پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
انديشه سياسي آيت‌الله سيدمحمدكاظم يزدي

«انديشه سياسي آيت‌الله سيدمحمدكاظم يزدي» در كتابي با همين عنوان از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، انديشه سياسي اسلام برخاسته از متون ديني و كاوش‌هاي انديشوران و فقهاي مسلمان، به عنوان يكي از دانش‌هاي اسلامي كه به تبيين جايگاه حكومت و نهادهاي آن و رابطه فرد و حاكميت مي‌پردازد، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

تبيين اين انديشه از طريق كاوش در متون ديني و بررسي انديشه سياسي انديشوران مسلمان ميسر است و در ميان انديشمندان مسلمان، واكاوي انديشه سياسي فقهايي كه به بررسي احكام مكلفين در زواياي فرد و جامعه مي‌پردازند، اهميتي دو چندان دارد.

اين نوشته بر آن است كه پس از ارايه زندگي‌نامه مختصري از آيت‌الله سيدمحمدكاظم يزدي و بررسي اوضاع سياسي ـ اجتماعي عصر وي، ابتدا حضور او را در جريانات سياسي ـ اجتماعي ترسيم كرده، آن گاه به بررسي انديشه سياسي وي در ابعاد مختلف بپردازد.

آيت‌الله سيدكاظم يزدي‌زاده  متولد 1247 و متوفي 1337 هجري قمري از فقهاي طراز اول شيعه و داراي آثار و تأليفات متعددي به‌ويژه در دانش فقه است. موضع‌گيري مناسب وي در دو جريان مشروطه و اشغال عراق توسط انگليس از يك سو و تسلط وي بر فقه از سوي ديگر، بررسي انديشه سياسي وي را ضروري مي‌كند.

پژوهش حاضر با اشاره به اوضاع سياسي، احتماعي و فرهنگي دوران آيت‌الله سيدمحمدكاظم يزدي مي‌كوشد پيوندي معنادار ميان اوضاع مذكور و انديشه سياسي ـ فقهي اين فقيه برقرار كرده، مولفه‌هاي اساسي انديشه سياسي وي را توضيح دهد.

چاپ دوم كتاب «انديشه سياسي آيت‌الله سيدمحمدكاظم يزدي» نوشته روح‌الله شريعتي در شمارگان 700 نسخه، 160 صفحه و بهاي 33000 ريال از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط