دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
نویسندگان، دویدن در جهان داستان و به بندکشیدن تجارب را ادامه دهند/ چشم‌انداز ادبیات داستانی روشن است

راضیه تجار، نویسنده و از داوران شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از نویسندگان خواست به دویدن مستمر در جهان داستان، عرق ریزان روح و به بندکشیدن تجارب ناب ادامه دهند.

راضیه تجار در آستانه برگزاری اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به بیان وضعیت فعلی رمان‌های ایرانی پرداخت و عنوان کرد: در جلسه‌های داوری جایزه جلال معمولاً حجم زیادی اثر روی میز چیده و درجه‌بندی می‌شوند که معمولاً تعداد کمی از آنها در صدر قرارمی‌گیرند. توصیه من به نویسندگان ادامه دادن دویدن در جهان داستان، به نفس افتادن و عرق‌ریزان روح، به بندکشیدن تجارب گرانقدر و ناب، مطالعه، به بندکشیدن تجارب ناب، نثر مناسب و عالی، نگاهی پرطراوت و نیز مقهور تکنیک نبودن، اندیشه‌ورزی و فکر کردن به محتوای خوب است.

این نویسنده پیش‌کسوت کشورمان تأکید کرد: مهم‌ترین چالش امروز رمان ایرانی، عدم تعادل در تکنیک و مضمون و غلبه یکی بر دیگری است.

وی همچنین درباره میزان تأثیر جوایز ادبی از جمله جایزه جلال آل احمد در بهبود وضعیت رمان فارسی گفت: این تأثیر ممکن است بطئی باشد ولی توانسته ردپای خود را در بهبود رمان، داستان کوتاه، نقد ادبی و زندگی‌نامه داستانی نشان دهد.

داور شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد همچنین عنوان کرد: چشم‌انداز رمان فارسی روشن است و نسبت به دوران قبل از انقلاب از نظر کمی و کیفی آثار بهتر شده‌اند. چه بسیار آثار خوبی که در دهه‌های اخیر تولید شده‌اند و باید پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره رصد شوند و بر اساس یک لیست معرفی شود. در بیست‌وپنج سالگی انقلاب اسلامی این اتفاق رخ داد و لازم است دوباره به بررسی و قضاوت دقیق‌تر رمان‌ها بپردازیم تا دریابیم کدام آثار از گذر رمان جان سالم به در می‌ّبرند و سپس این آثار موفق را در لیستی معرفی کنیم.

این نویسنده تأکید کرد: امروز نسل جدیدی از نویسندگان به عرصه آمده‌اند که آگاهی و اشراف خوبی به فضای رمان دارند و در سال‌های آتی نیز شاهد افزایش خلق آثار ارزشمند خواهیم بود.

داور بخش رمان شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد همچنین گفت: برای رسیدن به قله باید نویسندگان جوان امروز، مطالعه، مطالعه و باز مطالعه، اندیشه، اندیشه و باز اندیشه و تسلط بر تکنیک، تکنیک و باز تکنیک را سرلوحه خود قراردهند تا شاهد خلق آثار فاخر شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها