به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ژاپن تایمز، سال جاری، پرفروشترین کتاب در ژاپن درباره قاتلان شیاطین با کیمونو یا معماهای معماری ساکت نبود — بلکه درباره کودکان و اشتباهاتشان بود. «دای پینچی زوکان ۳» از مجموعه مصور نوریتاکه سوزوکی درباره پسری دست و پا چلفتی که همیشه در «پینچهای بزرگ» میافتد، پرفروشترین کتاب ۲۰۲۵ شد.
در آخرین نسخه که در آوریل امسال منتشر شد، این دانشآموز دست و پا چلفتی با موی کاسهای و یک چفتک در مو با مشکلات آشنای کودکی روبهرو میشود، مانند «شکستن یکبار مصرفها به طور نامساوی» یا «گذاشتن بطری آب بیرون در هنگام زنگ تفریح»، که در مقیاس پیشآمدهای کوچک رتبه پایینی دارند. بحرانهای بزرگتر شامل «چتر داخل و بیرون میرود» و «گربه دنبالت به خانه میآید» هستند.
در هر کتاب، سوزوکی به سبک رتبهبندی رایج محصولات ژاپنی، «داده» هایی برای هر مشکل ارائه میدهد. کتاب اول «ذوب شدن بستنی» را به عنوان پینچ سطح ۲۰ از ۱۰۰ معرفی میکند و احتمال وقوع آن ۵ از ۵ ستاره است. «دیدن عنکبوت بزرگ هنگام رانندگی» مشکل بزرگتری است (سطح ۶۸)، اما احتمال وقوع آن کمتر است (۱ ستاره).
کتاب دوم نمودارهای ششبعدی دارد که هر فاجعه را بر اساس شدت شش احساس رتبهبندی میکند: «هیجانانگیز»، «دردناک»، «اضطرابآور»، «خجالتآور»، «زننده» و «آزاردهنده». «پای گذاشتن روی برنج» از نظر زنندگی و آزاردهندگی متوسط است، در حالی که «گم شدن» در همه شاخصها بالا است و در بخش هیجانانگیز و اضطرابآور از نمودار خارج میشود.
کتاب سوم «متر بیدقتی» را معرفی میکند که میزان مسئولیت مشکلات را بر عهده فرد نشان میدهد. «خانم همسایه شما را با اسم اشتباه صدا میکند» رتبه بسیار پایینی دارد، در حالی که «گوش نکردن به حرف معلم» رتبه بالایی دریافت میکند.
انتشار کتاب سوم با کمپین بازاریابی گستردهای همراه بوده است، از جمله تبلیغات تلویزیونی، بسته کارتهای کاروتا و نمایشگاهی در موزه Play! در غرب توکیو، جایی که کودکان میتوانند بدشانسیهای مختلف را اجرا کنند.
هر سه کتاب بسیار محبوب بودهاند و در چهار سال مجموعاً ۲.۷ میلیون نسخه فروختهاند. طبق آمار شرکت توهان، کتاب اول پرفروشترین عنوان چاپی در تمامی ژانرها در ۲۰۲۳ بود و کتابهای دوم و سوم، که شرکت آنها را یک عنوان حساب میکند، در ۲۰۲۴ دومین پرفروش شدند. انتشار کتاب سوم با کمپین بازاریابی گستردهای همراه بود که شامل تبلیغات تلویزیونی، کارتهای کاروتا و نمایشگاهی بود که کودکان میتوانستند بدشانسیهای مختلف را شبیهسازی کنند.
این کتابها هدفشان تنها سرزنش کودکان برای اشتباهاتشان نیست. در زیر هر مشکل، سوزوکی نکات، راهحلها و اطلاعات مفیدی ارائه میدهد — و حتی مشکلاتی که شاید به ذهن خواننده نرسیده باشد. (مثلاً «تخممرغ آبپز پوستهدار ناصاف» با سوراخ کردن ته تخممرغ قبل از قرار دادن در آب جوش قابل پیشگیری است.)
کتابها به خوانندگان نشان میدهند که کودکان ژاپنی ممکن است نگرانیهای زیادی داشته باشند — «تعظیم هنگام خداحافظی، باز شدن کولهپشتی و ریختن همه چیز» (بحران سطح ۵۹، حداکثر بیدقتی). همچنین خوانندگان ممکن است با این ارزیابی مخالف باشند که «فراموش کردن چیزی که میخواستید بگویید» کاملاً تقصیر خودتان است. اما در اصل، کتابها به کودکان میآموزند که مشکلاتی که در ابتدا ترسناک به نظر میرسند، اغلب بزرگ نیستند، بسیاری از شرایط خارج از کنترل ما هستند و اوضاع میتواند به سرعت تغییر کند. مهمتر از همه، نشان میدهند که کودکان در اشتباهاتشان تنها نیستند.
این کتابها بهطور هوشمندانه به عنوان مطالب خواندنی برای بزرگترها نیز عمل میکنند، که عاملی کلیدی در ترغیب والدین به صرف وقت و هزینه برای کتابهای کودکان است. آنها میتوانند با فرزندانشان بخوانند و به یاد بیاورند که مشکلات کوچک زمانی چقدر بزرگ به نظر میرسید و به پینچهای خود در بزرگسالی فکر کنند. به عنوان مثال، در حین نوشتن این مقاله، من روی کیبورد خارجی خود قهوه ریختم — حداکثر بیدقتی.
نظر شما