چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
نسبت عقل و عشق از منظر سعدي بررسي مي‌شود

جلسه سوم هشتمين مجموعه درس‌گفتارها درباره‌ سعدی به بررسی «نسبت ميان عقل و عشق از منظر سعدی» اختصاص دارد که با سخنراني حسن بلخاری، رئيس پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر، عصر امروز چهارشنبه ۸ مهر در مركز فرهنگي شهرکتاب برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نسبت ميان عقل و عشق از ديرپاترين مباحث عرصه‌ حکمت و عرفان اسلامي است. شيخ مصلح‌الدين سعدي که بنا به شهرت بوستان و گلستانش، حکيمي مشتهر به مواعظ اخلاقي شناخته مي‌شود، در رساله‌ عقل و عشق به نسبت ميان عقل و عشق مي‌پردازد.

سعدي در رساله عقل و عشق پاسخ به سوالي درباره‌ تفوق عقل بر عشق يا تفوق عشق بر عقل دارد و نيز در مجلس سوم از مجالس پنجگانه‌، تحليل و تاويلي از نسبت ميان عقل و عشق ارايه مي‌دهد.

سعدي بسياري از انديشه‏ها، باورها، عقايد و احساسات خود را در قالب غزل بيان کرده است و عواطف دروني خود را، صاف و صميمي با خوانندگان در ميان مي‏گذارد. غزل‏هاي سعدي، حاکي از سوز و گداز او در عشق است. عشق سعدی نيز به تمامي مخلوقات و هم به آفريدگان او اظهار مي‏شود.

دكتر حسن بلخاري رئيس پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر، در جلسه گذشته درس گفتارهايي درباره سعدي گفت: عشق رخ نمي‌دهد جز از اتحاد عاشق و معشوق. همچنين عاشق شدن يك چيز و حفظ عشق چيز ديگري است. اگر عشق را از انسان بگيري، جهان ماده ملال انگيز مي‌شود و در اين صورت خودكشي بهترين آرزو براي انسان است. عاشق حق محك و امتحان معشوق را ندارد ولي معشوق مي‌تواند عاشق را محك بزند. اين معشوق است كه عاشق را انتخاب مي‌كند. عرفا عشق را از جمله احوال و الطاف مي‌دانند و مولانا و سعدي هر دو جزو سرداران اتحاد قبيله عشق‌اند.

دوره پيشين نشست‌هاي درس گفتارهایی درباره سعدي «به سيري در باب هشتم گلستان» اختصاص داشت و دكتر احمد تميم‌داري عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در اين باره به بحث‌ و گفت‌وگو پرداخت.

مركز فرهنگي شهر کتاب، از علاقه‌مندان به شركت در اين درس‌گفتار دعوت کرده، عصر امروز چهارشنبه ۸ مهر ساعت ۱۶:۳۰ به مرکز فرهنگي شهرکتاب به نشاني خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط