام این دو شخص بگذارد.
-
نگاهی به نمایش «بر زمین میزندش»/ وفور غیاب
«بر زمین میزندش» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس، اجرای مبتنی بر متون مختلف در دورهها و اعصار گوناگون است. شمس از نویسندگان و پژوهشگران جوان حوزه تئاتر است که چندین کتاب در حوزه تئاتر از او منتشر شده است.
-
ارتش تک نفرهای به نام «محسن چاوشی»
محسن چاوشی در بسیاری از قطعاتش همواره دغدغههای اجتماعی، مردمی، ملی و میهنی داشته است. او این قطعات را نه از روی سفارش بلکه به صورت کاملاً دلی و از روی عشق و علاقه خودش خوانده است.
-
محمدحسین مهدویان: تاریخ بخوانیم تا شکوه ایران را بفهمیم
یادداشت محمدحسین مهدویان همزمان با روزهای حمله رژیم کودک کش اسراییل به ایران، منتشر شد.
-
حضور پررنگ کتاب در درام عاشقانه «تاسیان»
تمرکز «تاسیان» در قسمت یازدهم به کتاب خواندن کارمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان محروم با خودروی جیپ پر از کتاب، نمونهای از علاقه فیلمساز به کتابهاست. اما به نظر نمیرسد که حضور هنرمندان و نهادهای فرهنگی در کلیت اثر کارکردی فراتر از همان ادای دین کارگردان داشته باشد.
-
گنج پنهان ادبیات؛
سینمای ایران بالاخره سودای اقتباس دارد؟
سالهاست منتقدان و پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر با حسرت از گنجینه فراموششدۀ ادبیات داستانی ایران سخن میگویند؛
-
جای خالی کتابهای هنری در مورد زنان هنرمند ایرانی؛
زنان در قاب فراموشی
در کشوری که زنان نقش چشمگیری در هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما، موسیقی و ادبیات ایفا کردهاند، نبود کتابهای تحقیقی یا آثار تحلیلی در حوزه هنر که به طور خاص به زنان هنرمند بپردازند، نوعی خلأ جدی فرهنگی به شمار میرود.
-
به مناسبت شهادت شهید صیاد شیرازی
روایت برهه حساس تاریخ ایران در قالب فیلم «صیاد»
نکته قابل توجه در مورد این فیلم آن است که تنها به روایت زندگی یک قهرمان نظامی نمیپردازد، بلکه به واسطه استناد به منابع معتبر، به بازنمایی تقابلهای درونی و بیننهادی در ساختار دفاعی کشور نیز میپردازد
-
یادداشت؛
برشت و بحران تئاتر
به مناسبت دومین سالروز درگذشت فرامرز بهزاد، برخی مضامین ظریف و غالباً فهم ناشده نقد تئاتر برشت را به طور مختصر مرور میکنیم.
-
یادداشت؛
چهلسالگی جشنواره موسیقی فجر؛ ارزشگذاری مستقل به ترانه
چهلمین جشنواره موسیقی فجر که از ۲۳ بهمنماه آغاز به کار کرده، فرصتی ویژه برای نمایش دستاوردهای موسیقی کشورمان است
-
یادداشت؛
«موسی کلیمالله»؛ روایت تحریفنشده از قرآن با عطر مهدویت
فیلم «موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، یکی از آثار برجستهای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
-
یادداشت؛
دستاورد جشنواره چهلوسوم فیلم فجر؛ بحثهای ادبی در نشست پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخهای خبرنگاران در نیمه ابتدایی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر از رویکرد سلبریتی محوری به بررسی جزئیات متنی فیلم و استفاده از آثار ادبی در فیلمها معطوف شده است.
-
چند حاشیه از جشنواره چهلوسوم؛
هواخوری در بالکن، ژامبون در صف سالن و جای خالی کتاب
ای کاش در کنار بخشهای متعدد، همتی برای حضور کتاب در فضای جشنواره هم محقق میشد. نمایش و عرضه تازههای نشر و کتابهای شاخص حوزه سینما میتواند موجب شود تا مثل جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران پیوند «کتاب و سینما» در فجر نیز اتفاق بیفتد.
-
یادداشت؛
تاثیر ادبیات بر کارگردانان شاخص سینمای ایران
برخی از فیلمهای مهم سینمای ایران توسط کارگردانان مطرح سینما بر اساس آثار ادبی ساخته شدهاند و نشاندهنده تأثیر ادبیات بر سینما در ایران است.
-
یادداشت؛
نسبت ادبیات داستانی ایرانی با ادبیات نمایشی در جشنواره تئاتر فجر
تاثیر و تاثر هنرهای نمایشی و ادبیات داستانی، زنجیرهای است که آثار روی صحنه آن را حفظ و ادامه میدهد. این فرصت و تاثیر و تاثر، ظرفیتی است که از رمان و داستان ایرانی گرفته شده و در حال حاضر محدود به برخی آثار ترجمه ای عامه پسند غربی شده است.
-
چهلوسومین جشنواره فیلم فجر؛
اقتباس؛ پلی نامرئی میان ادبیات کلاسیک و سینمای معاصر
رابطه میان ادبیات و سینما، همواره پیوندی عمیق و متقابل بوده است. سینما از ابتدای پیدایش خود بهعنوان هنری جوانتر، بارها به ادبیات بهعنوان منبعی الهامبخش روی آورده و بسیاری از آثار ماندگار خود را بر اساس اقتباس از شاهکارهای ادبی خلق کرده است.
-
یادداشت؛
تاثیر عمیق و گسترده ادبیات بر سینمای ایران
تاثیر ادبیات بر سینمای ایران بسیار عمیق و گسترده است و تعداد زیادی از فیلمهای موفق ایرانی از رمانهای ایرانی اقتباس شدهاند.
-
رمانهای ایران و پرده نقرهای؛
جشنواره فجر چگونه میتوانند اقتباس را تقویت کند؟
اقتباس از ادبیات به سینما، یکی از تأثیرگذارترین روشهای انتقال مفاهیم عمیق و داستانهای تأملبرانگیز به مخاطبان گسترده است.