سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۹
حقيقت عاشورا، پاسخي به تهاجمات فكري و فرهنگي وهابيون

نويسنده كتاب «نگرشي عرفاني، فلسفي و كلامي به شخصيت و قيام امام حسين(ع)» از اين اثر به عنوان پاسخي به تهاجمات فكري وهابيون در فضاي اينترنت يادكرد و گفت: تنها راه مبارزه با القائات دشمنان، تحكيم پايه‌هاي اعتقادي و استناد به منابع معتبر دين اسلام با تكيه بر شناخت حقايق است.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر قاسم ترخان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه اكنون شبهات متعددي از سوي  دشمنان اسلام درباره زمينه‌هاي گوناگون اعتقادي شيعه به ويژه درباره قيام اباعبدالله الحسين(ع) ايجاد شده، اظهار داشت: گردآوري اهم اين شبهات و ارايه دلايلي متقن در پاسخگويي و رد آنها، از انگيزه‌هاي تأليف اين اثرند.

وي بازنگري‌هاي فلسفي، عرفاني و كلامي شبهاتي درباره امام حسين(ع) و قيام اين پيشواي شيعه را از رويكردهاي اصلي اين نوشتار خواند و يادآور شد: اين اثر مي‌كوشد با هدف خدمت به مكتب اهل‌بيت(ع) ابهاماتي درباره شخصيت و كرامات امام حسين(ع) را كه اغلب وهابيون به آن دامن مي‌زنند، براي نسل جوان برطرف سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمين ترخان براي جلوگيري از تكرار مطالبي كه پيش از اين در اين حوزه عنوان شده‌اند، گفت: در اين كتاب با ارتقاي سطح مطالب كوشيده‌ام مباحث جديدي را عنوان كنم كه علاوه بر مخاطبان خاص، براي عامه مردم نيز جذابيت‌هايي داشته باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه «يك اثر علمي آن هم درباره واقعه تاريخ اسلام را چگونه مي‌توان تأليف كرد» گفت: اين موضوع به تعريفي بستگي دارد كه از علم ارايه مي‌دهيم. ممكن است برخي تنها در اين زمينه علوم تجربي و روش‌هاي رسيدن به آن را علم بپندارند، اما تلقي كه از علم مي‌شود، تنها ابعاد تجربي آن را در برنمي‌گيرد. اثبات مباحث از حيث كلامي، عرفاني و فلسفي و ... در حوزه‌هاي قابل تأييد آنها نيز نگاه علمي به آن حوزه و اثر به شمار مي‌آيند.

نويسنده كتاب «نگرشي عرفاني، فلسفي و كلامي به شخصيت و قيام امام حسين(ع)» با اشاره به اين كه مباحث اين اثر در برخي از موارد اشاره‌اي به مباحث علوم تجربي در خلقت انوار قبل از اجساد ـ در خلقت امام حسين(ع) ـ دارند، اظهار داشت: در اين كتاب چكيده‌اي از پاسخ‌هاي تفصيلي نيز براي هر سوال عنوان شده است تا خوانندگان در جريان دريافت سير روشني از مباحث، به اجماع وجوه علمي اثر در جريان سبك روان ‌آن آشنا شوند.

وي عنوان كرد: اين اثر به برطرف كردن شبهات و پاسخگويي به 18 سوال عمده‌اي مي‌پردازد كه در اينترنت اذهان را مشغول كرده‌اند. برخي از اين سوالات و شبهات جنبه و سبقه عرفاني دارند و بايد از نگاه عرفان به آنها پرداخت. برخي از سوالات نيز دو جنبه ظاهري و عرفاني دارند كه پس از ارايه پاسخ به صورت ظاهري آنها، به تشريح ماهيت عرفاني آنها پرداخته‌ و از نگاه و زبان عرفان به آنها پاسخ داده‌ام.
نويسنده كتاب «گام‌هاي سبز انتظار» درباره ابعاد كلامي اين نوشتار توضيح داد: برخي از سوالات عنوان شده در اين اثر، سبقه و رنگ كلامي دارند. كلامي‌ بودن به معناي ابهام نيست، اين علم نيز مباحث و راهكارهاي خاص خود را دارد كه با تسلط و آگاهي از آن مي‌توان به درستي از پايه‌هاي اخلاقي و موضوعي مباحث عنوان شده، دفاع كرد.

وي درباره رفتارهاي عزاداري كه در اين كتاب نيز به آنها توجه شده است، يادآور شد:  اگر در مراسم عزاداري مباني فكر معتقدان تصحيح نشود، بسياري از رفتارهاي انحرافي و خرافات به آنها راه مي‌يابند. در اين مسير بايد از افراط و تفريط براي اسطوره‌سازي از امامان(ع) يا تغافل از ويژگي‌هاي اخلاقي و كرامات آنها بپرهيزيم تا شناخت درستي را از اين الگوهاي اسلامي ارايه دهيم و حقيقت وجودي آنها را بشناسيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين ترخان راهكار مبارزه با رفتارهاي انحرافي و رفتارهاي ناصحيح در برخي عزاداري‌هاي را استناد به منابع معتبر ديني، علمي و تأليفات صحيحي خواند كه بر مبناي حقايق نوشته مي‌شوند. وي گفت: اگر خوانندگان به اين اعتقاد برسند كه منابع و مطالب يك كتاب معتبرند، در پذيرش و رفتار به الگوهاي ارايه شده در آن اثر التفات بيشتري خواهند داشت.

وي با بيان اين كه نبايد به خاطر بيم افتادن در ورطه خرافات، از اصل دين غافل شويم، بيان داشت: در اين كتاب نيز با استناد به منابع تأييد شده به دو پرسش عمده درباره اين كه «آيا عزاداري در دين اسلام رفتاري تأييد شده است يا خير و آيا آيات قرآن و رفتارهاي پيامبران(ع) اين حركت را تأييد مي‌كنند؟» و اين كه «آيا اين رفتارها نشانه نارضايتي از قضا و قدر الهي‌اند» پاسخ‌هايي ارايه مي‌شوند.
 
پژوهشگر حوزه دين، خلق انوار پيامبران و ائمه(ع) قبل از اجساد آنها را از مباحث اصلي اين كتاب عنوان كرد و گفت: شناخت خداوند از نگاه عرفاني امام حسين(ع)، موضوع برتري امام حسين(ع) بر امامان ديگر، كربلا و غلبه جنود عقل بر جنود جهل، تحليلي از شخصيت و قيام امام حسين(ع)، بداء و تغييرات غير حتمي، از ديگر مباحثي‌اند كه اين كتاب نگاه ويژه‌اي به آنها دارد.

وي با يادآوري اين كه نوشتار حاضر، كل سياست وهابيت درباره امام حسين(ع) و قيام ايشان را دسته‌بندي و پاسخگويي مي‌كند، گفت: بايد با آگاهي از مباني دين اسلام، شناخت اهداف معاندان و ستيزه‌جويان با اين دين آسماني، به مقابله با اهداف و دين‌سازي‌هاي آنها بپردازبم.

حجت‌الاسلام والمسلمين ترخان ادامه داد: اكنون وهابيون در چند مرحله به تخريب آموزه‌ها و تاريخ اسلام مي‌پردازند و مي‌كوشند حق را به دشمنان اسلام بدهند. نخستين گام آنها اين است كه مي‌كوشند با پوشاندن عيب‌ها و رذيلت‌هاي اخلاقي يزيد، نسبت‌هاي ناروايي به امام حسین(ع) بدهند. انكار جنايت يزيد و استناد آن به ديگران، دومين مرحله از سياست‌هاي آنان به شمار مي‌رود.

وي اثبات جنايت يزيد و بيان توجيهاتي براي مبرا دانستن او از گناهاني كه انجام داده است را سياست سوم وهابيون در تهاجمات فكري و فرهنگي‌شان خواند و افزود: آنها در مرحله بعدي چالش كشيدن مبحث عزاداري‌ها و بيان پرسش‌هايي درباره جواز عزاداري و نوحه‌سرايي براي ائمه و اهل‌بيت(ع) را در برنامه‌هاي خود قرار داده‌اند. زير سوال بردن فلسفه گريه و عزاداري شيعه براي امام حسين(ع) از سياست‌هاي پاياني آنان در تخريب چهره اسلام براي پيروان اين دين آسماني است.

حجت‌الاسلام والمسلمين ترخان آگاهي از اهداف و مسيرهايي كه معاندان براي ضربه زدن به اسلام در پيش گرفته‌اند و مسلح شدن به منابع غني و حقايق دين اسلام را از قوي‌ترين تسليحات در اين تهاجم فكري و فرهنگي خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط