یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
تقابل خطبه غدیر با 9 نسخه ديگر در «ندای آسمانی غدیر»

نویسنده کتاب «ندای آسمانی غدیر» با اشاره به این که ویژگی اساسی این نوشتار، ارایه متن کامل خطبه غدیر است، یادآور شد: تقابل این نسخه با 9 نسخه دیگر شیعه و سنی، ویژگی حایز اهمیت این نوشتار محسوب می‌شود.

محمد باقر انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستين تالیف جامع و ارزنده خود از غدیر را کتاب «اسرار غدیر» دانست و افزود: این کتاب به چهار صورت تلخیص شده که هر کدام مخاطب ویژه خود را داراست . از این چهار کتاب، دو نوشتار به زبان عربی و دو کتاب به زبان فارسی (خطابه غدیر و ندای آسمانی غدیر) نگاشته شده‌اند.

وی ویژگی مهم کتاب «ندای آسمانی غدیر» را ارایه خطبه غدیر با 9 نسخه مقابله دانست و یادآور شد: کامل‌ترین متن خطبه غدیر در این نوشتار ارایه شده که در بیشتر مسابقاتی که در ایام غدیر در سال برگزار می‌شود، از این خطبه و کتاب استفاده می‌شود.

وی با اشاره به این که تمامی نکات اختلافی نسخه‌ها که در دیگر کتاب‌ها بیان شده‌اند، در پاورقی این نوشتار توضیح داده شده‌اند، اظهار داشت: بیان این مسایل در متن کتاب، عامل کسالت‌آوری برای مخاطب است. بنابراین این نوشتار، متن مقابله شده با دیگر نسخه‌های غدیر است که به صورت کتاب مستقل نگاشته شده است.
نویسنده کتاب های غدیر با بیان این که متن خطبه امیرالمومنین(ع) در هنگامه غدیر بدون پاورقی و اختلاف با دیگر نسخه‌ها در این کتاب آورده شده است، اذعان داشت: داستان غدیر به صورت مختصر در این نوشتار توضیح داده شده تا خوانندگان ذهنیتی درباره واقعه مهم و ارزشمند غدیر پیدا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اجمالی بودن این نوشتار، برای استناد این نوشتار در اذهان مردم ، پنج سند متقن غدیر با ذکر تمامی راویان در این کتاب آورده شده‌اند. بنابراین این اسناد عاملی براي مستند شدن کتاب و جلوگیری از ایجاد شبهات در کتاب است.

وی با تاکید بر این که «ندای آسمانی غدیر به صورت یک صفحه متن خطبه غدیر و صفحه پیش‌رو ترجمه خطبه، تدوین شده است» توضیح داد: با توجه به این که متن عربی خطبه غدیر نیز برای مردم حایز اهمیت است، بنابراین عموم مردم بدون مشکل می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی مزیت اصلی استفاده از خطبه به زبان عربی به همراه ترجمه فارسی را تطبیق مباحث و ترجمان ها با یکديگر دانست و تصریح کرد: دو سند از مجموعه پنج سند خطبه غدیر از اهل سنت است که شامل کتاب های «الیقین سید بن طاووس و التقطین» مي‌شود.

انصاری با اشاره به این که این نوشتار برای مخاطبان کم حوصله بسیار مناست است، اظهار داشت: اين کتاب همچنین براي افرادی که می‌خواهند واقعه غدیر را در حد یک مسابقه و نگاه اجمالی در ذهن جای دهند، بسیار قابل توجه است.

نویسنده کتاب‌های غدیر با بیان این که این نوشتار را برای نخستين بار 15 سال پیش تدوین کرد، اظهار داشت: بنابراین مواردی از جمله اعراب‌های کتاب و مطالب دیگری در چاپ‌های مجدد به آن افزوده شده است. البته مباحث این نوشتار در کتاب «اسرار غدیر » نیز که اکنون به چاپ پنجم رسیده ، موجودند اما در این کتاب با توضيحات بیشتری توضیح داده شده است.

وی تشریح کرد: مقابله این کتاب با 9 نسخه غدیر به این معناست که 9 کتاب پژوهش شده و متن خطبه غدیر در آن‌ها نقل، سپس کلمه به کلمه با هم مقابله و همه جملات و کلمات پس از جمع‌بندی در این کتاب تدوین شده است.

انصاری با تاکید بر این که این نوع مقابله درباره خطبه رسول اکرم(ص) نیز انجام شده است، اظهار داشت: بررسی روایات مختلف و مشخص شدن مشابهات و تفاوت ها، متن کامل و بی عیب نسخه اصلی را به دست می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط