یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
«البرز در آبگينه» محمود سجادي منتشر مي‌شود

«البرز در آبگينه» نام كتابي دربرگيرنده مجموعه مقالاتي از محمود سجادي است كه تا چند روز آينده راهي بازار كتاب مي‌شود. به گفته سجادي در مقالات اين كتاب بخشي از اختصاصات ادبيات داستاني و روايي ايران در بستر آثار نظم و نثر از دوران قبل از اسلام تا دوره معاصر مرور شده است./

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سجادي كه يك اثر پژوهشي ديگر را در زمينه ادبيات آماده انتشار دارد، توضيح داد: در اين كتاب درباره نقش روايت در داستان‌هاي كلاسيك نظم و نثر فارسي پژوهش‌هايي انجام شده است؛ مثلا داستاهايي از متون قبل از اسلام، داستان‌هاي شاهنامه، پنج گنج نظامي، ‌قصه‌هاي مولوي و بسياري ديگر تا دوران معاصر و آثار نويسندگاني چون احمد محمود و نادر ابراهيمي و برخي ديگر به لحاظ روايي مورد بررسي قرار گرفته است.

وي افزود: همچنين به برخي از آثار شاعران نيز از نخستين شاعران كلاسيك فارسي مانند دقيقي تا دوره معاصر و فروغ فرخزاد، ‌شاملو، نيما و برخي ديگر از شاعران معاصر در حيطه توجه به روايت و قصه پرداخته شده است.

اين شاعر درباره فصول مختلف «البرز در آبگينه» نيز توضيح داد: «ادبيات عارفانه منظوم و منثور» نيز فصلي از اين كتاب است كه در آن اشعار روايي از سنايي غزنوي، عطار، مولانا، مثنوي، شيخ محمود شبستري آمده و درباره آن بحث شده است. همچنين  بخشي به نام ادبيات داستاني منظوم داريم. «تاريخ‌نگاري و داستان‌نويسي» نيز فصل ديگري از اين كتاب است كه در آن به كتاب‌هايي چون تاريخ بلعمي، تاريخ طبري و تاريخ بيهقي از لحاظ داستاني پرداخته شده است. 

نويسنده كتاب «شعر فرياد، شعر اعتراض» در ادامه با اشاره به اينكه واژه «داستان» از «تاريخ» در زبان لاتين مشتق شده است، توضيح داد: story در انگليسي تحريف شده يا تلخيص شده history به معناي تاريخ است و خود واژه اسطوره نيز صورت ديگر واژه history ويا story است. 

سجادي همچنين تصريح كرد: اين كتاب در بخش‌هايي، قرن 5 و 6 را مرور كرده و در فصولي نيز تا قرن 7 و 9 آمده تا اينكه به دوره معاصر و نويسندگان اين دوره مي‌رسد و در بخش پاياني نيز مقاله‌اي درباره داستان ميني‌مال و داستان كوتاه كوتاه(short story) و موقعيت و پيشينه آن در ايران به چاپ رسيده است. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط