یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲
سبك‌شناسي شعر توسط ملک‌الشعراي بهار آغاز شد

نيما تجبر در چهارمين سلسله نشست‌هاي سعدي‌شناسي گفت: زمينه گسترده سبک‌‌شناسي شعر توسط ملک‌الشعراي بهار آغاز شد. اما پس از بهار هر حرکتي که صورت گرفت، کلي بود و در نتيجه سبک‌شناسي شعر از منطق و رويکرد پايه‌شناسانه برخوردار نبود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، چهارمين نشست از سلسله نشست‌هاي «سعدي‌شناسي» سراي اهل قلم عصر روز شنبه (12 دي‌ماه) با حضور دكتر محمد غلامرضايي، استاد دانشگاه شهيد بهشتي درباره موضوع «بررسي غزل‌هاي سعدي با رويکرد سبک‌شناسانه» برگزار ‌شد.

نيما تجبر دبير نشست «سعدي‌شناسي» گفت: اين كه مي‌گوييم زبان سعدي در غزل سهل و ممتنع است، بايد ببينيم سهل چيست و ممتنع چه مسايلي را در بردارد؟ ما مي‌كوشيم بر بنياد خردمندانه‌اي سهل و ممتنع بودن آثار سعدي را بسنجيم و به گونه‌اي از غزل‌هاي سعدي را سبك‌شناسي كنيم كه [متوجه شویم] چه شاخصه‌هايي و چه ويژگي‌هايي را دربردارد.

وي افزود: ما بايد ببينيم بر شعر فارسي چه گذشته و بر سر غزل چه آمده و از چه موضوعاتي بهره گرفته است. همچنين بايد بدانيم پيشينه غزل پارسي از كجا آغاز شده و از چه موضوعاتي بهره گرفته تا به دست سعدي رسيده است.

اين سعدي‌پژوه خاطرنشان كرد: نگرش به سبك‌شناسي از آغاز با ملك‌الشعراي بهار آغاز شد و نظر و ديدگاه اين شاعر بلندپايه ادب پارسي بر سبك‌شناسي سايه‌گستر بود. بهار، بنيادي‌ترين شيوه نگرش به سبك‌شناسي سبك فارسي را آغاز كرد.

وي درباره اهميت سبک‌‌شناسي در شعر گفت: زمينه گسترده سبک‌‌شناسي توسط ملک‌الشعراي بهار آغاز شد. اما پس از او هر حرکتي که صورت گرفت کلي بود يا با رويکردی مشابه بهار انجام مي‌شد. در نتيجه سبک‌شناسي شعر از منطق و رويکرد پايه‌شناسانه برخوردار نبود.

وي با تاکيد بر پژوهش‌هاي موثر انجام شده در این زمینه اظهار داشت: براي کاربردي کردن پژوهش‌هاي سبک‌‌شناسي در شعر بايد شاخصه‌هاي سبک‌‌شناسي را جست‌وجو و سپس در شعر هر شاعري آن را بررسي کنيم.

تجبر يادآور شد: ما بايد بتوانيم در جلسات نقد و بررسي اشعار شاعران فارسي زبان به بررسي زمينه‌هاي سبک‌شناسي، چگونگي سبک‌شناسي و رويکرد سبک‌شناسي بپردازيم تا بتوانيم اين سبك‌ها را در انواع شعر فارسي دريابيم.

وي يادآور شد: زبان سعدي وامدار انوري ابيوردي از شاعران قرن ششم هجري قمري است و تداوم زباني که انوري براي نخستين‌بار در شعر فارسي به کار مي‌گيرد توسط سعدي گسترش مي‌يابد.

دبير نشست‌هاي «سعدي‌شناسي» در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: درباره شعر و سخن سعدي گفته مي‌شود زبان شعري سعدي زباني سهل و ممتنع است و همواره به شنيدن اين جمله بسنده کرده‌ايم اما هيچ توضيحي درباره علت و يا چگونگي اين امر نشنيده‌ايم. ما بايد شاخص‌هاي سهل و ممتنع بودن زبان را به ويژه در غزل‌هاي سعدي بررسي کنيم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط