جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
پرفروش‌های نشر سایان، ایران‌شناسی و پازینه/ از تاریخ مصور ایران باستان تا هواشناسی کوهستان

نشر سایان، انتشارات ایران‌شناسی و انتشارات پازینه در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتند و کتاب‌هایشان مورد توجه علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفت. در این گزارش به پرفروش‌های این سه نشر پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به فعالیت فرهنگی خود پایان داد. در واپسین روز این رخداد فرهنگی به ارائه گزارشی از پرفروش‌های برخی انتشارات به‌ویژه درحوزه تاریخ ایران و تاریخ باستان پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

نشر سایان با بیش از ۶۰ عنوان کلی و ۱۵ کتاب تاریخی در این نمایشگاه حاضر بود. از مهمترین‌کتاب‌های تاریخی این نشر می‌توان به مجموعه‌ی چهارجلدی «تاریخ مصور ایران باستان»، مجموعه‌کتاب‌های «تاریخ‌ساز»، «کتاب مقدس-یهودیت»، کتاب «مسیحیت»، «روم باستان»، «امپراطوری چین»، «تاریخ جهان»، «تاریخ تمدن بر اساس عتیقه‌ها» و «ایران در عصر امامان» اشاره کرد.

مجموعه چهار جلدی «تاریخ مصور ایران باستان- از پیدایش انسان تا عصر ساسانی»، «رم باستان» و «مسیحیت» از پرفروش‌های نشر سایان در نمایشگاه سی‌وپنجمین کتاب تهران است.

در معرفی مجموعه چهارجلدی «تاریخ مصور ایران باستان» این‌گونه آمده است: «تاریخ مصور ایران باستان، گردآوری بی‌نظیری است از تمام آنچه تا امروز می‌خواسته‌اید درمورد نیاکان خود بدانید. هر جلد از این مجموعه ارزشمند به بخشی از تاریخ مهاجرت اقوام مختلف به ایران، شکل‌گیری فرهنگ‌های کهن، طلوع امپراتوری‌های شکوهمند باستانی و شکوفایی هنر و تفکر و علم در این مسیر می‌پردازد. با هر جلد از این مجموعه می‌توانید ساعت‌ها در زمان سفر کنید و از دیدن زندگی اقوام گذشته به فکر فرو بروید. اما این تمام ماجرا نیست. نقاط قوت دیگری هم وجود دارند که در کنار یکدیگر، این مجموعه را در صف آثار فاخر کتاب‌های امروزی قرار می‌دهند؛ مانند بهره‌گیری از کاغذهای روغنی، کیفیت چاپ بسیار بالا، ویراست تیزبینانه و بی‌اشکال، صفحه‌آرایی چشم‌نواز، توضیحات کامل برای هر عکس و زیرعنوان، دسته‌بندی موضوعی گیرا و رعایت دقّت در ترتیب وقایع تاریخی. علاوه بر این‌ها طراحی زیبای روی جلد، با صحافی مستحکم و دوام بالا از مشخصه‌هایی هستند که می‌توانند این مجموعه را تبدیل به هدیه‌ای گران‌بها از سمت شما کنند که سال‌ها در کتابخانۀ عزیزانتان به یادگار خواهد ماند».

کتاب‌های علمی انتشارات ایرانشناسی

انتشارات ایرانشناسی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۱۲۰ عنوان کتاب شرکت کرد. کتاب‌های تازه این انتشارات «لذت‌های ایرانیان»، «تاریخ کاغذ در ایران»، «امنیت غذایی در ایران»، «هواشناسی کوهستان»، «راهنمای میدانی پرنده‌های شهر تهران» و… بود.

همچنین «سفرنامه سرفردریک جان گلداسمید»، «سفرنامه ریچارد گیبونز» و «سفرنامه فیروزمیرزا فرمانفرما» از دیگر کتاب‌هایی بود که در نمایشگاه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

ژنرال گلداسمید از جمله نخستین مدیران خطوط تلگرافی بریتانیا در ایران و بازیگر اصلی طرح تقسیمات مرزی بلوچستان و سیستان در دوران ناصرالدین‌شاه بین سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۲ م. مصادف با یکی از بدترین قحطی‌های تاریخ ایران است. سفرنامه‌ی وی که از بندرعباس شروع و به مشهد ختم می‌گردد، دربرگیرنده‌ی گزارشی بیش از یک سفر عادی است. گلداسمید در این سفر سیستان را به دوقسمت، سیستان اصلی و فرعی (بیرونی) تقسیم کرد. سیستان اصلی را به ایران و سیستان بیرونی را به افغانستان واگذار کرد.

سفرنامه ریچارد گیبونز، یادداشت‌های این درجه‌دار انگلیسی سپاه عباس میرزا است که وقایع لشگرکشی نایب‌السلطنه به یزد، کرمان، خراسان و سایر مناطق را طی سال‌های ۱۸۳۱ تا ۱۸۳۳ میلادی به رشته تحریر درآورده است. وقایعی که اندک زمانی بعد از عهدنامه ترکمنچای صورت گرفته و کم‌تر به آن پرداخته شده است. متن سفرنامه هرچند خلاصه نوشته شده، با این حال بسیاری از وقایع تاریخی را اصلاح و به چالش کشیده است.

فیروزمیرزا پسر عباس‌میرزا، نوه فتحعلی‌شاه، از رجال تأثیرگذار دوره ناصرالدین‌شاه و محمدشاه بود که از همان دوران جوانی تا زمان مرگ دارای مقام‌های مهم کشوری و لشکری، از جمله حکمرانی ایالت وسیع کرمان و بلوچستان بود. فرمانفرما سفر جیرفت را در آخرین سال حکمرانی‌اش، مصادف با یکی از بدترین قحطی‌های شهر کرمان، در زمستان سال ۱۲۵۹ ه.ش (۱۸۸۱ م) آغاز و در آخر فروردین ماه سال بعد به پایان رساند.

کتاب‌های پرفروش انتشارات ایران‌شناسی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «لذت‌های ایرانیان» و «هواشناسی کوهستان» بود. هواشناسی کوهستان یکی از کتاب‌های پرفروش این انتشارات بود. در این کتاب چنین می‌خوانیم: هر شخصی که قصد فعالیت در کوهستان را دارد باید به دو شکل از اطلاعات هواشناسی مجهز باشد؛ بخش اول پیش‌بینی شرایط جوی است و بخش دوم شناخت شرایط جوی در حین حضور در کوهستان است.

کتاب «هواشناسی کوهستان» به شکل یک راهنمای کاربردی برای طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان و به‌ویژه امدادگران، نیروهای عملیاتی کوهستان، خلبانان و سایر کاربران کوهستان طراحی و اجرا شده است. در این کتاب مخاطبان با انواع ابرها و مه‌ها، بادهای کوهستان، تغییرات دمایی و سایر مؤلفه‌های جوی آشنا می‌شوند ور این امکان را مهیا می‌کند که در صورت حضور در محیط‌های کوهستان و ارتفاعات با شناخت شرایط جوی کوهستان و تشخیص‌های میدانی، قادر به شناخت شرایط قبل از مخاطرات جوی باشند و با مدیریت و اقدامات مؤثر مانع آسیب‌های محتمل شوند.

نشر پازینه با کتاب‌های تخصصی و کاربردی

نشر پازینه با نزدیک‌به ۳۰۰ عنوان کلی و ۷ عنوان تازه، همچون سال‌های پیش به‌ویژه در حوزه تاریخ، در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران حضوری پررنگ داشت. «سکه‌های سلوکی»، «سکه‌های حصار شادمان»، «دفینه و گنج‌پژوهی» از جمله تازه‌های نشر این انتشارات است.

«حروف رمزی در فرهنگ و تمدن ایران»، «شناخت و اصالت و جعل آثار تاریخی ایران باستان»، «سکه‌های دوره صفوی»، «سکه‌های سلوکی» کتاب «راهنمای مصور و جامع سنگ‌های قیمتی» و «سکه‌های حصار شادمان»، بخشی از پرفروش‌های این نشر است. کتاب «سکه‌های حصار شادمان»، به بررسی سکه‌ها و معاملات پولی کشف شده در منطقه حصار از قرن سوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم می‌پردازد. منطقه باستانی حصار در غرب تاجیکستان کنونی و در حدود جغرافیایی ترسون زاده (ریگر سایق) رودکی، شهر نو، دوشنبه (پایتخت) جای دارد.

علی‌اصغر شریعت‌زاده مدیر نشر پازینه می‌گوید: از آنجا که ما در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنیم و کتاب‌های کاربردی را در بازار کتاب ارائه می‌دهیم در نمایشگاه همواره پرفروش بوده و هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها