شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۵
انتشار مناظرات داعي‌الاسلام از سوي كتابخانه مجلس

كارشناس مسوول بخش فناوري اطلاعات «كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي» از انتشار لوح فشرده‌اي از نشريات قديمي اين كتابخانه خبر داد و گفت: اين لوح فشرده كه «دو مجله از سيد محمدعلي داعي‌الاسلام؛ دعوةالاسلام و السلام» نام دارد، با هدف اطلاع‌رساني به محققان و پژوهشگران و در راستاي فراهم‌آوردن گستره تحقيقات و تأليفات منتشر شده است.

سيد عليرضا طيراني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب عنوان كرد: كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در راستاي اطلاع‌رساني و معرفي مجموعه‌هاي اين مركز، اين لوح فشرده را منتشر كرده است. اين اثر در بردارنده مجموعه‌هايي از دو مجله «دعوةالاسلام» و «السلام» است كه به همت سيدمحمدعلي داعي‌الاسلام در هندوستان و اصفهان چاپ مي‌شدند.

وي افزود: سيدمحمدعلي از روحانيون و علمايي بود كه در لاريجان به دنيا آمد و با تحصيل در رشته‌هاي رياضي و ادبيات در شمار شعرا، اديبان و فرهنگ‌نويسان ايراني در آمد. وي از محضر بزرگاني نظير ملامحمد كاشاني و ميرزا جهانگيرخان قشقايي نيز تلمّذ كرده بود.

كارشناس مسوول بخش فناوري اطلاعات كتابخانه مجلس گفت: اين عالم شيعي در اصفهان با براي اثبات حقانيت اسلام با مسيحيان مناظراتي انجام مي‌داد و حاصل اين گفت‌وگوها و شرح آنچه تبادل مي‌شد را در مجله «الاسلام» كه با مديريت وي از سال 1321 هجري قمري به چاپ مي‌رسيد، منتشر مي‌كرد. از اين روي مظفرالدين شاه به او لقب «داعي‌الاسلام» اعطا كرد.

وي افزود: سيد محمدعلي به زبان‌هاي عبري و انگليسي تسلط داشت و در سال 1283 كه به سفر حج مشرف شد، در راه عزم هندوستان كرد و پس از يادگيري زبان اردو، مجله «دعوةالاسلام» را نيز در سال 1324 هجري قمري در بمبئي و در راستاي رسالت خود به چاپ رساند.

طيراني با بيان اين كه در اين لوح فشرده، دوره كامل چهار سال انتشار مجموعه مجله «الاسلام» جاي دارد، تصريح كرد: 12 شماره اين مجله در سال‌هاي اول تا سوم و دو شماره بعدي آن در سال چهارم منتشر شدند. همچنين 14 شماره از مجله «دعوةالاسلام» نيز از ديگر محتويات اين اثر به شمار مي‌روند.

طيراني معتقد است: اين آثار، مجموعه‌اي از مجلات قديمي‌اند كه سالها از زمان انتشار آنها مي‌گذرد و بسياري از پژوهشگران نه تنها از وجود چنين آثاري در كتابخانه مجلس بي‌خبرند، بلكه برخي از محققان نيز از انتشار چنين آثاري به شكل كلي بي‌اطلاع‌اند. انتشار اين لوح فشرده علاوه بر اطلاع‌رساني، در معرفي آثار و ايجاد بسترهايي براي پژوهش و گسترش تأليفات نقش به‌سزايي دارد.

وي معرفي تاريخ و آثار تاريخي را يكي از نيازهاي ضروري جامعه در راستاي خودشناسي و تقويت حوزه‌هاي گوناگون فرهنگي خواند و بيان داشت: عمده مطالب اين مجلات را مباحث ديني مربوط به تشيع و اسلام تشكيل مي‌دهند و اطلاعات اين مجموعه علاوه بر نويسندگان و پژوهشگران مطالعات تاريخي و تاريخ‌شناسان مي‌تواند نكات فراواني را به مردم‌شناسان، جامعه‌شناسان، دين‌پژوهان و ... ارايه دهد.

لوح فشرده‌ «دو مجله از سيدمحمدعلي داعي‌الاسلام؛ دعوةالاسلام و السلام» كه حاوي مجموعه صفحات اسكن شده نسخه‌هاي باقي مانده از اين مجلات در كتابخانه مجلس است، از سوي اين مركز  با بهاي 20000 ريال منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط