چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۰
وفایی: «گلستان» شاهکار ادب فارسی در حوزه تعلیمی‌ است

عباسعلی وفایی، ريیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، سعدی را بزرگ‌ترین شاعر فارسی‌زبان می‌داند که در ساحت نظم و نثر تبحر فراوانی داشته و معتقد است «گلستان» سعدی بزرگ‌ترین شاهکار ادب فارسی در حوزه تعلیمی به حساب می‌آید.\

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ویژگی‌های آثار سعدی گفت: سعدی در ساحت نظم و نثر خدمات فراوان و ارزنده‌ای به ادب فارسی داشته است و کمتر شاعری را می‌شناسیم که این‌چنین در تمام قالب‌های شعر و نثر تبحر داشته باشد. حتی شاعر بزرگی چون حافظ نیز در غزل دنباله‌روی سعدی بوده و حضور سعدی در غزل او نمایان است.

وی به تفاوت غزل سعدی با غزل دیگر شاعران اشاره و تصریح کرد: عشق زمینی و آسمانی در شعر سعدی غالب و این شعر در حوزه زبان بسیار قوی است. البته این تبحر در قصاید او نیز دیده می‌شود و بسیاری از بزرگان به تقلید از او به خلق اثر برخاسته‌اند.

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، «گلستان» را متفاوت‌‌ترین اثر سعدی برشمرد و توضیح داد: باید در نظر داشته باشیم که «گلستان» بزرگ‌ترین شاهکار ادب فارسی در حوزه تعلیمی است و سعدی به قصد خلق یک اثر تربیتی دست به آفرینش چنین کتابی در هشت باب زده است.

وی یادآور شد: بعدها عبدالرحمان جامی در «بهارستان»، قاآنی شیرازی در «پریشان»، قائم مقام فرهانی در «منشآت» و مجدخافی در «روضه خلد» به پیروی از سعدی سعی در پدید آوردن اثری همچون «گلستان» داشتند.

وفایی با تاکید بر این موضوع که می‌توانیم حتی سعدی را از زبان افرادی بشناسیم که ایرانی نیستند تشریح کرد: بسیاری از صاحب‌نظران حوزه ادبیات در کشورهای غرب درباره سعدی تحقیق و آثار او را بررسی کرده‌اند. سعدی از دیدگاه غربی‌ها بسیار ستودنی و بزرگ‌ترین معلم اخلاق است.

وی در پایان افزود: نامیدن روزی در تقویم فارسی به نام «روز بزرگداشت سعدی» و دیگر بزرگان زبان و ادب فارسی برای آشنایی نسل امروز و گرامیداشت این افراد امری بسیار پسندیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط