پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
مجموعه شعر «به سرداب‌های سیاه نزدیک نشوید» منتشر شد

قزوین ـ مجموعه شعر «به سرداب‌های سیاه نزدیک نشوید» شامل شعرهای آزاد کوتاه است که به قلم بهمن بابائی به تازگی توسط نشر پرک منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قزوین، این دفتر شامل ۱۱۳ قطعه است که به همراه یک پیش‌گفتار از مترجم و پژوهشگر فقید مجتبی عبدالله‌نژاد پس از چند سال تاخیر روانه بازار نشر شده است.

بهمن بابائی دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگر و ویراستار است و برای شهروندان قزوینی نامی آشناست چرا که پیش از این کتاب‌هایی در زمینه ادبیات داستانی منتشر کرده بود و یک داستان کوتاه او با مضمون و فضای کهن‌شهر قزوین برنده نخست جایزه ادبی بهرام صادقی شده بود.

در بخشی از پیش‌گفتار کتاب چنین می‌خوانیم:

«شعر فارسی شاخساری کهن است که پس از فراز و نشیب‌های زیاد سرانجام در زمانه نیما شکست تا بار دیگر از اندیشه‌های نوین بارور شود، اینک با گذاری صد ساله به دست نسلی رسیده است که خود را وامدار آن می‌دانند. شعرهای کوتاه اگرچه تاریخی بلند در ادبیات دارند اما در زمانه کنونی بیش از هر چیز شّم خواننده را به سوی خود فرا می‌خوانند. در چند دهه اخیر از خسروانی و رباعی تا نوخسروانی و هایکو هرکدام مورد استقبال خوانندگان بوده‌اند. شاه‌بیت‌های شاملوها و اخوان‌ها در کنار تجربه‌های تازه‌تر در بستر اینترنت پخش می‌شوند و شاعران و نویسندگان جوان دیگر وابستۀ هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌ها نیستند. در این میان شاعران خاموش پیوسته در کارند».

این دفتر شعر آمیزه‌ای از شعرهای کوتاه و برق‌آساست که به معنی مدرن شعر آزاد نزدیکتر است. برخی شعرها وزن نیمایی دارند و برخی دیگر به معنی نثر نزدیک هستند و با آهنگ درونی سروده شده‌اند. شعرهایی که حساسیت ادبیات امروز را می‌شناسند و تمایل ندارند ما را در هزارتویی از پیشنهادها و ایده‌های نسنجیده رها کنند. مقصد این تجربه‌ها همانا خود شعر است.

کتاب «به سرداب‌های سیاه نزدیک نشوید» از اسفند ماه ۱۴۰۲ با تیراژ ۳۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۰ هزار تومان در کتاب‌فروشی‌های معتبر اینترنتی در دسترس شعردوستان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نگار IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    با سلام و تبریک خدمت جناب بابایی عزیز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها