جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
شعر امروز دچار آفت تکرار شده است

حمیدرضا اکبری، شاعر و نویسنده عنوان کرد: شعر امروز دچار تکرار شده؛ باید در ارایه محتوا نو آوری شکل بگیرد که این اتفاق با مطالعه، تجربه اندوزی معماری کلمات میسر خواهد شد.

حمیدرضا اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت شعر امروز عنوان کرد: شعر امروز ما بی تحرک است و دچار بی معنایی و تکرار شده است. باید شاعران را به تنگنا کشاند. شاعران جوان باید بیشتر مطالعه کنند و دانش شعری خود را افزایش دهند که البته دانش شعری با تجربه به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه شاعری که اثرش را به‌روز نسراید متشاعر است، افزود: شعر هر دوران باید متناسب با همان دوران باشد. باید در ارایه محتوا نو آوری شکل بگیرد و این میسر نیست مگربا مطالعه، تجربه‌اندوزی، شکل دادن و یا همان معماری کلمات که بسیار فنی و پیچیده است. برای این امر باید شاعران مطالعه گسترده داشته باشند و شعر شاعران پیشکسوت را مرور کنند. آنچه در شعر مهم است نوآوری در فرم و تکنیک است تا هم در موضوع تکراری نباشد و نیز تمام اصول درست شعری در آن رعایت شده باشد.

اکبری در خصوص انجمن‌های ادبی نیز بیان کرد: انجمن‌های ادبی ما تبدیل به دورهمی بی‌بهره و گاه محلی برای تخریب شاعران شده است. باید توجه کنیم که شاعر حرمت دارد. گاهی در نشست‌ها می‌بینیم که فقط شاعران به تکرار هم می‌رسند. باید نوستالوژی شاعرانه و ذهنیت‌های بکر برای تولد شعر شکل بگیرد. در برخی موارد این مشکل وجود دارد که متاسفانه خود شاعران هم نقدپذیر نیستند و در مقابل نقد جبهه می‌گیرند. باید شعر شاعران در دسترس مخاطبان قرار گیرد و نقد و بررسی شود تا هم مخاطبان جوانی که به شعرسرایی علاقه دارند پیشرفت کنند و نیز خود شاعران انواع نظرها و احساسات را در خصوص شعرشان بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها