شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۲
غلام‌رضایی: سیاهی‌لشکرها را از آزمون دکترا حذف کنیم

محمد غلام‌رضایی، پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه معتقد است اگر تدابیری بیاندیشیم تا سیاهی‌لشکرها امکان شرکت در آزمون دکترا نداشته باشند و تنها داوطلبان حقیقی شرکت کنند دیگر نیازی نیست اين آزمون متمرکز برگزار شود.

غلام‌رضایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به‌طور کلی با دو مقوله در ارتباط با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا مخالف بوده‌ام. یکی از این مقوله‌ها پذیرش دانشجو برای مقاطع بالاتر در رشته‌‌ای غیر از رشته تحصیلی است که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: شاید دانشجویان در رشته‌ای غیر از رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی‌ارشد پذیرفته شوند اما به‌طور حتم این دانشجویان در طول تحصیل با مشکلات متعددی روبرو خواهند بود. البته این تغییر رشته در ارتباط با برخی از رشته‌ها که پایه‌های مشترک دارند امکان‌پذیر است؛ اما برای رشته‌های گروه‌های مختلف آموزشی این امر مناسب نیست.

این استاد دانشگاه در ارتباط با آزمون متمرکز در مقطع دکترا اظهار داشت: برگزاری آزمون متمرکز و چهارگزینه‌ای برای رشته‌هایی همچون ادبیات، تاریخ و فلسفه صحیح نیست. در چنین رشته‌هایی میزان درک، فهم و تجزیه و تحلیل مسائل اهمیت دارد. این درحالی است که این موارد در آزمون متمرکز مجال چندانی برای بروز پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: شاید فراوانی تعداد داوطلبان آزمون دکترا و وقت‌گیر بودن تصحیح اوراق تشریحی هر آزمون، سبب شده است تا مسوولان تصمیم به برگزاری آزمون متمرکز بگیرند. اما با به‌کارگیری روش‌های دیگر می‌توانیم آزمون مقطع دکترا را به صورت غیرمتمرکز برگزار کنیم.

غلام‌رضایی به ارائه پیشنهادی در این زمینه پرداخت و تشریح کرد: بسیاری از شرکت‌کنندگان در آزمون دکترای دانشگاه‌ها سیاهی لشکر هستند و با رعایت تدابیری می‌توان مانع شرکت این سیاهی‌لشکرها در آزمون شد تا داوطلبان حقیقی با یکدیگر به رقابت بپردازند.

وی تاکید کرد: مقطع دکترا یک مقطع اجتهادی است. در دوره‌های اجتهادی نیز باید افرادی که از شایستگی تحصیل در چنین دوره‌هایی برخوردارند، حضور داشته باشند. پس دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید بتوانند زمینه را برای پذیرش دانشجویان شایسته فراهم کنند تا در آینده فارغ‌التحصیلانی کارآمد داشته باشیم.

این پژوهش‌گر به محاسن پذیرش دانشجو در گذشته اشاره و تصریح کرد: در گذشته همواره این مجال وجود داشت که دانشجو با روش‌های تحلیلی و کاملا صحیح پذیرش شود. اما در حال حاضر از آن‌جا که آهسته آهسته روش‌های جدید را جایگزین روش‌های قدیمی کرده‌ایم به‌طور طبیعی کیفیت آموزش و سطح علمی دانشجویان نیز پایین‌تر آمده است.

وی در پایان افزود: پذیرش و تربیت بیش از حد دانشجو، آزمون چهارگزینه‌ای و امکان تحصیل فارغ‌التحصیلان هر رشته در رشته‌ای دیگر تاکنون نتوانسته است نتایج خوبی را برای سیستم آموزشی ما به همراه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط