شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
تلاش می‌کنیم جبهه و جنگ را در قالب طنز به کودک و نوجوان نشان دهیم

محمدحسین نظری متین گفت: مجموع کارهای طنزمان توانسته مخاطب نوجوان را با حال‌وهوای جبهه آشنا کند و یک نگاهی به او بدهد که جنگ فقط فضای جدی نبوده است.

محمدحسین نظری متین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تأکید بر اینکه در انتشارات مطاف عشق به مخاطب نوجوان نگاه ویژه‌ای وجود دارد، گفت: شروع کار ما برای نوجوان مجموعه کتاب‌های «اکبرکاراته» بود. مرحوم محسن صالحی حاجی‌آبادی، نویسنده این کتاب‌ها خودش از بچه‌های بسیجی و رزمنده در جبهه بوده و تجربیات خود از جنگ را برای مخاطب نوجوان نوشته است. این مجموعه ۱۰ جلدی با استقبال مواجه شد و بازخورد خیلی خوبی گرفتیم. به همین دلیل، حس کردیم این خلا وجود دارد که ما در زمینه دفاع مقدس کتاب بزرگسال زیادی داریم ولی کتابی که بتواند جنگ را برای کودک و نوجوان روایت کند خیلی کم است و هنوز هم همین‌طور است؛ بنابراین شروع کردیم به تولید کتاب در این حوزه.


او افزود: «رزمنده قاچاقی» کتاب بعدی ما بود که مجموعه داستان‌های کوتاهی است درباره جنگ در فضای طنز. کتاب بعدی «موقعیت سردار ملات» به نویسندگی علی مهر است. «موقعیت سردار ملات» رمانی طنز برگرفته از زندگی حسین پاینده است. حسین پاینده یک رزمنده قمی است که همان نمک و شوخ‌طبعی قمی را هم دارد. او در یک فضای صمیمانه و طنز، وارد جبهه می‌شود و البته به قول خودش تلاش می‌کرده در موقعیت خطر قرار نگیرد. از آن طرف، شهرت را هم خیلی دوست داشته است. تلفیق اینکه هم دوست داشته معروف شود و هم از طرفی دوست نداشته در موقعیت خطر قرار بگیرد باعث رخ‌دادن موقعیت‌های طنز می‌شود. پاینده یک کارگر بنا بوده است و به همین خاطر اسم «سردار ملات» را روی او می‌گذارند.


نظری متین در ادامه گفت: مجموع این کارها توانسته مخاطب نوجوان ما را با حال‌وهوای جبهه آشنا کند و یک نگاهی به او بدهد که جنگ فقط فضای جدی نبوده است. اتفاقاً در دل فضای جدی و در دل آن همتی که رزمندگان داشته‌اند، فضای شوخ‌طبعی، خنده، رفاقت و صمیمیت نیز وجود داشته است.


کارشناس تولید انتشارات مطاف عشق درباره اهتمام این نشر به تداوم مسیر تولید کتاب‌های دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان عنوان کرد: ان‌شاالله بنا داریم این مسیر را همچنان در نشر مطاف عشق ادامه دهیم. سوژه‌هایی را شناسایی کرده‌ایم که به‌شدت داستان‌های طنزی دارند و می‌خواهیم کار روی آن‌ها را شروع کنیم. با یک‌سری از نویسندگان هم رایزنی کرده‌ایم و به ما قول‌هایی داده‌اند و مشغول مصاحبه‌هایی هستیم و ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم که این مسیر ادامه‌دار باشد.

محمدحسین نظری متین درباره اهمیت تصویرگری در کتاب‌های با موضوع دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان نیز گفت: ما در کتاب‌های کودک و نوجوان و مخصوصاً کودک، نصف بار را بر دوش تصویرگر می‌دانیم. البته اخیراً تلاش‌هایی کرده‌ایم که در کنار استفاده از تصویرگران، از هوش مصنوعی هم استفاده کنیم و نتایجی هم گرفته‌ایم؛ ولی سعی می‌کنیم تلفیقی استفاده کنیم؛ هم از تصویرگران کاربلدی همچون سعید رزاقی که در این زمینه استاد است و مدرس این حوزه و هم از دوستان جوان‌تر و هم از هوش مصنوعی. تلاش کرده‌ایم از تلفیقی از این‌ها استفاده کنیم تا به بهترین نتیجه برسیم.

برچسب‌ها

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط