پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۵
انتشار مجموعه مقالات كنگره شهيدين در مجموعه‌اي 13 جلدي

مدير انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با اشاره به مهيا‌شدن مقالات كنگره بين‌المللي شهيدين در قالب مجموعه 13 جلدي، هدف از برگزاري اين همايش بين‌المللي را احياي آثار و انديشه‌هاي رهنمون‌ساز شخصيت‌هاي بزرگ جهان اسلام در ابعاد گوناگون فكري و عملي خواند.

يدالله جنتي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطالب اظهار كرد:‌ كنگره بين‌المللي شهيدين كه نخستين مرحله آن(ششم و هفتم آبن ماه جاري) به بزرگداشت شهيد اول اختصاص دارد، در راستاي احياي آثار و تكريم «شیخ شمس‌‌الدین محمدبن مکى بن احمد عاملى نبطى جزینى» معروف به شهيد اول است.

وي افزود: در اين راستا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در كنار گردآوري و انتشار مجموعه آثار شهيدين ـ به ويژه شهيد اول كه كنگره امسال به اين شخصيت تعلق دارد ـ طي فراخواني مجموعه مقالات پژوهشگران درباره آراء و انديشه‌هاي اين انديشمند متفكر را گردآوري كرده است و گزيده اين آثار را در مجموعه‌اي 13 جلدي در اين كنگره ارايه خواهد كرد. 

جنتي جلد نخست اين مجموعه را شناخت‌نامه شهيدين توصيف كرد و عنوان داشت: مجموعه مقالات قرآن، حديث و كتابشناسي كنگره بين‌المللي شهيدين در چهارمين جلد اين اثر در قطع وزيري و به دو شكل شوميز و گالينگور منتشر مي‌شوند.

وي جلد پنجم اين مجموعه را مختص به ارايه مجموعه مقالات حوزه فقه و اصول دانست و بازگوكرد: مجموعه مقالات حوزه «تاريخ، كلام و اخلاق» اين كنگره در جلد ششم، قطع وزيري، جلد شوميز و گالينگور منتشر خواهند شد. جلدي بعدي اين مجموعه نيز به انتشار مقالات عربي تعلق دارد.

مدير انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با بيان اين كه مجموعه مقالات برگزيده طلاب و دانشجويان به دبيرخانه اين همايش در جلد هشتم تنظيم شده‌اند، تصريح كرد: «شهيد اول، نخستين شهيد راه فقاهت» نوشته احمد ترابي، مجلد بعدي است. شناختنامه انگليسي شهيد اول نيز در جلد دهم گردآوري شده است.

وي عنوان جلد يازدهم را «ابهام‌زدايي از احكام غيبت» ترجمه‌اي از كتاب «كشف‌الريبه عن احكام‌الغيبة» اثري از شهيد ثاني با ترجمه سيد ابراهيم سيد علوي خواند و متذكر شد: «اسرار الصلاة» عنوان اثر ديگري از شهيد ثاني با ترجمه محمد حسين بختياري كوه‌سرخي با تحقيق و تصحيح علي اكبر زماني‌نژاد است كه در جلد دوازدهم اين مجموعه به نام «اسرار و رموز قلبي نماز» منتشر خواهد شد.

جنتي ادامه داد: «المحقق الحلي» نوشته آيت‌الله محمد مهدي عاصفي، سيزدهمين و آخرين اثر اين مجموعه است كه به همت دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي مهيا شده است و در يكي از نشست‌هاي تخصصي كنگره بين‌المللي شهيدين از سوي نويسنده آن ارايه خواهد شد.

وي با اعلام خبر مهيا شدن 20 جلد از مجموعه 21 جلدي موسوعه شهيد اول گفت:‌ اين موسوعه كه به زبان عربي است، به مجموعه آثار، مقالات، رسايل و تمام مطالبي است كه از سوي شهيد اول تأليف شده است.

جنتي دليل برگزيده شدن شهيد اول براي سومين كنگره بين‌المللي را اهميت آثار و شخصيت بارز و برگزيده وي دانست و گفت: يكي از دلايل اين امر تدريس تأليفات و آراي اين انديشمند در حوزه‌هاي علميه و مراكز آموزشي كه هنوز با گذشت سال‌ها، آراي آنها ارزشمند و آموختني است. وي علاوه بر حوزه‌هاي انديشه‌اي فقه و كلام در عرصه‌هاي اجتماعي نيز فعاليت‌هاي تأثيرگذاري داشت.

مدير انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي درباره ترجمه اين موسوعه و اهداف آتي پس از برگزاري كنگره بين‌المللي شهيدين خاطرنشان كرد: به دليل تخصصي بودن آثار و انديشه‌هاي شهيدين، تنها برخي از بخش‌هاي اين مجموعه ترجمه مي‌شوند و آراي اجتماعي و عمومي‌تر اين انديشمند نيز پيش از اين و به صورت تدريجي ترجمه شده‌اند. اميدواريم تمامي همايش‌ها بتوانند در راستاي اهداف از پيش تعيين شده، دستاوردها و اشاعه آنها به درستي عمل كنند. اين مجموعه نيز پس از برگزاري بخش نخست اين همايش تصميم به اشاعه و احياي آثار، تأليفات، شيوه عملي و انديشه‌هاي شهيد اول دارد.

«شیخ شمس‌‌الدین محمدبن مکى بن احمد عاملى نبطى جزینى» معروف به شهید اول، از فقيهان بزرگ به شمار مي‌رود.
او سال ۷۳۴ (قمری) متولد و در ۷۸۶ قمری در دمشق به جرم شیعه‌گری، کشته شد. اين متفكر کتاب‌های زیادی در علوم اسلامی نوشت كه علاوه بر «شـرح لـمـعه» مي‌توان «جامع البين من فوائد الشرحين»، «الفيه»، «النفليه»، «القواعد الکليه الاصوليه و الفرعيه»، «ذکرى الشيعه فى احکام الشريعه»، «الدروس الشرعيه فى فقه الاماميه»، «غايه المراد فى شرح نکه الارشاد»، «البيان»، «خلاصه الاعتبار فى الحج و الاعتمار»، «الباقيات الصاحات»، «شرح قصيده شفهينى» و كتاب «شعر الشهيد الاول» را نام برد. 

افتتاحيه كنگره بزرگداشت شهيدين ششم و هفتم آبان ماه سال جاري در سالن قدس مجتمع عالي امام خميني(ره) در ميدان جهاد و اجلاس تخصصي آن در سالن همايش‌هاي بين‌المللي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در خيابان معلم برگزار خواهد شد.

مرحله دوم كنگره بين‌المللي شهيدين كه به احياي آثار و انديشه‌هاي شهيد ثاني اختصاص دارد، ارديبهشت ماه سال آينده(1389) همزمان با سالروز شهادت شهید ثانی در لبنان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط