شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۶
تحلیل تطبیقی مقرنس ایرانی و جهان اسلام در تازه‌ترین شماره «گلستان هنر»

مقاله پژوهشی «بررسی شیوه‌های طراحی مقرنس در نمای ایوان؛ تفاوت مقرنس ایرانی و مقرنس‌های جهان اسلام»در دومین شماره از هشتمین دوره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «گلستان هنر» وابسته به فرهنگستان هنر، ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛مقاله پژوهشی «بررسی شیوه‌های طراحی مقرنس در نمای ایوان؛ تفاوت مقرنس ایرانی و مقرنس‌های جهان اسلام» در دومین شماره از هشتمین دوره فصلنامه علمی پژوهشی «گلستان هنر» وابسته به فرهنگستان هنر، ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ منتشر شد.

این مقاله که به مناسبت روز معمار بازنشر یافته است، به قلم مهدی عزیزی همدانی، دانشجوی دکتری معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، و مجتبی ثابت‌فرد، دانشجوی دکتری معماری دانشگاه شهید بهشتی نگاشته شده و به واکاوی ریشه‌ای یکی از مهم‌ترین عناصر تزئینی معماری اسلامی ایرانی پرداخته است.

در این پژوهش، نویسندگان ضمن تمرکز بر مقرنس به‌عنوان عنصری نمادین در نمای ایوان‌ها، سیر تحول طراحی و اجرای آن را در بستر معماری ایرانی با نمونه‌های مشابه در سایر سرزمین‌های اسلامی مقایسه کرده‌اند. آن‌ها نشان داده‌اند که مقرنس ایرانی به دلیل ویژگی‌های خاص هندسی، پیچیدگی‌های ساختاری و ظرافت در ترکیب‌بندی، متمایز از مقرنس‌های رایج در جهان اسلام است. تفاوت‌هایی چون نحوه تلفیق عناصر هندسی، رویکرد به نور و سایه، و کارکرد زیبایی‌شناختی این سازه در نمای ایوان‌ها، از جمله محورهای این تحلیل تطبیقی است.

فصلنامه «گلستان هنر» نشریه‌ای علمی و پژوهشی در زمینه تاریخ هنر و مطالعات تاریخی هنر و معماری در حوزه تمدنی ایران بزرگ است که هر دو فصل یک بار منتشر می‌شود. این نشریه با انتشار مقالات تخصصی و مستند، به توسعه دانش تاریخی هنر ایران و جهان اسلام و معرفی میراث معماری ایران می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین