دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
با خواندن کتاب و حماسه سترگ «شاهنامه» تعطیلات نوروز را شیرین‌تر کنید

گلستان- مهرداد صدقی، نویسنده و مدرس دانشگاه و مؤلف مجموعه داستان‌های پرمخاطب و شیرین آب‌نباتی، با تأکید به خواندن حماسه سترگ شاهنامه، بدون اولویت فهرست پیشنهادی خود را برای مطالعه دوستداران فرهنگ مطالعه در ایام نوروز سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

مهرداد صدقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، ضمن تبریک نوروز باستانی و آرزوی سالی توأم با موفقیت‌های روزافزون برای عموم مردم، علی‌رغم اشاره به آثار متعدد که از سالیان گذشته تا به امروز روانه بازار نشر کشورمان شده است، از میان آن‌ها و بدون اولویت، با تاکید بر شاهنامه‌خوانی فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود را به دوستداران فرهنگ کتاب‌خوانی برای مطالعه در نوروز به شرح ذیل عنوان کرد.

شاهنامه اثر جاودان حکیم ابوالقاسم فردوسی

خواندن متن شاهنامه را با تصحیح ادیب و شاهنامه پژوه کشورمان جلال خالقی مطلق و یا شنیدن پادکست فردوسی خوانی توسط امیر خادم را به عموم مردم خصوصاً نسل جوان در ایام نوروز پیشنهاد می‌کنم.

شاهنامه فردوسی اثری جذاب و از گنجینه‌های ارزشمند زبان و ادبیات فارسی است که دریایی از داستان‌های گیرا و شگفت‌انگیز را پیش‌روی خواننده می‌گذارد.

با خواندن کتاب و حماسه سترگ «شاهنامه» تعطیلات نوروز را شیرین‌تر کنید

«داستان کوتاه در ایران» اثر حسین پاینده

کتاب «داستان کوتاه در ایران» اثری است که تاکنون سه جلد از آن به قلم دکتر حسین پاینده روانه بازار نشر شده و داستان‌های رئالیستی و ناتورالیستی، داستان‌های مدرن و پسامدرن محور این مجموعه است.

مؤلف در این اثر تلاش کرده تا شناختی مفید و قابل استناد از سبک و تکنیک، جریان و مضمون و شیوه‌های مختلف نگارش «داستان کوتاه در ایران» را به خواننده ارائه کند.

با خواندن کتاب و حماسه سترگ «شاهنامه» تعطیلات نوروز را شیرین‌تر کنید

«هم‌نوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» اثر رضا قاسمی

«همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» رمانی تحسین‌شده و برگزیده جایزه ادبی گلشیری و مهرگان است که می‌توان از آن به‌عنوان یک اثر شاخص در ادبیات ایران درباره مهاجرت و مسئله چند هویتی فرهنگی یادکرد.

همچنین ازنظر ادبی و فرمی این رمان ازجمله رمان‌های فارسی است که با روایت اول‌شخص و تکنیک جریان سیال ذهن نوشته‌شده و در آن شخصیت‌های متعددی را شاهد هستیم.

«سال بلوا» اثر عباس معروفی

سال بلوا، داستان زندگی دختری به نام نوش‌آفرین است و نویسنده آن را در سال‌های پیش و پس از جنگ جهانی دوم در شهر سنگسر روایت می‌کند.

عباس معروفی مانند دیگر آثارش، در کتاب سال بلوا شیوه روایی جریان سیال ذهن، آمیختگی واقعیت و خیال، تغییر زاویه‌ی دید و… را به کار گرفته است.

با خواندن کتاب و حماسه سترگ «شاهنامه» تعطیلات نوروز را شیرین‌تر کنید

«دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» اثر شهرام رحیمیان

رمان با تلفیق واقعیت‌های تاریخی و شخصیت‌های خیالی، حوادث و رویدادهای مهم تاریخی را از منظر و زاویه دیگری پیش روی ما می‌گذارد.

نویسنده با استفاده از سبک جریان سیال ذهن علاوه بر حوادث ظاهری، تأثیرات روانی و درونی این حوادث و پیروزی‌ها و شکست‌ها را نیز برجسته می‌کند.

همچنین نویسنده زمان را به هم می‌ریزد و زاویه دید را عوض می‌کند تا حالت ذهنی و سرگشتگی دکتر نون را ملموس‌تر کرده تا درنهایت رمانی یکپارچه، جذاب و پرکشش خلق کند.

«ناطوردشت» اثر جی دی سالینجر

رمان ناطوردشت درباره نوجوانی به نام هولدن کالفیلد است که نخستین بار در سال ۱۹۵۱ میلادی به چاپ رسید.

ناطوردشت، در تمامی لیست‌های برترین آثار ادبی دنیا جایی همیشگی داشته و از تأثیرگذارترین آثار نوشته‌شده در قرن بیستم است.

این اثر، به خاطر بیان بی‌پرده و صریح تمامی افکار یک نوجوان، بارها باعث به وجود آمدن جنجال‌های مختلفی در طول زمان شد و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، هر پسر نوجوانی بی‌صبرانه دوست داشت که این کتاب را بخواند.

«شما که غریبه نیستید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی

روایتی داستانی از زندگی‌نامه خود هوشنگ مرادی کرمانی است. این روایت از عید نوروزی شروع می‌شود که هوشو (هوشنگ کوچولو) ۴ یا ۵ سال دارد و در خانه پدری‌اش همراه پدربزرگ و مادربزرگش در روستای سیرچ بدون مادر زندگی می‌کند.

با خواندن این کتاب، با روایتی بسیار صادقانه و خالص همراه می‌شوید و نیز رنج می‌برید و همه ویژگی‌های سایر کتاب‌های داستان مرادی کرمانی را در آن مشاهده کرد.

نثر روان و ساده، روایت صادقانه، استفاده از فرهنگ فولکلور، در این اثر به چشم می‌خورد و به عبارتی خاطرات کودکی که گاه شیطنت و بازیگوشی‌اش خواننده را به خنده وامی‌دارد و گاهی هم مظلومیت و تنهایی‌اش، چشم‌های مخاطب را خیس اشک می‌کند.

با خواندن کتاب و حماسه سترگ «شاهنامه» تعطیلات نوروز را شیرین‌تر کنید

«سه‌گانه» اثر یوسف علیخانی

کتاب سه‌گانه دربردارنده سه مجموعه داستان است که تمامی داستان‌های آن در روستایی به نام میلک می‌گذرد. نخستین مجموعه داستان «قدم بخیر مادربزرگ من بود» نام دارد و شامل ۱۲ داستان کوتاه است (برنده جایزه ویژه شانزدهمین جشنواره روستا)؛ دومین آن «اژدها کشان» نام دارد و شامل ۱۵ داستان کوتاه است (نامزد جایزه هوشنگ گلشیری و شایسته تقدیر در نخستین جایزه ادبی جلال آل احمد) و سومین آن «عروس بید» دربردارندۀ ۱۰ داستان کوتاه است.

به گزارش ایبنا، مهرداد صدقی متولد سال ۱۳۵۶ در بجنورد، دانش‌آموخته دکترای صنایع چوب و کاغذ و عضو هیئت‌علمی رسمی دانشگاه گنبدکاووس و ساکن گرگان است.

از این نویسنده نام‌آشنا تاکنون چهارده کتاب با عناوینی چون نقطه ته خط، مغز نوشته‌های یک جنین، رقص با گربه‌ها، میرزا روبات، مغز نوشته‌های یک نوزاد، تعلیمات غیراجتماعی، آخرین نشان مردی، دومین نشان مردی، دژاوو، سال سیل و مجموعه آب‌نباتی (هل دار، پسته‌ای، نارگیلی و دارچینی) روانه بازار نشر شده است و کتاب‌های لعبتکان، شب‌های مافیا و آب‌نبات لیمویی را زیر چاپ دارد.

از افتخارات مهرداد صدقی در کنار کسب جوایز متعدد و داوری و حضور در محافل و رسانه و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی نیز می‌توان به انتخاب به‌عنوان چهره سال طنز توسط حوزه هنری، دریافت نشان هدهد سفید توسط نهاد کتابخانه‌های کشور، تقدیر شده در روز هنر انقلاب، کتاب سال جشنواره غنی پور در بخش انقلاب اسلامی، انتخاب به‌عنوان شهروند نمونه اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها