سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
پژوهش ما پا به پای ادبیات کودک و نوجوان رشد نکرده است

مریم زندی گفت: متأسفانه پژوهش ما پا به پای ادبیات‌مان بالا نیامده و رشد نکرده است و نیازمند این هستیم که در عرصه پژوهش یک جهش داشته باشیم.

مریم زندی ضمن حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سالن ناشران کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که «وضعیت کلی نقد در شعر کودک و نوجوان را چطور توصیف و ارزیابی می‌کنید؟» گفت: همه می‌دانیم که ادبیات کودک و نوجوان در ایران سابقه زیادی ندارد؛ یعنی تخمین که می‌زنند به صورت جدی و مکتوب تقریباً صد سال است که وارد ایران شده است و با توجه به اینکه زمان زیادی از این عمر نمی‌گذرد، نیاز به پژوهش و کارهای پژوهشی در این زمینه خیلی حس می‌شود؛ زیرا نسبت به شعر بزرگسال ما که سابقه هزارساله و بیش از هزار سال دارد یک پدیده تازه است. شعر کودک و نوجوان و حتی داستان کودک و نوجوان سابقه زیادی ندارد؛ اما وقتی یک پدیده مثل شعر و داستان رشد می‌کند، باید بخش پژوهش هم در کنارش رشد کند. مثلاً ما بدانیم که ذائقه و علاقه مخاطب‌مان چیست؟ یا نقص‌ها و آسیب‌ها چیست؟ وقتی در این زمینه پژوهشی انجام شود به شاعر و نویسنده کمک می‌کند که بتواند تولید محتوا کند.

این شاعر در ادامه بیان کرد: متأسفانه پژوهش ما پا به پای ادبیات‌مان بالا نیامده و رشد نکرده است و نیازمند این هستیم که در عرصه پژوهش یک جهش داشته باشیم. با توجه به رشته ادبیات کودک و نوجوان که چندسالی است پایه‌گذاری شده است، کمی اوضاع در حال بهتر شدن است؛ اما امیدوارم این آکادمیک‌شدن رشته ادبیات کودک و نوجوان به سمت این نرود که فقط یک‌سری مطالب را کپی کنند و پایان‌نامه‌های معمولی و الکی ارائه کنند. واقعاً کار پژوهش میدانی باشد، این پژوهش‌ها اصولی و علمی باشد و در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

او افزود: وقتی که پژوهش خوب باشد در کنار آن نقد هم خوب می‌شود. من به سوال شما برمی‌گردم؛ نقد وقتی رشد می‌کند که افرادی منتقد باشند و اصول پژوهش و اصول حرفه‌ای آن رشته را بلد باشند. ما شاعران خوبی داریم، نویسندگان خوب داریم ولی منتقد خوب خیلی کم داریم؛ منتقدی که علمی، آکادمیک و اصولی نقد کند. معمولاً منتقدان ما حسی نقد می‌کنند. اگر اثری به دل منتقد بنشیند و خوشش بیاید، می‌گوید این اثر، اثر خوبی است. شاید بعضی‌وقت‌ها خوبی یا بدی اثری را خیلی حسی و ذوقی تعیین می‌کنند و وقتی برای حرفش دلیل بخواهی خیلی دلیل خاصی ندارند؛ این یعنی منتقدان خوب ما در زمینه ادبیات کودک و نوجوان انگشت‌شمار هستند. این مسئله نیاز به تأسیس رشته دانشگاهی و آموزش‌های تخصصی دارد. منِ شاعر، وقتی کتابم چاپ می‌شود دوست دارم کسی کتاب من را نقد کند که هم نقاط ضعف کتابم را ببیند و هم نقاط قوت را. من نقدی را می‌پسندم که عادلانه باشد؛ نقدی که رشددهنده و توسعه دهنده باشد، نقدی که درجا بزند و کمکی نکند، به نظرم نقد نیست حس شخصی یک آدم است. به نظر من نقد باید علمی، اصولی و دارای پایه‌های تحقیقاتی باشد.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط