شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
«سیاستنامه‌ها»؛ رسایلی درباره اندرزهای سیاسی

غلامحسین زرگری‌نژاد، استاد تاریخ دانشگاه تهران گفت: «سیاستنامه‌ها» مجموعه‌ای است درباره اندرزهای سیاسی که در دست پژوهش و نگارش دارم. برای نگارش این کتاب رسایلی را که در اندرز سیاسی نوشته شده است، جمع‌آوری کردم. مقدمه‌ای برای هر یک از این رسایل نوشتم و متن آن را هم آورده‌ام.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا غلامحسین زرگری‌نژاد، تاریخ‌نگار، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه تهران به تازه‌های کتابی که در دست نگارش دارد اشاره کرد و گفت: کتاب سه جلدی در دست نگارش دارم که جلد نخست این کتاب «از ظهور آقامحمدخان تا مرگ او» را در بردارد. جلد دوم این کتاب «از سلطنت فتحعلیشاه تا عهدنامه گلستان» را شامل می‌شود. عهدنامه جزء موضوعات این کتاب نیست، چون من قرارداد گلستان را عهدنامه نمی‌دانم بلکه به نظر من قرارداد گلستان متارکه جنگ است. جلد سوم این کتاب نیز «تا مرگ فتحعلیشاه» را در بردارد.

وی افزود: همچنین «سیاستنامه‌ها» نیز مجموعه‌ای است درباره اندرزهای سیاسی که صادق حیدرنیا ناشر نیز عنوان کتاب را سیاستنامه گذاشته است. این کتاب در دست پژوهش و نگارش قرار دارد. برای نگارش این کتاب رسایلی را که در اندرز سیاسی نوشته شده است، جمع‌آوری کردم. مقدمه‌ای برای هر یک از این رسایل نوشتم و متن آن را هم آورده‌ام. این کتاب تا ده جلد خواهد رسید.

این تاریخ‌نگار بیان کرد: «تاریخ ذوالقرنین» کتابی است که همه مورخان دوره ناصری از آن استفاده کرده‌اند و هیچ نامی از آن برده نشده است. این کتاب از صدر قاجار منبع روضه‌الصفا و ناسخ‌التواریخ بوده است. من این کتاب را تصحیح کردم که به زودی چاپ می‌شود.

زرگری‌نژاد به عنوان پیشنهاد مطالعه در حوزه تاریخ گفت: «تاریخ نو» از جهانگیر میرزا که معاصر سلطانیه است که خود من این کتاب را تصحیح کردم. کتاب‌های فریدون آدمیت به‌خصوص «امیرکبیر و ایران» او که بسیار عالی است و به نظر نمی‌رسد که تغییری داشته باشد.

وی ادامه داد: برای دوره مشروطه هم «تاریخ مشروطه ایران» اثر احمد کسروی و «تاریخ هیجده ساله آذربایجان» و «تاریخ بیداری ایرانیان» که کتابی دو جلدی درباره تاریخ نهضت مشروطیت ایران به قلم ناظم‌الاسلام کرمانی (۱۳۳۷-۱۲۸۰ ق) را برای علاقه‌مندان به مطالعه پیشنهاد می‌کنم.

غلامحسین زرگری‌نژاد تاریخ‌نگار، پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه تهران است. او بیشتر در زمینهٔ تاریخ معاصر ایران و تاریخ اسلام فعالیت دارد. زرگری‌نژاد در سال ۱۳۲۹ در شهرستان بجنورد متولد شد. در سال ۱۳۵۲ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران راه یافت و تحصیلات خود را در رشتهٔ تاریخ در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. در سال ۱۳۷۲ درجهٔ دکترای تخصصی تاریخ را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و به مدت ۳ سال در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه به تدریس تاریخ سیاست و تاریخ اسلام و اندیشه‌های سیاسی در اسلام و ایران پرداخت. وی در سال ۱۳۷۳ به گروه تاریخ دانشگاه تهران پیوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها