شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۳
راهنماي عملي تحليل محتواي كتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي

كتاب «راهنماي عملي تحليل محتواي كتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي» به قلم دكتر محمد نوريان تاليف شد. اين اثر براي دانشجويان مقاطع كارداني و كارشناسي رشته آموزش دبستان و پيش‌دبستاني نگاشته شده است._

دكتر نوريان، مولف اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با اشاره به ويژگي‌هاي اين كتاب اظهار داشت: در اين اثر، كتاب‌هاي درسي مقطع‌ دبستان نظير بخوانيم، قرآن و علوم به صورت درس به درس تحليل و بررسي شده‌اند.

وي ادامه داد: در تحليل محتوا بيشتر به جنبه كارايي كتاب پرداخته مي‌شود، به عنوان مثال؛ كاربرد تصاوير و مطالب آموزشي كتاب و ارتباط تصاوير با مباحث آموزشي بررسي مي‌شوند.

نوريان با اشاره به بررسي تمرين‌هاي هر درس در اين كتاب افزود: تمرين‌هايي كه اغلب در بخش‌هاي پاياني هر درس براي يادگيري بهتر دانش‌آموزان قرارداده شده نيز تحليل و تاثير هر يك از اين تمرين‌ها و كارايي آنان بر يادگيري دانش‌آموزان نقد شده است.

وي با ارايه توضيحي درباره معناي تحليل محتوا گفت: مبحث تحليل محتوا و روش تحليل در علوم اجتماعي و پزشكي مرتبط با رسانه‌ها به معناي عام است. در اثر حاضر، اين روش به طور خاص درباره رسانه‌هاي آموزش و خاص‌تر بر روي كتاب‌هاي مقطع ابتدايي انجام شده است.

مولف كتاب «راهنماي عملي تحليل محتواي كتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي» تصريح كرد: ويژگي‌ اين روش و انواع كاربردهاي آن در متون كتاب‌هاي درسي، يكي از مباحث اين كتاب به شمار مي‌آيد.

وي يادآور شد: مبحث پاياني اين كتاب، الگوي درسي در مباحث آموزشي و نمونه‌اي فرضي از جامعه آماري است و در آن روش‌هاي مختلف تحليل، ارايه شده است.

نوريان با بيان اين كه دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي از كتاب دانشگاهي مناسب درس تحليل محتوا بي‌بهره‌اند‌، اظهار داشت: كتاب حاضر به دليل نياز دانشجويان به اين منبع، بر اساس روش تحقيق‌هاي علمي و استاندارد تهيه شده است و در ترم دوم تحصيلي در اختيار دانشجويان قرار خواهد گرفت.

وي در پايان از آغاز نگارش كتابي جديد در تحليل محتواي كتاب‌هاي درسي فني ـ حرفه‌اي خبر داد و افزود: در اين طرح، تاليف كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان رشته‌هاي فني ـ حرفه‌اي بررسي شده است.

به گفته وي، اين كتاب يك ماه ديگر از سوي انتشارات شورا به كتابفروشي‌ها ارايه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط