سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۵
«افسانه‌هاي دو هزار و چندمي» درباره امروزي‌هاست

«افسانه‌هاي دو هزار و چندمي»، مجموعه داستانك‌هايي از فاضل تركمن است كه هفته گذشته از سوي انتشارات «هزاره ققنوس» منتشر شد. نويسنده در این كتاب در‌صدد بوده تا برخي داستان‌ها، ‌فيلم‌ها و قصه‌هاي آشناي قديمي را با شكل و كاركردي اجتماعي و انتقادي به صورت طنز بيان كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بخش‌هاي زيادي از «افسانه‌هاي دو هزار و چندمي»، سال گذشته جايزه پانزدهمين جشنواره بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها را به خود اختصاص داد.
 
فاضل نظري درباره اين كتاب گفت: «افسانه‌هاي دو هزار و چندمي» مجموعه داستانك‌هاي طنزي است كه با درونمايه سياسي و اجتماعي نوشته شده‌اند.
 
وي افزود: بخش‌هايي از اين داستانك‌ها در ماهنامه «گل آقا» منتشر شده بود؛ ضمن‌ آنكه اين كتاب به عمران صلاحي تقديم شده. 

تركمن با توضيح درباره فيلم‌ها و داستان‌هايي كه در اين كتاب به شيوه نقيضه‌سازي بازگو شده‌اند، ‌خاطر‌نشان كرد: نقيضه‌سازي يك فرم مالوف است كه تا به حال توسط بسياري از نويسندگان نيز به كار گرفته شده. من نيز در اين كتاب برخي از فيلم‌ها، قصه‌ها و داستان‌ها مانند فيلم قيصر، داش‌آكل، رستم و سهراب، ‌خاله سوسكه و‌ زال و رودابه را براساس اين فرم نوشته‌ام.

نظري تصريح كرد: بر اين اساس شخصيت‌هاي اين داستان‌ها نماد امروزي پيدا مي‌كنند و از جهاتي به نقد كشيده مي‌شوند. 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر علت انتخاب اين شيوه توضيح داد: در اين نوع نوشته، طنز به‌كار گرفته شده از لطافت بيشتري برخوردار مي‌شود و شكل انتقادي راحت‌تري پيدا مي‌كند. ضمن آنكه از به صراحت بيان شدن برخي موضوعات نيز اجتناب مي‌شود. 

«افسانه‌هاي دو هزار و چندمي»، دربرگيرنده 21 داستانك است كه با مقدمه‌اي از رويا صدر از سوي انتشارات «هزاره ققنوس» به چاپ رسيده.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط