چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
اسناد تجاری ادوار اول تا پنجم مجلس ‌شورای ملی افشا شد

كتاب «اسناد تجاری ادوار اول تا پنجم مجلس ‌شورای ملی (1285-1304)» كه از مجموعه اسناد بهارستان(3) به شمار مي‌رود، به كوشش راضیه یوسفی‌نیا ار سوي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، اين كتاب با توجه به نقش تجار و اصناف در نهضت مشروطیت و استقرار آن در جامعه، مي‌كوشد اسنادي را كه از اين دوره تاريخي در مخزن كتابخانه مجلس جاي دارند، به پژوهشگران و محققان اين حوزه معرفي كند.

به اعتقاد نويسنده اين اثر، نقش دو طبقه اجتماعی تجار و صاحبان اصناف كه از مهمترین و موثرترین قشرهای اجتماعی درگیر با جنبش مشروطیت به شمار مي‌آمدند، به دلیل دارا بودن نقدینگی و سرمایه، در بخش‌های گوناگون اقتصاد بسيار با اهميت بود. واكنش و عملكرد این دو قشر اجتماعی و قوانینی را كه در مجلس شورای ملی به درخواست آنان و تلاش نمایندگان طبقه تجّار به تصویب رسیده است، از خلال اسناد باقی مانده از آن دوران می‌توان دریافت. نقش تجار و اصناف به عنوان دو طبقه مهم شهری و فعالیت نمایندگان تجار طی پنج دوره مجلس شورای ملی در اسناد اين مجموعه منعكس مي‌شود. 

این مجموعه، گزیده‌ای از 210 سند از اسناد مجموعه قوانین، لوایح، عرایض، اعتبارنامه‌ها و نامه‌های اداری با موضوع تجارت در ادوار اول تا پنجم مجلس شورای ملی(1285ـ 1304) است. 

قدیمی‌ترین سند این مجموعه، اعلامیه‌ای مربوط به تاریخ 28 رجب 1324هجري قمري با موضوع دعوت از اصناف برای گرفتن تعرفه انتخابات به شمار مي‌رود. سند مهم دیگر این مجموعه از «محمدبن زین‌العابدین ‌حائری» مربوط به تاریخ غُرۀ ربیع الاوّل 1325 هجري قمري است كه هنگام عزیمت به تهران به مجلس ارسال كرد و اوضاع حاكم بر كشور را شرح داد.

كتاب «اسناد تجاری ادوار اول تا پنجم مجلس‌شورای ملی (1285-1304)» به صورت مصور توسط واحد انتشارات و توزیع كتابخانه مجلس شورای اسلامی در شمارگان 1000 نسخه، 742 صفحه و بهاي 85000 ریال راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط