دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹
شریفی: استقلال دانشگاه‌ها زیر سوال می‌رود

غلامحسین شریفی ولدانی، استادیار دانشگاه اصفهان، معتقد است با برگزاري سراسري آزمون مقطع دکترا، استقلال دانشگاه‌ها زیر سوال می‌رود و با برگزاری جامع این آزمون ممکن است معیارهای ارزشیابی صحیحی برای پذیرش دانشجو در نظر گرفته نشود.\

شریفی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: هر پدیده‌ای از یکسری نقاط قوت و ضعف برخوردار است. اما بدیهی است که باید سعی کنیم این کارها را با کمترین اشتباه ممکن و بالاترین بازدهی به انجام برسانیم. برگزاری آزمون دکترا به صورت سراسری نیز می‌تواند نقاط مثبت و منفی مختلفی داشته باشد.

وی به نقاط منفی این طرح اشاره و تصریح کرد: این طرح استقلال دانشگاه‌ها را زیر سوال می‌برد. از سوی دیگر آزمون مقطع دکترا با آزمون کارشناسی و کارشناسی‌ارشد تفاوت‌های چشمگیری دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مقطع دکترا تعداد دانشجویان شرکت کننده بسیار کمتر است؛ اما در آزمون کارشناسی ارشد و به ویژه کارشناسی تعداد شرکت‌کنندگان بسیار زیاد است و این آزمون‌ها باید از سوی یک سازمان و به صورت سراسری برگزار شوند.

وی درباره نحوه برگزاری آزمون دکترا اظهار داشت: در مقطع دکترا برگزاری آزمون به صورت تستی امری معقول نیست و معیار صحیحی برای ارزشیابی به حساب نمی‌آید. اما برگزاری تشریحی آن نیز در آزمون سراسری مشکلاتی را به دنبال دارد.

شریفی توضیح داد: از آن‌جا که آزمون به صورت سراسری برگزار می‌شود ممکن است حتی یک مصحح که در ساعات و روزهای مختلف تصحیح سوال مشخصی را انجام می‌دهد ارزیابی‌های مختلفی داشته باشد و این امر سبب ضایع شدن حق برخی از شرکت‌کنندگان شود.

وی با تاکید بر این امر که باید تدابیری برای مسائل این‌چنینی در نظر گرفته شود تشریح کرد: اخباری که در ارتباط با برگزاری آزمون دکترا به صورت سراسری شنیده می‌شود حکایت از آن دارد که قرار است در آزمون جامع افرادی که حداقل‌های معیارهای ارزشیابی را کسب می‌کنند به دانشگاه‌ها معرفی شوند و پس از گزینش مجدد توسط دانشگاه مربوطه پذیرش شوند.

این استاد ادبیات افزود: اگر چنین شرایطی در نظر گرفته شود برگزاری آزمون به صورت سراسری معقول‌تر خواهد بود و در برطرف کردن معایب آزمونی که از سوی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود کمک می‌کند.

وی در ارتباط با درس زبان انگلیسی و ارتباط آن با رشته زبان و ادبیات فارسی گفت: نمی‌توانیم اهمیت این درس را در تمامی رشته‌ها و حتی رشته زبان و ادبیات فارسی نادیده بگیریم.

شریفی ادامه داد: امروزه در رشته ادبیات تنها زبان و ادبیات فارسی مطرح نیست و به دیگر نظریات و مکتب‌‌های ادبی و ادبیات تطبیقی وابسته است. پس تسلط به این درس اهمیت بسزایی دارد و دانشجویانی که تسلط کمتری به این درس دارند از موفقیت کمتری نیز برخوردارند.

وی به شرط ورود به رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکترا اشاره کرد و افزود: باوجود تمام اهمیت درس زبان انگلیسی باید توجه داشته باشیم که آیا لازم است تسلط به این درس شرط ورود دانشجویان به مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی باشد و یا این که بهتر ایت شرط فراغت از تحصیل دانشجویان باشد؟

این نویسنده در پایان یادآور شد: اگر درس زبان انگلیسی شرط ورود باشد ممکن است دانشجویانی که لیاقت تحصیل در این رشته را دارند اما به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارند از تحصیل در این رشته بازمانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط