جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
فرهنگ مقاومت رنگ و عطر رمضان گرفت

رویدادهای مهمی در هفته‌ای که گذشت از رونمایی کتاب، تجدیدچاپ، بررسی و نقد کتاب و انتشار دو مانامه در زمینه فرهنگ مقاومت روی داد که بخشی از مهم‌ترین رویدادها در این گزارش آمده است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سال ۱۴۰۲ به روزهای اخر خود نزدیک می‌شود و چند روز دیگر سال کهنه می‌رود و سال جدید به میدان می‌آید. در همین روزهای پایانی و به ویژه در هفته‌ای که گذشت رویدادهای فرهنگی بسیاری برگزار شد تا تقویم مناسبت‌های فرهنگی را پروپیمان کند. در میان مناسبت‌های فرهنگی رویدادهای فرهنگ مقاومت هم بخش عمده‌ای را به خود اختصاص داد؛ از رونمایی کتاب، بررسی و نقد کتاب، تجدیدچاپ و… بخشی از این فعالیت‌های فرهنگی در عرصه فرهنگ مقاومت بود ضمن اینکه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بخشی از رویدادهای فرهنگ مقاومت رنگ و بوی بهارانه رمضان به خود گرفت و با حال و هوای خاصی برگزار شد. در گزارش زیر به بخشی از این رویدادهای فرهنگ مقاومت اشاره شد که در زیر می‌خوانید.

اهتمام به چاپ خاطرات آزادگان و ایثارگران وزارت کار

محمد چکشیان، معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کار گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای فرهنگی مشغول به کار است که یکی از کارگروه‌های اصلی این شورا، کارگروه ایثار و شهادت است.

وی افزود: مشاور ایثارگران وزیر کار دبیر کارگروه ایثار و شهادت وزارت کار است و موضوعات مربوط به بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ایثارگران و خانواده‌های شهدا را دنبال می‌کند.

به گفته معاون وزیر کار، به دلیل اهتمام وزیر کار به این موضوع، نشست‌های اختصاصی وزیر کار با خانواده‌های شهدا، ایثارگران و آزادگان در محل این وزارتخانه برگزار شده و آقای مرتضوی از نزدیک صحبت‌های آنها را شنیده‌اند و لذا یک رویکرد فعال دارند.

غلامرضا عزیزی: جزئیات دقیقی از وضعیت ناشران دفاع مقدس نداریم

در همه حوزه‌ها نه تنها دفاع مقدس کتاب‌هایی تالیف و منتشر می‌شود که برخی مولفان، نویسندگان و پژوهشگران ممکن است نخستین کتابی باشد که منتشر می‌کنند که شاید کمتر قابل تامل باشد. لذا این دلیل نمی‌شود که اگر صد کتاب شعر بیرون آمد و ۱۰ عنوان به مرحله نهایی رفت، نشان دهنده این باشد که وضع کتاب‌های شعر در ایران خوب نیست، نه، چون شاید ۹۰ درصد شعرای ما شعر بگویند اما در برخی نقاط قوی نیستند و ضعیفند. بنا بر این گزاره نمی‌توانیم بگوییم که شاعران خوبی نیستند و وضع شعر خوب نیست.

نکته دیگر شاید بپرسید که در میان این تعداد آثار کیفیت کتاب‌های ناشران خصوصی بالاتر بود یا ناشران دولتی؟ اگر این عدد را داشته باشید آن موقع می‌توانیم از آن نتیجه بگیریم، اما به صورت کلی نمی‌توانم نتیجه‌گیری کنم، زیرا جزئیات دقیق ناشران را ندارم.

ماهنامه فکه در پله ۲۵۰ نشست

شماره ۲۵۰ ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی «فکه» منتشر شد. در این شماره مطالبی چون: «زمستان صهیونیسم؛ بهار فلسطین»، «برای کسی که رای نمی‌آورَد»، «توهم یا واقعیتی چهل ساله» را می‌خوانیم.

از جمله عناوین این ماهنامه می‌توان به «تنظیم شناس‌نامه یک شهر»، «عکست در قلب ما»، «خط مترو، خط امام نیست؟»، «با حسین (ع) عهد بسته ام»، «لبخند بزن برادر»، «در بغلم جا شد!»، «اولیای کوچک»، «ذِکر و ذُکرِ زکریا» و «مادرانه‌ای برای همه نسل‌ها» اشاره کرد.‌

در نگاهی کلی، «شکارچیان ماه» روایت درهم‌ریخته‌ای است که مهمترین خصوصیت داستان‌های بایرامی یعنی قصه گو بودن آن‌ها نتوانسته به آن سامان دهد. می‌شد در آن عین نقشه جلو رفت. با پیام‌های مثبت اخلاقی. آسته بیا، آسته برو! همه از هم راضی! فرمول‌ها مشخص. از آرامش به آشوب. از سکوت و رکود به سقوط یا هبوط» ص ۷.

نگاه و نظری به رمان برگزیده کتاب سال دفاع مقدس

احمد شاکری در یادداشتی بر برگزیده بخش رمان جایزه کتاب سال دفاع مقدس نوشت: داستان ذهنیت مغشوش و درمانده شخصیت اصلی «شکارچیان ماه» به قلم محمدرضا بایرامی یعنی صابر را مرور می‌کند. خاطرات به صورت پراکنده و بعضاً ناتمام و مبهم همانطور که به ذهن صابر می‌رسند در روایت نیز بیان می‌شوند. خاطراتی درباره وقایع دوره پیروزی انقلاب اسلامی و حضور صابر در گروه‌های نظامی مردمی، عشق به دختری که به مجاهدین خلق وابستگی دارد، شهادت دوستش یوسف، حضور در مناطق جنگی، آشنایی با علی و قرار گرفتن در تیم شناسایی هور، قتل عام چهار گردان در هور، حضور صابر در عملیات مرصاد و روبه‌رویی دوباره با دختری که عاشقش بوده و اکنون با سیانور می‌خواهد خودکشی کند، پناه بردن صابر به کشاورزی در نقطه‌ای دور، گرفتن سفارشنامه از رزمنده‌ای قدیمی و مدیر کنونی و اشتغال به کار به‌عنوان نگهبان در کارگاه راه‌سازی در هور. دوره و بازه زمانی این رخدادها سی و اندی سال است. پیوست وقایع و ارتباط زمانی و علی آن‌ها به مخاطب واگذار شده است. داستان به نظر می‌رسد ناتمام باقی مانده و برخی پرسش‌ها برای مخاطب توضیح داده نشده‌اند. البته این بی‌نظمی ساختاری و از هم‌گسستگی روایی که به‌عنوان مثال قادر نیست مسئله دختر منافق را به خط روایی معنی‌داری بدل کند. بیش از هر چیز حاکی از ذهن مغشوش و بی‌نظم و راه گم کرده صابر است. گویا خاطرات به ذهن او هجوم می‌آورد و قادر به نظم بخشیدن به آن‌ها برای روایت به مخاطب نیست. این خاطرات بیش از آنکه امیدبخش باشند دلگیرکننده هستند. «برای او اما غروب با دل‌گیری و غرق شدن در خاطرات شروع می شد»

به دنبال هویت در «پسر نخل‌های پری‌برک»

کتاب روایتی است از زندگی پر کشمکش و درگیری مجید مصطفایی. مصطفایی زمانی که نوزادی یک روزه بوده، زیر موشک باران دزفول تمام خانواده‌اش را از دست می‌دهد اما او که در گهواره بوده به خاطر افتادن گهواره روی بدنش، از این حمله موشکی جان سالم به درد می‌برد و به خانواده‌ای اصفهانی تحویل داده می‌شود.

کتاب یک خط سیر جست‌وجو برای هویت‌یابی را دنبال می‌کند. راوی روزهای سختی را گذرانده، بارها به کنج ناامیدی رانده شده، به هم ریخته، به بن‌بست رسیده ولی با یک بهانه و تلنگر تازه شمع امید در دلش روشن شده است و از جایی که احتمال موفقیت کم بوده، دوباره شروع کرده است.

زنان قوی و رئوف در «خانواده ابدی»

معصومه رامهرمزی، پژوهشگر و مولف خانواده ابدی در بررسی و نقد این اثر گفت: زن‌ها در این کتاب قوی هستند. این زن‌ها مومن، مهربان و رئوف هستند. در دنیای امروز، در آثار نمایشی و در اطرافمان زن‌ها بدجنس و حسود جلوه می‌کنند و با هم نمی‌سازند. ولی در این کتاب می‌بینیم دو جاری مثل دو خواهر هستند. زهرا خانم و عشرت آنقدر به هم علاقه دارند که انگار یک روح در دو بدن هستند. چه می‌شود که این آدم‌ها آنقدر قشنگ زندگی می‌کنند ولی ما امروز تجربه‌های این چنینی کمتری داریم.

او افزود: وقتی این ویژگی‌ها را در خانواده دیدم احساس کردم این کار باید نوشته شود. مصاحبه‌ها را با تک‌تک اعضای خانواده و دوستان خانوادگی شروع کردم و با همه افرادی که بودند صحبت کردم. با برخی از افراد که در مورد ترورهای دهه شصت مطلع بودند ارتباط گرفتم و منابعی را پیدا کردم و کتاب‌هایی را خواندم و وضعیت سیاسی آن سال‌ها بیشتر برایم روشن شد. نمی‌خواستم کتابم سیاسی شود و نشان دادن مظلومیت این خانواده مد نظر من بود.

تدارک برنامه‌های ویژه رمضان در باغ موزه دفاع مقدس

علیرضا عسگری، مدیر روابط عمومی موزه ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان و ایام فرخنده نوروز گفت: همزمانی ماه مبارک رمضان و ایام نوروز فرصت بسیار مغتنمی جهت تبیین مبانی و ارزش‌های فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برای نسل جوان کشور عزیزمان است و به همین منظور معاونت فرهنگی هنری موزه برنامه‌های متنوعی را برای این ایام تدارک دیده است.

عسگری گفت: در لحظه تحویل سال امسال مراسمی از ساعت ۴ الی ۷ صبح در محل یادمان شهدای گمنام موزه شامل توزیع سحری، مناجات خوانی، روایت دفاع مقدس، سخنرانی مذهبی و با حضور خانواده‌های شهیدان آرمیده در یادمان شهدای موزه و شهروندان شریف و انقلابی تهران برگزار می شود.

«کوبیدن بر طبل مذاکره» مقاله‌ای در شصتمین ماهنامه سرو

در این شماره از ماهنامه «سرو» سرمقاله‌ای به قلم داوود عامری با تیتر «ششمین سال، شصتمین شماره در «بهار در بهار» امسال» منتشر شده است. در بخش گفتمان سرو؛ در گفت‌وگویی اختصاصی تحت عنوان «مردم سالاری دینی یعنی جمهوری اسلامی» با دکتر سید ابراهیم سرپرست سادات «عضو انجمن مطالعات سیاسی و انجمن قلم حوزەعلمیە قم» نسبت دموکراسی با مردم سالاری دینی را بررسی کرده و در ادامه در مقاله‌ای به قلم هادی مرادپیری، به نقش اقتدار در شاخصه‌های رهبری انقلاب در هدایت اجتماعی پرداخته است. نگاهی به گفتمان انقلاب اسلامی در چارچوب قانون اساسی در مقاله‌ای به قلم حجت‌الاسلام احمد شفیعی‌نیا از دیگر مطالب خواندنی گفتمان سرو است.

در بخش پرسمان سرو؛ در گفت‌وگویی با محمد رحمانی پژوهشگر تاریخ معاصر، همکاری سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با رژیم بعث عراق، پیش و پس از ورود سازمان به فاز نظامی را مورد تحلیل و واکاوی قرار داده است و در ادامه در مقاله‌ای تحت عنوان «کوبیدن بر طبل مذاکره» عملکرد نهضت آزادی در جریان جنگ ایران و عراق را مورد بازخوانی قرار داده است. بررسی الگوی نهضت آزادی در رابطه با مستکبران از دیگر مطالب پرسمان سرو است.

بالاخره «حماسه‌خوان خمینی» منتشر شد

این کتاب که با خاطره اولین حماسه‌خوانی حاج صادق آهنگران در جماران شروع و با رحلت حضرت امام‌خمینی (ره) به پایان می‌رسد، در نوزده فصل تدوین شده و دو فصل پایانی کتاب با عنوان در «رثای یاران» و «از چشم یاران» شامل یادداشت‌های حاج صادق آهنگران در مورد دوستان و همرزمان و فصل بعدی یادداشت‌های دوستان و شخصیتها در مورد ایشان است.

تغییرات تازه در بنیاد فرهنگی روایت فتح

سردار غلامرضا سلیمانی رییس این سازمان برگزار شد، سردار علی مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج مستضعفین جایگزین سید محمد نادری در مسند مدیریت این بنیاد شد.

جانشین سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) اصفهان، معاون فرهنگی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان از سوابق رییس جدید بنیاد فرهنگی روایت فتح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها