جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
مناسبت‌های ملی و مذهبی بهترین فرصت معرفی کتاب مرتبط است

سارا عرفانی، نویسنده مطرح کرد: متاسفانه در کشور ما برای مناسبت‌ها از معرفی کتاب غافل می‌شوند به طور مثال وقتی به مناسبت روز دختر مراسمی برگزار می‌شود بهتر است چند کتاب درباره حضورت معصومه (س) به نوجوانان معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سارا عرفانی در نشست گرامیداشت روز دختر و ولادت حضرت معصومه و معرفی دو کتاب «دخترماه» و «به سپیدی یک رویا» که روز دوم نمایشگاه کتاب تهران در سرای ادبیات برگزار شد، گفت: متاسفانه در کشور ما برای مناسبت‌ها از معرفی کتاب غافل می‌شوند به طور مثال وقتی به مناسبت روز دختر مراسمی برگزار می‌شود بهتر است چند کتاب درباره حضورت معصومه (س) به نوجوانان معرفی شود تا این بانو را بهتر بشناسند.

عرفانی در مقایسه داستان نویسی ایران و خارج از کشور عنوان کرد: در کشور ما داستان کوتاه مخاطب خاص تری دارد چون ذائقه ایرانی‌ها این گونه شکل گرفته که در داستان غرق شوند، به همین دلیل به تازگی انتشاراتی‌ها کتاب‌های چندگانه بیشتر کار می‌کنند. نوجوان‌های ما رمان بزرگسال می‌خوانند، چراکه رمان خوبی که نوجوان جذب آن شود پیدا نمی‌کند.

موسس بانوی فرهنگ گفت: بانوی فرهنگ، با هدف هم‌افزایی بین بانوان نویسنده تشکیل شد تا فضای بیشتری برای ابراز نظرات بانوان داشته باشیم. در تلاشیم کلاس‌ها و کارگاه‌ها در بخش آموزش و یا در بخش نشر آثار کمک کننده باشد و در نهایت هدف اضافه‌کردن نویسنده خوب به فضای ادبیات و تولید کار خوب و اثر گذار را داریم. گاهی افراد حتی برای عرضه کتاب‌های خود به ناشران با مشکل برخورد می‌کنند و گاهی ناشران اصلاً پاسخگوی نویسندگان نیستند و ما در بانوی فرهنگ تلاش می‌کنیم آسیب این مسئله را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: کتاب نوشتن کار آسانی نیست، برای نوشتن یک داستان بارها و بارها باید تلاش کرد. اما برخی هنرجویان تازه‌کار از اینکه نوشته‌هایشان را نقد کنی ناراحت می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود پیشرفت نکنند. اگر ناشران از نویسندگان حمایت کنند داستان‌های خوبی تولید خواهد شد. به طور مثال حمایت انتشارات نیستان از من، آموزش و تدریس بود، نه معرفی برای دریافت جایزه، همچین اتفاقی هرگز رخ نداده است.

عرفانی در خصوص جدیدترین کتابش گفت: کتابی در گروه سنی ج، بین ۹ تا ۱۲ سال دارم که مجموع ۱۲ داستان کوتاه با دوشخصیت خواهر و برادر است که با چالش‌هایی مواجه می‌شوند و هر داستان با یک حکمت از نهج البلاغه تمام می‌شود. درواقع داستان کتاب به دنبال رسیدن به معنای آن حکمت است.

همچنین فاطمه سلیمانی، نویسنده کتاب «به سپیدی یک رویا» گفت: نقد کتاب با کوباندن آن متفاوت است؛ در نقد، منتقد برای کتاب نویسنده زمان می‌گذارد و موشکافانه آن را بررسی می‌کند. نقد پربسامد پذیرفتنی است، نقدی که بین مخاطب عام و منتقد مشترک است. گاهی برخی نقدها کوبنده و از بین برنده است و ذوق و قریحه نویسنده را برای نوشتن می‌کشد.

نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها