-
مدرس کارگاه آل جلال مطرح کرد؛
کارگاه های آل جلال به مرحله پختگی رسیده است
مهدی کفاش، مدرس کارگاه هفدهمین دوره آموزش داستاننویسی آل جلال گفت: بعد از برگزاری دوره های متعدد کارگاه های آل جلال به مرحله پختگی در برگزاری دورهها و کارگاهها رسیدهایم و مدرسان در این دوره علاوه بر تجربه از نامهای پرآوزاره در فضای ادبیات داستانی ایران هستند.
-
داور جایزه جلال در گفتوگو با ایبنا:
جایزه جلال میزان بضاعت ادبی کشورمان را آینهداری میکند
حبیب یوسفزاده، نویسنده و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عنوان کرد: جایزه جلال، سلسله جبال جوایز ادبی ماست و میزان بضاعت ادبی کشورمان را آینهداری میکند؛ رویدادی مغتنم که به هر ترتیب سعی میکند شوری در وادی ادبیات بیفکند و آثار شاخص هر سال را به مخاطبان معرفی کند.
-
داور جایزه جلال در گفتوگو با ایبنا:
نقد ادبی ما مقهور مبانی دیکتهشده محافل دانشگاهی شده است
احمد شاکری، نویسنده و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: در نقد تک چهرههایی داشتیم اما متاسقانه در حوزه ادبیات متعهد فاقد جریان نقد هستیم و یکی از آسیبهای عمده نقد ما این است که مقهور مبانی و ساختارها و کارکردهایی است که محافل دانشگاهی دیکته میکنند.
-
داور جایزه جلال در گفتوگو با ایبنا:
داستاننویس ایرانی، کمتر جسارت تجربه تازه دارد
مهدی کفاش، نویسنده و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: ماندن در گذشته و نداشتن جسارت تجربههای تازه مهمترین چالش داستان کوتاه ایرانی است.
-
داور جایزه جلال در گفتوگو با ایبنا:
بیتوجهی به ویرایش، ضربه به پیکره زبان و ادب فارسی است
حسن یعقوبی، ویراستار و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تاکید کرد: بیتوجهی به ویرایش بهویژه در حوزه کتابهای ادبی به پیکره زبان و ادبایت فارسی ضربه میزند؛ چراکه شکل نادرست جملات و اصطلاحات را در ذهن خواننده جایگیر میکند.
-
داور جایزه جلال در گفتوگو با ایبنا:
بیتوجهی به تراث ملی و اسلامی چالش اصلی رمان فارسی است
مهدی کردفیروزجایی، نویسنده و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از نویسندگان خواست در آثار خود بیشتر به گنجینه و فرهنگ گذشته اسلامی و ایرانی که در قرآن، نهجالبلاغه و متون کهن منعکس شده توجه کنند.
-
داور جایزه جلال در گفتوگو با ایبنا:
نویسندگان، دویدن در جهان داستان و به بندکشیدن تجارب را ادامه دهند
راضیه تجار، نویسنده و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از نویسندگان خواست به دویدن مستمر در جهان داستان، عرق ریزان روح و به بندکشیدن تجارب ناب ادامه دهند.
-
یک پژوهشگر ادبی در گفتوگو با ایبنا:
رودکی عشق به زندگی در این جهان را تأکید کرده است/ تأثیر آیات و احادیث بر پدر شعر فارسی
فاطمه نیروی آغمیونی، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی گفت: پند و معرفت و نیز تغزل و عشق و شور و امید به زندگی، مضمونهای اصلی اشعار رودکی است، چنانکه «شاد زی با سیـاه چشمـان شــاد/ که جهان نیست جز فسانه و باد» عشق به زندگی در این جهان را تاکید میکند.
-
یک شاعر و پژوهشگر ادبی مطرح کرد؛
تفاوت نگاه شاعران کهن و معاصر به یلدا
نغمه مستشارنظامی، شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: شاعران کهن فارسی بیشتر از شب یلدا به صورت نمادین و کنایه از زلف و چشم یار و اندوه طولانی فراق استفاده میکردند ولی امروز با ورود مفاهیم دینی به شعر انقلاب، اشعار موضوعی یلدا رنگوبویی تازه گرفتهاند.
-
تصویر جنگ در ادبیات جهان- گزارش پایانی
پیوند ناگسستنی جنگ و ادبیات
رابطه ناگسستی جنگ و ادبیات ریشه در داستانهای کهن و افسانههایی دارد که سینه به سینه میان مردمِ جهان نقل شده است؛ داستانهایی که با توجه به ویژگیهای زمانهاش چه از بُعد داستانی و چه از بُعد ابزار جنگی ارتقا یافت.
-
مدرس پژوهشکده مطالعات اصطلاحشناسی فرهنگستان مطرح کرد؛
ضرورت توجه هرچه بیشتر مولفان کتابهای درسی به مصوبات فرهنگستان
محمدرضا رضوی، مدرس و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات اصطلاحشناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مجری طرح بررسی واژههای بیگانه کتابهای درسی گفت: با اینکه در سالهای اخیر توجه مولفان کتابهای درسی به واژههای مصوب فرهنگستان افزایش یافته ولی هنوز باید تلاش جدیتری در این حوزه انجام شود.
-
دبیر علمی جایزه ادبی جلال خبر داد:
پایان فرایند داوری جایزه جلال در چهار بخش
گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال گفت: داوری آثار ارسالی به دبیرخانه در چهار بخش اصلی رمان، مجموعه داستان کوتاه، مستند و نقد ادبی به پایان رسیده و از لحاظ کمی در اکثر بخشها نسبت به دوره قبل افزایش داشتهایم.
-
تصویر جنگ در ادبیات جهان -۱۰
نوشتن و خواندن درباره جنگ هرگز پایان نمییابد/ کتاب «الایام»؛ نقطه عطف و پایهگذار ادبیات مدرن عرب
مریم نفیسیراد، نویسنده و مترجم گفت: جنگ در خاورمیانه سابقهای طولانی دارد، مقوله جنگ از قدیم در ادبیات بوده و هست و متاسفانه همیشه خواهد بود.
-
عضو شورای مرکزی اندیشکده زفان:
شبکههای فراملی، فرصتهای رقابتی زبان فارسی را افزایش میدهد
رادمان رسولیمهربانی، عضو شورای مرکزی اندیشکده زفان گفت: با امکاناتی که فضای مجازی و تکنولوژیهای نوین فراهم آورده است، امکان طراحی و ابداع شبکههای فراملی و فرامرزی فرهنگی و زبانی پدید آمده و میتوان از این ابزارها برای برطرفکردن محدویتهای گسترش زبان فارسی استفاده کرد.
-
یک پژوهشگر زبانشناسی:
بهرهبرداری رسانههای پرنفوذ از پژوهشهای زبانشناسی/ زبان، مؤلفه تفکیکناپذیر تبلیغات است
فاطمه عظیمیفرد، پژوهشگر حوزه زبانشناسی گفت: رسانههای پرنفوذ دنیا دهههاست که به اهمیت پژوهشهای زبانشناختی پی بردهاند و برای اقناع مخاطب از آنها سود میبرند.
-
ادبیات داستانی و مسئلهای به نام انتخاب کتاب- ۸
سیر مطالعاتی مفید مبتنی بر نظم و هدف است
احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی گفت: سیر مطالعاتی مفید از دو ویژگی انضباط و هدفمندی برخوردار است.
-
استاد آکادمی علوم تاجیکستان در گفتوگو با ایبنا:
حتی مغولها بهخاطر عظمت زبان فارسی در آن حل شدند
شمسالدین محمدی، عضو هیئت علمی انستیتوی زبان و ادبیات رودکی آکادمی ملی علوم تاجیکستان گفت: هیچگاه هیچ حادثهای نتوانست بر زبان فارسی تاثیر بگذارد و حتی قومهای مهاجم در گذشته همچون مغولها در این زبان حل شدند و آن را پذیرفتند.
-
مستند داستانی چیست؟- ۳
جزئینگری در مستند داستانی، راه را برای تحلیلهای عمیق باز میکند
کامران پارسینژاد، نویسنده و منتقد ادبی گفت: نویسنده در اینگونه ادبی فرصت دارد جزئینگری کند و بسیاری از رویدادهایی که به ظاهر اهمیت ندارند، اما میتواند در تحلیلهای عمیق جامعهشناسی، سیاسی و تاریخی مفید باشند را ثبت کند.
-
رایزن فرهنگی تاجیکستان در ایران تأکید کرد؛
تعامل هرچه بیشتر ایران و تاجیکستان برای گسترش زبان فارسی/ اهدای شاهنامه به خانوادهها تا یک سال دیگر
رایزن فرهنگی تاجیکستان در ایران گفت: ایران و تاجیکستان به عنوان دو کشوری که فارسی در آن جایگاه ویژه دارد باید جهانی فرهنگی تشکیل دهند و در تبلیغ زبان و چاپ آثار مفاخر ادبی دو کشور به زبان فارسی تلاش کنند.
-
یک پژوهشگر و منتقد ادبی:
«کشتی پهلو گرفته» روضه ادبی است که مخاطب خودش را دارد
احمد شاکری، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: در کتاب «کشتی پهلو گرفته» ما با روضه ادبی مواجهیم که مخاطب خودش را دارد اما این ادبیات نمیتواند ما را عبور دهد و به ورای روایتهای تاریخی برساند و علت منفعل بودن مردم کوفه را نشان دهد.
-
پژوهشگر کهنترین نسخه مخزنالاسرار:
دستیابی به نسخهای که سه دهه بعد از نظامی شاعر کتابت شده است
علیرضا قوجهزاده، پژوهشگر کهنترین نسخه مخزنالاسرار گفت: نسخه خطی ۴۵۴۴ که درباره آن پژوهش کردم و کتاب نوشتم ،قدیمیترین و کهنترین نسخه شناخته شده مخزن الاسرار است و حدود سه دهه بعد از نظامی کتابت شده است.
-
نویسنده رمان برگزیده مهرگان ادب:
دادن فرصتهای برابر به زبانهای مادری ضروری است
رقیه کبیری، نویسنده «چشمان کهربایی درخت مر» با بیان اینکه زبانها در ذات خود تسلطگرا نیستند و میل شدیدی به همزیستی با یکدیگر دارند، گفت: متاسفانه این سیاستگذاران هستند که زبان رسمی و میانجی کشور را به زبان غالب تبدیل و فرصتهای برابر را از سایر زبانها و فرهنگها دریغ میکنند.
-
مدیر دفتر تهران خانه ادبیات افغانستان:
تعامل شاعران ایران و افغانستان شعر فارسی را ارتقا داد
عارف جعفری، شاعر اهل افغانستان گفت: به دلیل تعامل و همکاری بین شاعران ایرانی و افغانستانی، نسل جدیدی از شاعران ظهور کردند که همزبانان خود را تحت تاثیر قرار دادند و باعث رشد شعر فارسی شدند.
-
تصویر جنگ در ادبیات جهان -۹
جنگ از مولفههای ادبیات عرب است
معانی شعبانی، مترجم ادبیات عرب گفت: در آثار امروزی، تاثیرهای روانی جنگ و نتایج اجتماعی آن، فقدان، مرگ، جراحتهای روحی و زخمها بهشدت مشهود است و از مولفههای ادبیات معاصر عرب به شمار میرود
-
یک زبانشناس:
تنها نگران رواج واژههای بیگانهایم
مدیر دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: ارتقای زبان در داخل کشور، باید در نظریه سیاستی زبان با نگاه به فراسوی مرزها باشد ولیمواجههای معطوف به بیرون از مرزها نداریم و برعکس با حجم انبوهی از هجمههای زبانی در ارتباط با دیگر زبانها روبهروییم و فقط نگران رواج واژههای بیگانهایم.
-
مدیر استارتاپ مهرا در گفتوگو با ایبنا:
استارتاپها ظرفیتهای مغفول مانده در اعتلای کتابخوانی هستند
مدیر استارتاپ «باشگاه مخاطبان فرهنگ و هنر مهرا» گفت: استقبال و حمایت از استارتاپهای حوزه کتاب میتواند اهرمی برای توسعه فرهنگ و برطرف شدن بسیاری از معضلات اجتماعی باشد.
-
تصویر جنگ در ادبیات جهان -۸
نویسندگان کلاسیک، صریح و بیسابقه از واقعیت جنگ گفتند
آرش مونگاری، نویسنده و منتقد ادبی گفت: نویسندگان ادبیات کلاسیک دیگر صرفاً نقال یا امانتدار محض سنتهای قبل نبودند، بلکه در یک مسیر متفاوت با درگیر کردن خود در بطن متن و رویدادها، به شکل صریح و بیسابقهای به تشریح چگونگی بروز جنگ و چگونگی مواجهه با فجایع، آسیبها و واقعیتهای بیرحم و خشن آن پرداختند.
-
نویسنده اثر در گفتوگو با ایبنا:
«ناسوخ» را با تکیه بر شاهنامه نوشتم
محمد رسولی، نویسنده کتاب«ناسوخ» گفت: این کتاب که با تکیه بر شاهنامه نوشته شده تاریخی و فلسفی است و نگاهی نیز به مسائل زمان دارد.
-
تصویر جنگ در ادبیات جهان -۷
ریشه جنگ در ادبیات به متون کهن بازمیگردد
آرش مونگاری، نویسنده و منتتقد ادبی گفت: ریشه ژانر جنگ در ادبیات را حتی در متون کهن میتوان دنبال کرد، ژانری که البته قدمتش پیش از هرچیز، یادآور این حقیقت است که پدیده جنگ را باید امری ازلی_ابدی دانست.
-
تصویر جنگ در ادبیات جهان- ۶
نویسندگان جنگ از آبشخور تاریخ بهره بسیار بردهاند
شبنم حاتمپور، نویسنده و منتقد ادبی گفت: جنگ حقیقتی است که در برهه زمانی نسبتاً طولانی اتفاق میافتد و اثرات بسیاری بر جامعه انسانی میگذارد و نویسندگان نیز از آبشخور تاریخ بسیار بهره بردهاند.