یکشنبه ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
بازگشايي موزه كتابخانه مجلس پس از 4 سال

موزه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي پس از چهار سال وقفه، در ساختمان مجلس شوراي ملي سابق كه به «ساختمان مشروطه» معروف است، بازگشايي مي‌شود.\

احسان شكراللهي، مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر يادآور شد: سال‌ها قبل موزه كتابخانه مجلس با گردآوري مجموعه‌اي از تابلوهاي نقاشي استاد كمال‌الملك در ساختمان اصلي مجلس تأسيس شد.

وي اهدا و خريد آثاري از شاگردان اين استاد نقاشي را زمينه‌ساز تكميل شدن اين مجموعه و اهداي آثاري ديگر برشمرد كه منجر به ايجاد موزه كتابخانه مجلس شدند.
 
وي گفت: سال‌ها پيش آثار اين موزه، يك‌بار در سال براي افراد معدودي به نمايش درمي‌آمد تا اين كه سال 77 موزه مجلس در ساختمان نگارستان در خيابان امام خميني(ره) در كنار كاخ موزه مرمر راه‌اندازي شد و چند سالي خدمات موزه‌اي به بازديدكنندگان خاص ارايه مي‌داد.

شكراللهي با اشاره به روندي كه پس از انقلاب اسلامي در زمينه ديدار نمايندگان، گروه‌هاي پارلماني و رييس مجلس و هدايايي كه به آنها داده مي‌شود، گفت: بر اساس قانون، اين هدايا در شمار اشياي موزه‌اي و متعلق به اموال عمومي‌اند. در اين موزه بسياري از اين هدايا و نشان‌هاي مسوولان كشورهاي ديگر كه به رسم ياد بود به ايران اهدا شده‌اند، جاي دارد.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه در اين موزه بخش كوچكي از اشياي موزه‌اي به نمايش درمي‌آيد، يادآور شد: قرار است در آينده و به صورت ادواري، ديگر اشياي اين موزه در راستاي تكميل آن، در معرض نمايش درآيند.

وي با تأكيد بر اين كه اين موزه به صورت جدّي به تبيين تاريخ مشروطه مي‌پردازد، عنوان داشت: قرار است موزه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي چهارشنبه(11 آذر ماه) ساعت 14 در ساختمان مجلس شوراي ملي سابق در ساختماني كه به نام «مشروطه» شهرت يافته است، افتتاح شود.

شكراللهي با ذكر اين كه رياست موزه را نيز دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، برعهده دارد، مسوول فعلي اين موزه را دكتر موسي حقاني معرفي كرد و يادآور شد: اين موزه از بخش‌هاي متعددي نظير تالار رويدادها، تالار هدايا و تابلوهاي نقاشي، تالار نمايندگان و قانون‌گذاري، صحن مجلس شوراي ملي ـ همان تالار مدرس ـ و تالار تحولات تاريخي تشكيل مي‌شود.

 قديمي‌ترين آثار اين مجموعه را تابلوهاي نقاشي استاد كمال‌الملك كه در حدود 20 تابلو هستند، به خود اختصاص مي‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط