خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -سید محمد طباطبایی (نویسنده و روزنامهنگار):
۱. شایسته است تعریفمان از خبرنگاری کتاب را کمی نسبت به آنچه معمول در ذهنهاست گسترش دهیم. بر این اساس میتوانیم تمام کسانی را که در حوزه اطلاعرسانی، نقد و تحلیل کتاب در تمام قالبهای کلاسیک و قالبهای خلاقانه جدید در تمام رسانههای رسمی و غیر رسمی کار میکنند خبرنگار کتاب بدانیم. بر این اساس نویسندگان انسانرسانهها را هم میتوان خبرنگار کتاب دانست به شرط نوشتن از کتاب.
۲. اگرچه تعریف بالا با تعاریف عرف رسانهای کمی متفاوت است اما نکته اینجاست که باید نگاهمان را گسترش بدهیم و از چارچوبهای خودساخته و دست نخورده دست برداریم، این ویژگی ذهن توسعه یافته انسان معاصر است.
۳. تعارف را بگذاریم کنار، خبرنگاری کتاب با تعریف مرسوم آن رو به پایان است. همین حالا را اگر با ۱۰ سال قبل مقایسه کنیم تعداد خبرنگارانی که در رسانههای رسمی به طور تخصصی در حوزه کتاب کار میکنند از نصف هم کمتر شده است. برای این مسأله دلایل متعددی را میتوان برشمرد، از بیمهری و کم لطفی نهادهای متولی کتاب به خبرنگاران این حوزه تا اولویت نبودن کتاب برای رسانهها را میتوان در نظر گرفت. عدم علاقه یا توجه جامعه به کتاب هم موجب شده جذابیت خبرنگاری کتاب برای نسل تازه و نسلهای بعدی خبرنگاران کم و کمتر شود.
۴. برای نجات خبرنگاری کتاب از انقراض باید همه دست به کار شوند، از خود جامعه رسانهای تا اهالی نشر و نویسندگان. ناشران و نویسندگان باید باور کنند که خبرنگاری کتاب برای آنها پراهمیت و در کار آنها تاثیرگذار است. اگر چنین باوری شکل بگیرد خبرنگاری کتاب دوباره به روزهای اثرگذار خود بازمیگردد.
۵. تعداد خبرنگاران کتاب (کسانی که به صورت تخصصی فقط در رسانه در حوزه کتاب کار میکنند) بسیار کمتر از دیگر حوزههاست. بسیاری از خبرنگاران درست و درمان حوزه کتاب حذف شدند یا چنان به آنها سخت گرفته شده است که دیگر در این حوزه حضور ندارند. لازم است با دعوت و حتی خواهش این خبرنگاران قدیمی با دانش به حوزه کتاب بازگردند.
۶. خبرنگاری کتاب فقط نوشتن خبر کتاب نیست، فقط گفتوگو و یادداشت و گزارش درباره کتاب نیست. همه اینها هست و بیش از اینهاست. خبرنگاری کتاب دیگر فقط معرفی و نقد کتاب نیست، بیش از این است. خبرنگاری کتاب میتواند و باید گرههای نشر و کتاب را معرفی کند و بعد راهگشا شود با تحلیل و نظریهپردازی. خبرنگاری کتاب باید مدیریت نشر و کتاب را به چالش بکشد. تصمیمهای بزرگ و غلط این حوزه را طرح و به شلاق نقد بنوازد و بعد راهگشا شود. باید راه ببندد بر تداوم تصمیمهای غلط مدیریتی در حوزه نشر و کتاب و ادبیات، اگرچه سخت، اگرچه با زحمت.
۷. این همه که در بالا گفته شد یک حرف بیشتر ندارد و آن اینکه ما نیاز به باز تعریف خبرنگاری کتاب داریم.
نظر شما