پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه‌های حضوری می‌تواند به توسعه صنعت نشر کمک کند

کردستان - مدیر کتابفروشی سراج سنندج با اشاره به ظرفیت بخش مجازی نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه‌های حضوری می‌تواند به توسعه صنعت نشر کشور کمک کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج: این روزها بزرگترین رویداد کتاب‌محور ایران را تجربه می کنیم که بخش مهمی از این رویداد فرهنگی به‌صورت مجازی است و علاوه بر حضور ناشران در بخش حضور نمایشگاه کتاب، امکان و فرصتی برای حضور کتابفرشان در بخش مجازی فراهم شده است که علاوه بر ترویج بیش از پیش فرهنگ کتابخوانی، برقراری عدالت توزیع کتاب برای کتابخوانان در جای جای ایران اسلامی را دی پی دارد.

در این خصوص با مدیر کتابفروشی سراج سنندج با موضوع نمایشگاه مجازی کتاب به گفتگو نشستیم که آن را در ادامه می خوانید.

ریبوار شاکری، به سال‌های سال است با کتاب سر و کار دارد، در پاسخ به سوال جایگاه و اهمیت فروش مجازی از نمایشگاه کتاب اظهار کرد: بخش مجازی نمایشگاه کتاب ظرفیت قتبل توجهی در فروش و استقبال مخاطبان از خرید کتاب دارد.

وی با بیان اینکه بخش مجازی صرفه‌جویی در زمان و هزینه است، افزود: شخصاً بیشتر فروشم از طریق مجازی است چرا که مردم اکثراً این روزها بیشترین وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند و با سهولت بیشتر می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این فعال فرهنگی به آمارهای فروش کتاب در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: وقتی رقم خرید و کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه را با سال‌های گذشته مقایسه می‌کنیم این نوید به ما داده می‌شود که فضای مجازی و نرم‌افزارهای فروش کتاب در حوزه نشر به جایگاه واقعی خود نزدیک شده‌اند و برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه‌های حضوری می‌تواند به توسعه صنعت نشر کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: نمایشگاه‌های کتاب مجازی می‌توانند تجربه‌ای فراگیر و تعاملی برای علاقه‌مندان به کتاب فراهم آورده و می‌تواند فرصت‌های نوینی را برای ناشران و نویسندگان به ارمغان بیاورد.

مدیر کتابفروشی سراج سنندج با اشاره به به مسائل و مشکلات بخش مجازی نمایشگاه کتاب افزود: افزود: اگرچه نمایشگاه مجازی کتاب مزیت‌های خوبی دارد اما در کنار آن مسائل و مشکلاتی نیز در این حوزه به چشم می‌آید که عمده‌ترین آن عدم دسترسی به بعضی کتاب‎های چاپ شده است و متاسفانه امکان ثبت همه کتاب‌ها در سامانه وجود ندارد.

شاکری خواستار اختصاص یارانه بیشتری به خریداران و حمایت از کتابفروش‌ها و ناشران در زمینه مالی شد و ادامه داد: اطمینان از وجود تیم پشتیبانی فنی قدرتمند برای حل سریع مشکلات فنی احتمالی کاربران امری مهم است که باید به آن توجه نشان داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا در خصوص ارسال پستی مرسولات عنوان کرد: گاهی شاهد ارسال با تاخیر و یا پاره شدن کتاب‌ها در زمان بارگیری هستیم و لازم است بیش از پیش به این موضوع توجه شود.

شاکری با بیان اینکه هیچ چیزی لذت صفحه زدن کتاب را ندارد، گفت: در حال حاضر فروش مجازی از فروش حضوری کتاب پیشی گرفته و این مهم مشکلاتی دارد که از آن جمله می‌توان به عدم رویت کامل و کافی کتاب اشاره کرد.

مدیر کتابفروشی سراج سنندج به اطلاع رسانی ضعیف نمایشگاه در استان‌ها گریزی زد و اضافه کرد: متاسفانه اطلاع‌رسانی در این حوزه به صورت ضعیف انجام می‌شود و عدم توجه به این موضوع یکی از دلایلی است که باعث کمرنگ تر شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان مردم است.

شاکری ضمن دعوت از عموم مردم به حضور و بهره‌مندی از رویداد بزرگ فرهنگی نمایشگاه کتاب، در خاتمه گفت: این ایده‌ها و تکنیک‌ها می‌توانند نمایشگاه کتاب مجازی را به یک رویداد جذاب و پویا تبدیل کند و تجربه‌ای نوآورانه و فراگیر را برای علاقه‌مندان به کتاب و خواندن فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط