شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
حقيقت عاشورا را بشناسيم و بشناسانيم

نويسنده حوزه دين با بيان ضرورت تأليف مجموعه‌اي مدون از وقايع عاشورا كه تمامي جريانات نهضت كربلا را براي عموم مخاطبان توصيف كند، اظهار داشت: شناختن و شناساندن فرهنگ اصيل عاشورا و اسلام، از رسالت‌هاي اصلي نويسندگان حوزه دين است.\

محمدرضا انصاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه كتاب‌ها و مقتل‌هاي فراواني درباره واقعه عاشورا تأليف شده‌اند، گفت: اما تاكنون اثري كه به صورت جامع و داستان‌گونه تمامي ماجراي عظيمت كاروان امام حسين(ع) از مدينه به شام، واقعه كربلا و حوادث پس از آن را براي عامه مردم ترسيم كند، به رشته تحرير در نيامده است.

نگارنده كتاب «افسوس آب» با اشاره به تأليفات و پژوهش‌هاي متعددي كه در اين حوزه صورت گرفته‌اند، بيان داشت: اغلب اين آثار تنها به يك سند از واقعه عاشورا اكتفا كرده‌اند و بيشتر يك جريان يا فرد خاص را در اين واقعه براي تأليف برگزيده و بر آن تمركز كرده‌اند.

انصاري درپاسخ به اين پرسش كه در اين حوزه چه كارها و تأليفاتي بايد انجام شود، گفت: تبيين درس‌هايي كه از واقعه عاشورا گرفته مي‌شوند، يكي از مهمترين اقداماتي است كه مي‌توان در حوزه تأليفات توجه ويژه‌اي به آن داشت، اما پيش از آن بايد شكل اصلي اين ماجرا را براي عموم مردم و با استناد به مدارك معتبر همراه با ريزه‌كاري‌هايش توصيف كرد تا آنها پس از رسيدن به دركي كامل و صحيح از اين واقعه تاريخي و دلايل و اهدافي كه موجب شكل‌گيري اين نهضت شد، خود به پيام‌هاي آن واقف شوند.

نويسنده كتاب «اسرار مباهله؛ ماجرای عظیم مباهله بین پیامبر(ص) و مسیحیان نجران و تاریخ 1400 ساله آن» درباره كتاب‌هايي كه در مناسبت‌هاي گوناگون مذهبي به ويژه ايام عزاداري سالار شهيدان با نگاه بازاري تأليف مي‌شوند و آسيب‌هايي كه براي حوزه نشر دربردارند، اظهار داشت: متاسفانه نگاه بازاري در تمامي حوزه‌هاي تأليفي وجود دارد و افرادي هستند كه همواره به فكر مال‌اندوزي با استفاده از زحمات ديگرانند و به لطماتي كه از نتايج كار آنها در ابعاد گوناگون به ويژه در حوزه‌هاي اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي وارد مي‌شود، توجهي ندارند.

وي اصلي‌ترين راه مقابله با اين معضل حوزه نشر به ويژه حوزه تأليفات ديني را خالي نگذاشتن عرصه‌هاي تأليفي از سوي نويسندگان شاخص اين حوزه خواند و توضيح داد: زماني كه بازار تأليفات از آثار ارزشمند غني باشد، افراد سودجو ديگر فرصت زيادي براي اين‌گونه سوءاستفاده‌ها پيدا نمي‌كنند. عامل ديگر، افزايش آگاهي و شناخت مخاطبان در انتخاب اثر و گزينش كتاب مورد نيازشان است. به هر ميزان كه اين شناخت از طريق مطالعه و استفاده از آراي ديگران و تكيه بر دانش و آگاهي افراد با تجربه بيشتر شود، به همان ميزان آنها آثار فاخر و غني را براي مطالعه انتخاب مي‌كنند و توجه و اقبال از آثار كم‌ارزش بازاري كاسته مي‌شود.

انصاري رسالت نويسندگان به ويژه در حوزه‌هاي عاشورايي را شناساندن فرهنگ اصيل عاشورايي و تبيين دقيق و منظم ماجراهاي رخ داده به مردم دانست و ادامه داد: معرفي فرهنگ غني شيعه و عاشورا براي عامه مردم يكي از مهمترين ضرورياتي است كه نويسندگان گوناگون حوزه‌هاي ديني بايد توجه ويژه‌اي به آن داشته باشند، زيرا اقشار خاص جامعه با پژوهش در منابع، اصل مطالب را به دست مي‌آورند و نيازشان را برطرف مي‌سازند، اما براي بازتوليد فرهنگ ديني، تعميق باورهاي دين و تحكيم فرهنگ اسلامي بايد توده افراد جامعه را به عنوان مخاطبان اثر در نظر بگيريم و براي آنها بنويسيم.

نويسنده كتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت امير المومنين(ع)» هنر نويسندگي در تمامي حوزه‌ها به ويژه حوزه‌هاي ديني را در شناخت نيازهاي جامعه و بيان مطالب با زباني عنوان كرد كه بيشترين و ماندگارترين اثر را در طول زمان بر خواننده داشته باشند و از سطحي‌گويي مطالب بپرهيزند. 

وي افزود: ايجاد تفكر از وظايف اصلي نويسندگان است.

وي اضافه كرد: نويسنده تنها با تمرين و مطالعه نمي‌تواند به مهارت و توانايي تغيير در افكار دست يابد، بلكه بايد با قرار گرفتن در بطن جامعه، استفاده از آراي اهل فن، كارشناسان و بررسي نيازهاي اعضاي جامعه و عموم مردم، نيازهاي واقعي را بشناسد و در راستاي تدوين آثار مفيد براي آنها گام بردارد. 

انصاري با بيان اين كه تنها تعدد آثار يك نويسنده نشانه موفقيت او نيست، گفت: اين موضوع كه نويسنده در تأليف هريك از آثارش اين‌گونه بينديشد كه قرار است تنها همين اثر را تأليف كند و بايد براي به ثمر رسيدن آن از حد كمال توانايي‌اش استفاده كند، موجب مي‌شود بهترين آثار را خلق كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط