دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
رحمانی «یک خوشه زن» را به بازار کتاب می‌آورد

سومین مجموعه شعر مستقل مهری رحمانی با عنوان «یک خوشه زن» به زودی توسط انتشارات آهنگ دیگر منتشر می‌شود. این شاعر همچنین کتاب «با مولانا و یونگ» را در دست تالیف دارد که بررسی مثنوی از دیدگاه روان‌شناسی یونگ است.\

رحمانی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره سومین مجموعه شعرش گفت: شعرهای این مجموعه در قالب نو و پیرامون مسائل درونی انسان و حال و هوای اجتماعی سروده شده‌اند.

وی با تاکید بر اجتماعی‌تر شدن سومین مجموعه شعرش اظهار داشت: در مجموعه‌های پیشینم بیشتر به مسائل و دغدغه‌های شخصی پرداخته بودم. البته معتقدم مسائل شخصی مستقل از مسائل جمعی نیستند، اما در این مجموعه بیش از پیش به مسائل عمومی بشر پرداخته‌ام.

این شاعر افزود: به عبارت دیگر تجربه اجتماعی این شعرها بیشتر شده است و از گفت‌و‌گوهای درونی خارج شده‌اند.

وی در تشریح ویژگی‌های این مجموعه از دیدگاه خودش توضیح داد: احساس می‌کنم در شعرهای این مجموعه در مصرف کلمه صرفه‌جویی شده است. به بیان دیگر از پرگویی پرهیز کرده‌ و کلمات موجزتری را برای بیان معانی وسیع‌تر به‌کار گرفته‌ام.

دفتر شعر «یک خوشه زن» حدود 100 قطعه شعر را دربرمی‌گیرد. سعید سعیدپور برخی از این شعرها را به زبان انگلیسی ترجمه کرده که در انتهای کتاب آمده است.

رحمانی در ادامه به تالیف کتاب «با مولانا و یونگ» اشاره و تصریح کرد: این کتاب به بررسی «مثنوی معنوی» از دیدگاه روان‌شناسی یونگ اختصاص دارد و کار تالیف آن به پایان رسیده است.

وی توضیح داد: یونگ معتقد است ضمیر ناخودآگاه بشر نباید ارتباطش را با ضمیر خودآگاه از دست بدهد. این یک روند تکاملی است و هر انسانی وظیفه دارد یک گام در جهت پیشرفت این روند تکاملی بردارد. تصور می‌کنم در مثنوی نیز بر چنین باوری تاکید شده است تا به سوی قهقرا نرویم.

رحمانی یادآور شد: این کتاب حجمی در حدود 410 صفحه دارد و در حال حاضر انتخاب گزیده‌ای از غزلیات شمس را بر اساس تصحیح فروزان‌فر از این اثر برای بخش ضمیمه کتاب در دست انجام دارم.

مهری رحمانی متولد سال 1329 در تهران است. پیش‌تر دو مجموعه شعر مستقل او با عنوان‌های «دارم‌ ش‍ب‍ی‍ه‌ خ‍ودم‌ م‍ی‌ش‍وم»‌ و «ب‍ی‍گ‌ ب‍ن‍گ‌ ت‍ردی‍د» را توسط انتشارات نخستین راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط