سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷
رضی: گرایشی شدن رشته ادبیات به تاخیر می‌افتد

احمد رضی، استادیار دانشکده علوم و ادبیات انسانی دانشگاه گیلان، معتقد است برگزاری سراسری آزمون مقطع دکترا موجب به تاخیر افتادن گرایشی و تخصصی شدن رشته زبان و ادبیات فارسی در تمامی دانشگاه‌ها می‌شود.

رضی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: با توجه به افزایش تعدادشرکت‌کنندگان آزمون دکترا و تعدد دانشگاه‌هایی که در این مقطع پذیرش دانشجو دارند، برگزاری متمرکز آزمون دکترا می‌تواند شرایط گزینش دانشجو را در این مقطع زمانی آسان‌تر کند و هزینه‌ها را تاحدودی کاهش دهد.

وی در ادامه بر این امر که اجرایی شدن چنین طرحی می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد و مجریان باید تدابیری اساسی برای آن بیاندیشند تاکید کرد. 

رضی درباره نکات منفی چنین طرحی اظهار داشت: در دوره دکترا بخش مهمی از تحصیل دانشجو در ارتباط با استاد راهنماست و دانشجویان زیرنظر استادان راهنما فعالیت‌های پژوهشی خود را انجام می‌دهند. اما شیوه متمرکز پذیرش دانشجو نقش استادان راهنما را کم‌رنگ می‌کند و در نتیجه کارهای پژوهشی نیز ضعیف‌تر می‌شوند.

وی افزود: در کشورهایی که دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده‌ای دارند در مقطع دکترا آزمون متمرکز برگزار نمی‌شود؛ چراکه دانشجویان باید در روند مصاحبه و ارزشیابی با استادان آشنا شوند و در این مقطع زیر نظر استادی مشخص به ادامه تحصیل بپردازند.

این استاد دانشگاه به دیگر نقاط ضعف چنین طرحی اشاره و تشریح کرد: شیوه گزینش متمرکز به استقلال گروه‌های آموزشی آسیب می‌زند. به ویژه این امر سبب می‌شود جایگاه دانشگاه‌هایی که در سایر استان‌ها قرار دارند، تضعیف شود. دانشجویان نیز با این ذهنیت که سوالات آزمون را استادان دانشگاه‌های تهران طرح می‌کنند به دانش استادان دانشگاه‌های سایر استان‌ها توجهی نشان نمی‌دهند.

وی افزود: همچنین این طرح فرصت کسب تجربه را در ارتباط با برگزاری چنین آزمون‌هایی از دانشگاه‌هایی که در سایر استان‌ها قرار دارند، می‌گیرد.

رضی درباره تاثیر این طرح بر رشته زبان و ادبیات فارسی گفت: هنوز در بسیاری از دانشگاه‌ها رشته زبان و ادبیات فارسی به صورت گرایشی ارائه نمی‌شود و تنها برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه شیراز و اصفهان این رشته را به صورت گرایشی ارائه می‌کردند.

وی ادامه داد: با برگزاری سراسری آزمون دکترا اجرای طرح گرایشی و تخصصی شدن رشته زبان و ادبیات فارسی به تاخیر می‌افتد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در ارتباط با این طرحْ پیشنهادی را مطرح کرد و اظهار داشت: بهتر است این طرح به صورت آزمایشی در چند دانشگاه اجرا شود تا ارزیابی دقیق‌تری از نتایج آن داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: همچنین بهتر است تاثیر نمره آزمون متمرکز در گزینش دانشجو نسبت به مصاحبه و ارزشیابی توانمندی‌های علمی دانشجویان کمتر باشد تا بتوانیم دانشجویانی را که صلاحیت حضور در مقطع دکترا را دارند پذیرش کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط