یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
مراسم رونمایی از کتاب «موسیو کمال» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «موسیو کمال» به قلم بهزاد دانشگر، روایتی از زندگی شهید دفاع مقدس، کمال کورسل که اصالتاً فرانسوی بود، یکشنبه ۲۳ اردیبهشت به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نویسنده کتاب در این آیین گفت: بعد از کتاب «ادواردو» دیدگاه افرادی که از بیرون به ما و انقلاب ما نگاه می‌کنند برایم جذابیت پیدا کرد و این افراد همواره برایم جذاب بودند.

بهزاد دانشگر با بیان اینکه خرده روایت‌هایی در خصوص کورسل شنیده بودم، اما اطلاعات زیادی نداشتم، گفت: تا اینکه نوشتن کتاب پیشنهاد شد. مسیر نوشتن کتاب طولانی شد و در نهایت اطلاعات خوبی درباره شهید در اختیار من قرار گرفت.

وی به چالش‌های نوشتن این کتاب اشاره و تاکید کرد: تمام تلاشم این بود که بخش‌های خیالی داستان هم در راستای فهم از داستان باشد و اینکه چگونه می‌توان آن را بهتر روایت کرد.

این نویسنده به خاطره‌ای اشاره کرد که دوستی به او گفت تصویری که از پدر کورسل نشان داده‌ام، انطباقی با او ندارد. در ادامه پیگیری و مطالعاتم متوجه شدم برادر شهید در ایران است. برادر شهید برخی بخش‌های کتاب را غیرصحیح عنوان کرد و به همین دلیل دوباره کتاب را بازنویسی کردم.

دانشگر متذکر شد: افرادی که علاقه‌مند به داستان‌نویسی هستند، ممکن است در دوراهی جذابیت و واقعیت قرار گیرند و من واقعیت را ترجیح دادم.

این نویسنده معتقد است جهان امروز ما به سمت جهان بدون مرز شدن می‌رود و تا این اتفاق نیفتد، ظهور امام زمان (عج) محقق نمی‌شود. امروز دیگر این مسئله حتمی است و عالم به سمت آن می‌رود.

وی اضافه کرد: شهید کورسل در زمانی که ۱۵ سال بیشتر نداشت، در مقابل توهین مجاهدین خلق به امام (ره) می‌ایستد و برای این اقدام نیز هزینه می‌دهد. بعدها به ایران می‌آید و به جبهه می‌رود.

این نویسنده تاکید دارد که بیش از آب و خاک، شهدا ایرانی را دوست داشتند که امام خمینی (ره) را امام خود می‌دانست و برای دفاع از آرمان‌های امان و انقلاب حاضر بودند به جبهه جنگ هم بروند.

وی با بیان اینکه دفاع امری فطری است، افزود: در آموزه شیعه هم دفاع از کیان اهمیت ویژه دارد. امروز که در میانه جنگ نرم هستیم، باید بپرسیم که چه مسئولیتی داریم و چگونه باید در این جنگ مشارکت کنیم.

در این مراسم، کارشناس و پژوهشگر نیز در خصوص شهید کمال کورسل گفت: وی تنها شهید اروپایی دفاع مقدس است. ۳۶ سال است از شهادت وی سپری شده و آوازه او در کشورهای دیگر نیز پیچیده است.

حسین کاجی در مورد نحوه آشنا شدن با شهید ادامه داد: با من تماس گرفتند و در مورد شهید اطلاعاتی به بنده دادند که بعدها هر جا می‌رفتم، در مورد او صحبت می‌کردم.

وی با بیان اینکه شهید کورسل در جایی گفته بود دعای کمیل امیرالمومنین (ع) من را آدم کرد، بیان کرد: بازگویی روایت‌های شهید موجب شد که یکی از فیلم‌سازان پیشنهاد ساخت فیلم از او را مطرح کند که البته فرصت آن پیش نیامد.

این پژوهشگر معتقد است بعد از ۲۰ سال به تبلور شهید کورسل رسیدیم. ما شهدای بسیاری از کشورهای مختلف داریم که با تمام وجود پای انقلاب ایستادند. فقط در گلزار شهدای قم از ۱۰ ملیت شهید داریم.

به گفته کاجی، لازم است شهدای ملیت‌های دیگر بیش از پیش مطرح شوند و این حرکت ادامه یابد و روزی برسد که کتاب سایر شهدای سایر ملیت‌ها را بنویسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها