شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
نوجوانان، ابتدایی‌ترین اصول حضور در فضای مجازی را آموزش ندیده‌اند

وجیهه سامانی گفت: فضای مجازی به مراتب شلوغ‌تر، وحشتناک‌تر و پیچیده‌تر از دنیای حقیقی ماست و خانواده‌ها آن را رها کرده‌اند؛ درنتیجه بچه‌ها در فضای مجازی با انواع آسیب‌ها مواجه می‌شوند.

وجیهه سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره موضوع محوری کتاب جدید خود با عنوان «پشت این پنجره» گفت: داستانی است با موضوع فضای مجازی. این کتاب از دو داستان تشکیل شده است؛ یکی از این داستان‌ها «خانم ام دی» و دیگری «فرمول یک» نام دارد.

او افزود: این دو داستان به لحاظ شخصیت‌پردازی از هم منفصل‌اند اما به لحاظ محتوا و ارجاعاتی که داستان‌ها به هم دارند بهم متصل‌اند. یکی از داستان‌ها درباره دوستی‌های فضای مجازی و ارتباطاتی است که دختران و پسران در این فضاها با یکدیگر برقرار می‌کنند و یکی هم در ارتباط با دزدی‌های اینترنتی، هک کارت بانکی و از این دست موضوعات است.

این نویسنده درباره چگونگی شکل‌گیری دغدغه و ایده کتاب «پشت این پنجره» بیان کرد: دلیل اینکه این موضوعات دغدغه‌ام شد این است که قبلاً هم نوجوانان در فضای مجازی حضور داشتند اما از دوره کرونا به بعد، ما با سیل عظیم حضور نوجوانان بدون برنامه و بدون آگاهی در فضای مجازی مواجه شدیم؛ انگار که به یک‌باره در را باز کردند و نوجوانان ریختند در فضای مجازی. این بچه‌ها ابتدایی‌ترین اصول حضور در فضای مجازی را آموزش ندیده‌اند. چطور خانواده‌ها حساسیت دارند اگر فرزندشان بخواهد به شهر دیگری برود؟ یا مدتی از آن‌ها دور باشد؟ یا حتی اگر در ۱۸ سالگی بخواهد به دانشگاه برود؟ در این موقعیت خانواده‌ها چقدر حساسیت نشان می‌دهند؟ چقدر آن شهر و خوابگاه را رصد می‌کنند؟ فضای مجازی به مراتب شلوغ‌تر، وحشتناک‌تر و پیچیده‌تر از دنیای حقیقی ماست و خانواده‌ها آن را رها کرده‌اند؛ درنتیجه بچه‌ها در فضای مجازی با انواع آسیب‌ها مواجه می‌شوند. من به اندازه بضاعت قلمم به دو نکته خیلی کوچک در بحث آسیب‌شناسی فضای مجازی ورود کردم و امیدوارم تا حدی بتواند برای بچه‌ها آگاهی‌بخش باشد.

نوجوانان ابتدایی‌ترین اصول حضور در فضای مجازی را آموزش ندیده‌اند

کتاب «پشت این پنجره» به قلم وجیهه سامانی در بخش نوجوان انتشارات معارف با عنوان «برنا» به چاپ رسیده و به بهای صد هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط