یکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
صدری‌نیا: برگزاری آزمون متمرکز همواره نتایج عکس داشته است

باقر صدری‌‌نیا، دانشیار دانشگاه تبریز، برگزاری آزمون غیرمتمرکز مقطع دکترا را زیرنظر استادان باتجربه یک یا چند دانشگاه دیگر منطقی‌تر و علمی‌تر از برگزاری آزمون به صورت متمرکز می‌داند و تاکید می‌کند که برگزاری آزمون متمرکز همواره نتایج عکس در بر داشته است.\

صدری‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: هنوز اطلاعات صحیحی از چگونگی برگزاری آزمون متمرکز مقطع دکترا و میزان مشارکت استادان دانشگاه‌های مختلف در دست نیست. اما به‌طور کلی همواره برگزاری آزمون متمرکز نتیجه معکوسی در پذیرش دانشجو به همراه داشته است.

وی در ادامه توضیح داد: اگر آزمون دکترا به صورت غیرمتمرکز و توسط دانشگاه‌ها برگزار شود اما نظارت جامع‌تر و عالی‌تری بر برگزاری آزمون از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت بگیرد، می‌توانیم معایبی را که آزمون‌های متمرکز هم‌چون آزمون کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به دنبال دارند کاهش دهیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت برگزاری آزمون تشریحی برای رشته زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: در رشته زبان و ادبیات فارسی و برخی دیگر از رشته‌های مشابه آن آزمون متمرکز و چهارگزینه‌ای نمی‌تواند در کیفیت کار تاثیری داشته باشد؛ چراکه در ارتباط با چنین رشته‌هایی باید آزمون جنبه تحلیلی و تشریحی داشته باشد.

وی افزود: می‌توانیم در برگزاری آزمون غیرمتمکر دانشگاه‌ها از همکاری استادان یک یا چند دانشگاه دیگر نیز استفاده کنیم. این شیوه در برگزاری آزمون دکترا مانع حضور طراحان سوالی می‌شود که صلاحیت طرح سوال را ندارند.

صدری‌نیا به مشکلات آزمون غیرمتمرکز اشاره و تصریح کرد: شاید در آزمون غیرمتمرکز نیز مشکلاتی همچون اعمال نظر برخی از افراد وجود داشته باشد. اما در آزمون متمرکز نیز چنین اعمال‌نظرهایی در طرح سوال و روند برگزاری آزمون می‌تواند صورت بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: اگر استادان باتجربه از سایر دانشگاه‌ها بر روند برگزاری آزمون غیرمتمرکز هر دانشگاه نظارت داشته باشند شیوه برگزاری آزمون دکترا علمی‌تر و منطقی‌تر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط