پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
دفتر ادبیات و هنر مقاومت با حقانیت توانست درد رزمندگان را التیام ببخشد

نشست تکریم مرتضی سرهنگی و معرفی کتاب «نامزد گلوله‌ها» در کوشک کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست تکریم مرتضی سرهنگی و معرفی کتاب «نامزد گلوله‌ها» با حضور گلعلی بابایی، حمزه‌زاده، احمدوند، رمضانی، مؤمنی شریف، آقامیرزایی و محبوبه عزیزی کوشک کتاب برگزار شد.

در ابتدای نشست گلعلی بابایی درباره چگونگی آشنایی خود با مرتصی سرهنگی گفت: افتخار آشنایی با مرتضی سرهنگی به دوران جنگ می‌رسد، زمانی که علاقه‌مند به مقاله‌ها و نوشته‌های ایشان در بخش جبهه و جنگ روزنامه جمهوری اسلامی برمی‌گردد.

وی افزود: بعد از پایان جنگ، همه در بلاتکلیفی و بهت و حیرت بودند، تنها جایی که با حقانیت توانست درد رزمندگان را التیام ببخشد و آن هم دفتر ادبیات و هنر مقاومت که بسیاری از رزمندگان از جمله بنده، وقتی به آنجا رفتم تازه متوجه شدم چه فضای عالی آنجا جریان دارد. هنگامی که دست‌نوشته‌هایم را که به نظرم خیلی بی‌ارزش بود، در اختیار مرتضی سرهنگی قرار دادم و او با روی خوش برخورد کردند، برایم جالب بود، بعذ از مدتی نیز آن دفترچه‌ها کتاب شد. این راهی بود که من در این مسیر قرار گرفتم و اگر چیزی از این راه نصیبم شده، مدیون استاد سرهنگی هستم.


محمد حمزه‌زاده درباره نقش مرتضی سرهنگی در پیش‌برد بخش رسانه، ادبیات دفاع مقدس گفت: من و احمد عربلو، در سال ۷۱ به دعوت مرتضی سرهنگی، واحد کودک و نوجوان دفتر را راه‌اندازی کردیم. با اینکه دفتر مقاومت در سال ۶۸ یا ۶۹ افتتاح شده بود و این نظر آقای سرهنگی بود که چنین خاطره‌هایی برای کودکان و نوجوانان نیز تهیه و منتشر شود.

او ادامه داد: مرتضی سرهنگی جنگ را از ابتدا با زاویه رسانه تجربه و بیان می‌کرد و با تاثیر استراتژیک، رسانه را در حوزه اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی در حوزه افکار عمومی آشنا بود. بعدها وارد ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان شدند، تا به حال نیز آقای سرهنگی اینگونه بود و خودش یک رسانه مقاومت است.

حمزه‌زاده افزود: یکی از ویژگی‌های او گوهرشناسی اوست، فرقی نمی‌کند محتوایی که به ایشان برسد، به هر شکلی باشد. کافی است چند خطی از آن را بخواند و متوجه شود کار، ظرفیت توسعه و تکمیل را دارد یا خیر.


محسن مؤمنی شریف درباره ارزش پرداختن به تاریخ شفاهی و رفتن به سمت زیبایی شناسی و برداشت خود از زیبایی‌شناسی مرتضی سرهنگی به دفاع مقدس و ادبیات مقاومت گفت: مرتضی سرهنگی زمان را به خوبی می‌شناسد و تصمیم به‌هنگام می‌گیرد. مثلاً در زمان جنگ و هنگامی که اسیران عراقی در کشور ما هستند، جامعه به اتفاقی که افتاده و به این موضوع جدید بی‌اعتنا هستند و کسی به اینکه این اسرا بعدها چه قدرت نرمی می‌تواند برای نظام ما در کشور خودشان باشد، بی‌اعتنا بودند، از طرفی ما جنگ را از آن سو بشناسیم.

او ادامه داد: مرتضی سرهنگی، آن زمان بدون هیچ عده و عُده‌ای کارش را آغاز کرد. ما این قبیل اتفاقات را بعدها در ایحاد دفتر ادبیات مقاومت که توسط او و هدایت‌الله بهبودی و کمره‌ای و دیگران و با محوریت و مدیریت مرتضی سرهنگی می‌بینیم.


در انتهای نشست مرتضی سرهنگی درباره تفاوت اساسی دفاع مقدس با سایر جنگ‌های جهان گفت: آنچه که جنگ ما را متمایز می‌کند جنس جنگ ما بود که دفاعی است. ذات جنگ مردمی ایران دفاعی است، یعنی نیروی مردمی ما وارد جنگ شد. آنچه که دنیا در جنگ ما پیش‌بینی نکرده بوده، ناگهان سرباز شدن مردم ما بود. دنیا ارتش دیگری را تجربه کرد، اینکه مردم عادی وارد شدند، بعد بسیج وارد شد و بعدتر بسیج در سپاه تکمیل شد، ارتشی را تجربه کردند که یکدیگر را برادر صدا می‌زدند، دنیا چنین ارتشی را تجربه نکرد.
در انتهای نشست با حضور مهمانان از مرتضی سرهنگی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط