به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درهای سیودومین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران سهشنبه (۲ دیماه) در حالی گشوده شد که این رویداد در فضایی به وسعت ۴۰ هزار مترمربع فضای مفید و ۱۵۰۰ مترمربع فضای باز و در ۱۰ سالن برگزار میشود.
مراسم افتتاح این رویداد با حضور ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، ایوب دهقانکار، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ کشور برگزار شد. نمایشگاه امسال زمینهای برای معرفی توانمندیهای داخلی، آشنایی با فناوریهای روز دنیا و برقراری ارتباط میان فعالان صنعت، هیئتهای تجاری و شرکتهای خارجی فراهم کرده است.
نمایشگاه چاپ تهران در گام سیودوم امسال پذیرای ۳۳۰ شرکت شامل ۲۱ شرکت چینی و ۱۷ شرکت از آلمان، ایتالیا، ترکیه و ژاپن است، رویدادی که هر ساله به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاههای چاپ کشور شناخته میشود و مخاطبانی از سراسر کشور برای آشنایی با جدیدترین و بهروزترین دستاوردها و فناوریهای نوین در این صنعت در آن حضور دارند.
در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه چاپ، رضا منصوری، مدیر تشریفات این رویداد با تأکید بر ماهیت آموزشی این دوره از نمایشگاه، گفت: در طراحی و اجرای این رویداد تلاش شده نمایشگاه صرفاً ویترینی برای عرضه محصولات نباشد، بلکه به فضایی برای یادگیری، انتقال فناوری و ارتقای دانش تخصصی فعالان صنعت چاپ تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه فرآیند برگزاری نمایشگاه با نگاهی دانشگاهی و مبتنی بر چرخههای علمی مدیریت طراحی شده است، افزود: برنامهریزی این دوره بر اساس بررسی تجربههای موفق جهانی در حوزه نمایشگاههای تخصصی صنعت چاپ انجام شده و از دیدگاه استادان دانشگاه، پژوهشگران و کارشناسان حرفهای برای انتقال دانش روز به بدنه صنعت استفاده شده است.
منصوری، بهرهگیری از نیروهای جوان، خلاق و متخصص را یکی از نقاط تمرکز این دوره دانست و تصریح کرد: تلفیق تجربه مدیران اجرایی باسابقه با نگاه علمی و نوآورانه نسل جوان، به تصمیمسازیهای دقیقتر و حرفهایتر منجر شده و زمینه انتقال دانش مدیریتی و فنی را در ساختار نمایشگاه فراهم کرده است.
وی با اشاره به اهمیت آموزشهای کاربردی در صنعت چاپ، گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی، نشستهای تخصصی و جلسات انتقال تجربه در حاشیه نمایشگاه، با هدف بهروزرسانی دانش فنی فعالان صنعت چاپ و آشنایی آنان با فناوریهای نوین، استانداردهای بینالمللی و روندهای آینده بازار پیشبینی شده است. پایش کیفی فرآیندها، ارزیابی علمی اجرا و دریافت بازخورد از کارشناسان و صاحبنظران، بخشی جداییناپذیر از این رویداد است تا نتایج آن در ارتقای کیفی نمایشگاههای آینده و توسعه دانش صنعت چاپ کشور بهکار گرفته شود.
نمایشگاهها؛ میدان رقابت صنف
همچنین عباس زارع، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در این مراسم حاضر بود، در گفتوگو با ایبنا از نمایشگاههای تخصصی به عنوان محلی برای ارائه ظرفیتهای هر کشور در یک حوزه تخصصی نام برد و گفت: نمایشگاه در حکم یک المپیک و میدان رقابت است که در آن توانمندیهای صنعت چاپ، نشر و بستهبندی به نمایش گذاشته میشود و فعالان این صنف فرصت تعامل و تبادل تجربه پیدا میکنند.
وی با اشاره به ظرفیتهای مغفول صنعت چاپ ایران گفت: با وجود اینکه طی ماههای اخیر از مراکز مختلف چاپی در استانها بازدید داشتیم، اما هنوز بخش قابل توجهی از توانمندیهای این صنعت حتی برای متولیان این صنعت ناشناخته مانده است، به همین دلیل معتقدم نمایشگاه میتواند زمینهای مناسب برای شناسایی و معرفی این ظرفیتها باشد.
مدیرکل دفتر امور چاپ با طرح این موضوع که صنعت چاپ، حلقه اتصال و مکمل بسیاری از صنایع دیگر است، گفت: از حوزه فرهنگی مانند کتاب و مطبوعات گرفته تا صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و بستهبندی که همگی به این صنعت وابسته هستند.
زارع، با تأکید بر جایگاه منطقهای ایران بیان کرد: آمار واردات و صادرات محصولات چاپی نشان میدهد، ایران در خاورمیانه از ظرفیت درخورتوجهی برخوردار است؛ این صنعت هم در حوزه مدیریت، هم ماشینآلات و هم نیروی انسانی متخصص توان تولید محصولات بسیار نفیس را دارد.
وی به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه چاپ اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه بنا دارد در همه نمایشگاههای مرتبط با حوزه چاپ حضوری فعال و اثرگذار داشته باشد و علاوه بر بازدید از برپایی نمایشگاههای تخصصی چاپ نیز حمایت میکند.
زارع افزود: کارشناسان این وزارتخانه در حوزههای صدور مجوز، درگاه ملی مجوزها، رسیدگی به تخلفات چاپخانهها و امور مرتبط با واردات و صادرات، تا آخرین روز برگزاری نمایشگاه در غرفه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر هستند و به پرسشهای مدیران چاپخانهها، سرمایهگذاران و تشکلهای صنفی پاسخ میدهند.
به گفته وی، نمایشگاه چاپ تهران میتواند مانور قدرتمندی برای نمایش توان صنعت چاپ و بستهبندی باشد؛ چراکه با بستهبندی مناسب و طراحیهای جذاب، کالای ایرانی میتواند در بازارهای صادراتی منطقه حرفهای جدیتری برای گفتن داشته باشد.
دورهها و کارگاههای آموزشی متنوع
قرار است همزمان با نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران، مجموعهای از دورهها، کارگاهها و سمینارهای آموزشی از سوی بخشهای مختلف در این رویداد برگزار شود. بهعنوان مثال هودیس آکادمی، در فعالیتهای جانبی سیودومین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران، دوره کارگاه آموزشی با عنوان «بستهبندی ما بهتر میفروشد» را با حضور اشکان شکوهفرد و ایمان هاتفی، چهارشنبه (۳ دیماه) از ساعت ۱۲ و ۳۰ تا ۱۳ و ۳۰ در آمفی تئاتر - سالن ۳۵ برگزار کند.
این دوره به مخاطبان میآموزد که بستهبندی صرفاً محافظ کالا نیست؛ اولین و قدرتمندترین نقطه تماس برند شما با مشتری در قفسه فروشگاه یا هنگام باز کردن جعبه است. آموزش اصول فنی فرمبندی و متریال و اهمیت استفاده از افکتهای مناسب چاپی برخی از مباحث این دوره است.
گروه سپی نیز سهشنبه (۲ دیماه) سه سمینار تخصصی برگزار خواهد کرد؛ «آیندهای با نام تکنولوژی دیجیتال در مسیر چاپ فلکسو، گراور و افست»، از سوی مهندس محمدرضا فاطمیپور از ساعت ۱۳ تا ۱۳ و ۴۵ دقیقه، سمینار «هوش مصنوعی در دنیای طراحی، چاپ و تبلیغات» است، با تدریس مهلا میرزائی از ساعت ۱۴ تا ۱۴ و ۴۵ دقیقه و سمینار «تکنیکهای نوین بازاریابی در جذب و حفظ مشتریان» با ارائه مهندس محمد مصطفی موسوی از ساعت ۱۵ تا ۱۶.
همچنین نشریه هنر بستهبندی از روز دوم نماشگاه، ۹ ورکشاپ و ۳ نشست تخصصی در زمینههایی همچون مواد اولیه، نرمافزار، پیش از چاپ، طراحی بستهبندی، استراتژی بازار و ساختار بستهبندی برگزار خواهد کرد و ۱۹ کارشناس زبده در ۳ روز، به طرح مباحث تخصصی حوزه چاپ خواهند پرداخت.
به گزارش ایبنا، سیودومین نمایشگاه بینالمللی چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته تا ۵ دیماه، از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا است.
نظر شما