دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۱
تصحيح 3 مجموعه تاريخي از سوي كتابخانه مجلس

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي از تصحيح سه مجموعه از آثار كتابخانه مجلس خبر داد و گفت: نسخه‌هاي تصحيح شده كتاب‌هاي «مشروطيت ايران»، «سفرنامه حاج اياض قشقايي» و جلدهاي دوم و سوم «فهرست اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي» به زودي روانه بازار نشر خواهند شد.\

احسان شكراللهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «مشروطيت ايران» را اثري از ابن نصرالله تفرشي خواند و اظهار داشت: تصحيح اين آثار مي‌تواند زوايايي از گوشه‌هاي تاريك تاريخ ايران به ويژه دوران مشروطه كه ابهامات فراواني درباره آن وجود دارد را روشن سازد.

وي با بيان اين كه تصحيح «سفرنامه حاج عياض قشقايي» را پرويز شاكري برعهده داشته است، عنوان كرد: سومين اثر اين مجموعه را كه «فهرست اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي» نام دارد، مريم نيل‌قاز تدوين كرده است.

شكراللهي مطالعه آثار گذشتگان را علاوه بر مشخص شدن گوشه‌هايي از تاريخ، همراه با فوايد مردم‌شناسي، جامعه‌شناسي و شناخت و تسلط آراي گوناگون در هر دوره اجتماعي ـ تاريخي خواند و يادآور شد: مطالعه اين مجموعه‌ها در كنار اطلاعات اصلي كه هدف نويسنده اثر بوده‌اند، دربردارنده بسياري از دانش‌ها و حواشي است كه مطالب فراواني از آنها استنتاد مي‌شود.

گفتني است مريم نيل‌قاز پيش از اين نيز نخستين جلد از مجموعه «فهرست اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي» را گردآوري كرده بود كه از سوي مركز پژوهش‌هاي كتابخانه مجلس چاپ و منتشر شد. 

اين آثار علاوه بر تصحيح متن اصلي، برخي از تصاوير موجود در اسناد و كتاب‌ها و در مواردي تصوير صفحه نسخه‌هاي اصلي كتاب‌ها را در بر دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط