پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
دفتر ادبیات کودکان خط مقدم رونمایی شد / وقتی «نورا» شهید همدانی را روایت می‌کند

انتشارات خط مقدم از پنج اثر خود از مجموعه مردان میدان دفتر ادبیات کودکان و نوجوانان رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم رونمایی از دفتر ادبیات کودکان و نوجوان انتشارات خط مقدم با عنوان قمقمه و معرفی پنج کتاب از مجموعه مردان میدان شامل «نامه‌ای جنوب» زندگی نامه داستانی شهید سمیر قنطار اثر عزت الله الوندی، «صنوبر» زندگینامه داستانی شهید اسماعیل حیدری اثر هادی حکیمیان، «صبح واقعه» زندگی نامه داستانی شهید محسن حججی اثر ابراهیم حسن بیگی و «پروانه سوم» زندگینامه داستانی شهید علیرضا توسلی اثر رحیم مخدومی با حضور برخی از نویسندگان آثار و طراحان جلد در محل مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


ندا رسولی نویسنده کتاب «نورا» در این نشست اظهار کرد: این کتاب در خصوص شهید همدانی است. در اولین گام مدنظر داشتم شخصیتی برای کتاب طراحی کنم که نوجوانان را با خودش همراه کند. نورا به عنوان شخصیت اصلی داستان شیطون، باهوش و جسور است و از جنس نوجوانان امروز است، گاهی شیطنت می‌کند و کار اشتباهی انجام می‌دهد و گاهی مهربان است و کار درست انجام می‌دهد.


وی افزود: نورا در نوجوانی با چالشی روبه‌رو می‌شود که طی آن با شهید همدانی آشنا می‌شود و در ادامه داستان زندگینامه شهید همدانی از زبان نورا پرداخته می‌شود و او با روحیه نوجوانی و شیطنت خود و از دید خودش شهید همدانی را روایت می‌کند.
نویسنده کتاب «نورا» در خصص روند کتاب تصریح کرد: داستان با شیطنت و اشتباه نورا شروع می‌شود، نورا گاهی از لپ تاپ خواهرش استفاده می‌کند و کفش‌های خواهرش را یواشکی می‌پوشد یا از لپ‌تاپ او بدون اجازه استفاده می‌کند.


رسولی اضافه کرد: نورا در حین استفاده از لپ تاپ خواهرش یاد ایده‌ای از مدرسه می‌افتد که جشنواره‌ه‌ای است که نوجوانان باید بنویسند یا چیزی بسازند و با مصاحبه‌هایی روبه‌رو می‌شود که خواهرش با آن می‌خواسته زندگینامه شهید همدانی را بنویسد و به جای خواهرش شروع به نوشتن زندگینامه شهید همدانی می‌کند.


هدف ما ایجاد جذابیت ظاهری در کتاب جذابیت متنی است
همچنین محمد روح‌الامین طراح هنری دفتر قمقمه در این نشست اظهار کرد: ما برای قبول کردن این پروژه هیچ شکی نکردیم و حس کردیم نگاهی از شهدا شامل ما شده است. معتقدیم باید نوجوانان و جوانان از محضر قهرمانان و شهدا استفاده کنند و به همین دلیل کار را قبول کردیم.


وی افزود: کار از نمایشگاه سال گذشته آغاز شد، هدف ما این بود که کتاب برای مخاطب نوجوان جذاب باشد و از رنگ‌های خاکستری و خاموش دور باشیم و ترکیب رنگی مخاطب نوجوان را جذب کند و تصویر سازی نیز گرافیکی باشد.


طراحی هنری گفت: هدف ما این بود که علاوه بر جذابیت متنی از لحاظ تصویری نیز کتاب جذاب باشد و تصویرسازی به خوبی انجام شود. تصویر جلد کتاب «نورا» حساسیت بیشتری نسبت به بقیه کتاب‌ها داشت زیرا مخاطب آن دخترها بودند.


وی تاکید کرد: این کتاب‌ها به نظرم از لحاظ طرح جلد و تصویرسازی خوشمزه است، زیرا هیجان خاصی در مخاطب ایجاد می‌کند. در نگاه اجمالی که بین مخاطبان داشتم مواجهه خوبی با کتاب داشتند.


همچنین حسن روح‌الامین طراح هنری دفتر قمقمه در این جلسه گفت: سال‌ها از فضای تصویرسازی دور شده بودم و اینکه از یک تابلو نقاشی به طراحی و تصویرسازی بپردازیم بسیار سخت است زیرا می‌خواستم عمیق کار کنم و هدفم کار سطحی نبوده و نیست.


وی افزود: افرادی باید با تخصص تصویرسازی رشد کنند و تخصص در آن دیده شود تا افراد از کمبود نیروی انسانی به این بخش روی بیاورند. طراحی جلد و تصویر سازی کار سطحی نیست که هر فردی انجام دهد.


گفتنی‌است سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط