چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۷
غزل‌های سعدی و حافظ مقایسه می‌شود

پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های «سعدی‌شناسی» سرای اهل قلم شنبه(۱۹ دی) با موضوع بررسی و مقایسه غزل‌های سعدی و حافظ برگزار می‌شود.\

نیما تجبر، دبیر نشست «سعدی‌شناسی» سرای اهل قلم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره موضوع آخرین نشست «سعدی‌شناسی» توضیح داد: در این نشست علاوه بر مقایسه غزل‌های حافظ و سعدی به بررسی این امر که حافظ چه بهره‌هایی از نظر دید، زبان، واژگان و ساختار از سعدی گرفته و تا چه اندازه از دیدگاه سعدی استقبال و در شعرش تغییر ایجاد کرده است، می‌پردازیم.

وی درباره تاثیر سعدی و زبان شعری‌اش بر حافظ اظهار داشت: حافظ از تمام غزلسرایان پیش از خود و به ویژه سعدی به عنوان یکی از برجسته‌ترین غزلسرایان بهره گرفته است و در این امر هیچ تردیدی نیست. از سوی دیگر غزل‌های سعدی با استقبال فراوانی روبرو بوده و بسیار خوانده می‌شده.

تجبر با تاکید بر پژوهش‌های انجام شده درباره ارتباط غزل‌های حافظ و سعدی تشریح کرد: پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد حافظ در بیش از ۱۰۰ غزل خود متاثر از زبان و نگاه سعدی بوده است. اما نبوغ حافظانه این نگاه و ساختار را به غزل‌های منحصر به فرد حافظ بدل کرده است.

وی یادآور شد: حافظ با چنان زیبایی و توانایی به بازآفرینی این غزل‌ها پرداخته که اگر پژوهشی در این زمینه صورت نمی‌گرفت هرگز متوجه نمی‌شدیم پیش از او نیز این مفاهیم بیان شده‌اند.

پنجمین و آخرین نشست «سعدی‌شناسی» با حضور نیما تجبر، دبیر نشست و پرویز عباسی داکانی، سخنران نشست، شنبه(۱۹ دی) به موضوع «بررسی غزل‌های سعدی و حافظ» اختصاص دارد و از ساعت 16 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط